• امروز : یکشنبه - ۲۶ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 17 August - 2025
2

غزه به حاشیه خواهد رفت؟

  • کد خبر : 255290
  • 19 دسامبر 2023 - 15:09
غزه به حاشیه خواهد رفت؟

غزه به حاشیه خواهد رفت؟   یدالله کریمی پور؛ ۴ شرکت از ۵ شرکت کشتیرانی بزرگ جهان که ۵۳ تا ۵۴٪ تجارت کانتینری جهان را در اختیار دارند، داد وستد در دریای سرخ را تعلیقکرده اند.MSC، CMA، CGM از شنبه ۲۵ آذر این تصمیم را گرفتند. مرسک دانمارک و هاپاگ- لوید آلمان دو غول کشتیرانی […]

غزه به حاشیه خواهد رفت؟

 

یدالله کریمی پور؛

۴ شرکت از ۵ شرکت کشتیرانی بزرگ جهان که ۵۳ تا ۵۴٪ تجارت کانتینری جهان را در اختیار دارند، داد وستد در دریای سرخ را تعلیقکرده اند.MSC، CMA، CGM از شنبه ۲۵ آذر این تصمیم را گرفتند. مرسک دانمارک و هاپاگ- لوید آلمان دو غول کشتیرانی دیگر نیز جمعه شب تصمیم به تعلیق گرفته بودند. علت روشن است؛ حوثی‌ها با هدف اعمال فشار در جنگ علیه حماس در غزه، شناورهای عبوری از تنگه باریک باب المندب را هدف قرار می دهند. تعلیق و یا کاسته شدن عبور کشتی ها از آسیا به اروپا، از مسیر دریای سرخ یا بین باب المندب و کانال سوئز چه پیامدهایی در بر خواهد داشت:
۱- اختلال ۱۵٪ داد و ستد
۱۲ تا ۱۵ درصد بازرگانی دریایی جهان از دریای سرخ می گذرد. این مسیر فاصله آسیا- اروپا را به یک هشتم کاهش می دهد. این کوتاهی به ویژه برای محصولاتی که باید زود به مقصد برسند، مانند مواد تازه غذایی حساس است؛
۲-شیشه حیات مصر
درآمد مصر از رفت و آمد شناورها از کانال سوئز، پس از گردشگری اهرام، دومین بسته تامین بودجه دولت بدهکار و رو به ورشکستگی قاهره است. بیش از ۵ میلیارد دلار در سال. برای عبدالفتاح سیسی تاکتیک حوثی‌ها ویرانگر و برباد دهنده خواهد بود؛
۳- اسرائیل درمانده است
غیر از بندر ایلات در منتهی الیه خلیج عقبه که بدین وسیله از حیز انتفاع خواهد افتاد، بنادر اصلی و غول آسای حیفا و اشدود و نیز تل آویو، باید مدت های طولانی تری در انتطار گذر شناورها برای دور زدن قاره آفریقا و کیپ تاون بمانند. گرانتر شدن قابل ملاحظه داد و ستد برای اسرائیل(اشغالگر) حتمی و سنگین خواهد بود. به همین دلیل است از همین هفته مسیر زمینی ۲۰۰۰ کیلومتری دبی- عربستان- اردن به وسیله شرکت اسرائیلی تراکنش به عنوان جایگزین راه آبی دریای سرخ در نظر گرفته شده است. این مسیر کوتاه بوده و می تواند برای حمل و نقل کالاهای غذایی تازه و فرآورده های فساد پذیر مورد استفاده قرار گیرد. ولی معلوم نیست واکنش مردم این سه کشور، حوثی ها و فلسطینی ها در برابر این کریدور زمینی چه خواهد بود؛
۴- اجماع جهانی
هیچ بعید نیست در صورت استمرار نا امنی کشتی رانی از باب المندب تا سوئز، اجماعی بین المللی علیه حوثی ها شکل گیرد. در این میان نه تنها اتحادیه اروپایی، اسرائیل و آمریکای شمالی، بلکه مصر، چین، هند و آسیای خاوری و جنوب خاوری نیز بدان خواهند پیوست. در این صورت حوثی ها دو راه پیش روی دارند: گفتگو و مذاکره جهت دسترسی به گونه ای توافق، البته با فشار دیپلماتیک چین بر جمهوری اسلامی و ایضا غیر مستقیم حوثی ها یا شاید رویارویی با جبهه متحد ملل دریاپایه.
گرچه با وجود نا امنی رو به گسترش در باب المندب واکنش تندی مشاهده نمیشود، ولی قدرت های  دریاپایه به ویژه چین، تحمل ناامنی این مسیر دریایی را نخواهند داشت. شاهد آن که آمریکا طی دو ماه اخیر ،‌ماموریت هر دو ناوگروه فورد و آیزنهاور را تمدید کرده است.‌ این دو ناوگروه هنوز در مدیترانه خاوری و خلیج فارس مستقرند. چنان چه جنگ در یمن شعله ور شود، چه بسا غزه به حاشیه رود. همان گونه که غزه، اوکراین را به حاشیه کشاند.

لینک کوتاه : https://fanooszagros.ir/?p=255290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.