مهندسی کاریکاتوری انتخابات در گچساران و باشت به نام سید ناصر به کام…!
به قلم دکتر اسلام ذوالقدرپور؛
اداره امور عمومی که آن را سیاستگذاری عمومی نیز مینامند، چنان پیچیده است که برخی افراد یا مدیران آن را امری ساده و راحت پنداشته و به خیالبافی پیرامون اداره امور عمومی یا مهندس امور سیاسی با خیالات خود مشغول میشوند.
انتخابات به عنوان یکی از مؤلفههای مردم سالاری دارای اهمیت بسیار بالایی در اداره امور عمومی هر حکمرانی مطلوب است. انتخاباتی که باید با حضور همه مدعیان کرسی نمایندگی و همه شهروندان به عنوان رأی دهندگان برگزار گردد و حکمرانی سیاسی کارآمد و مطلوب را شکل دهد، گاهی به فرآیند کاریکاتوری و مضحک بدل میگردد که ماهیت یک نظام سیاسی را نیز مخدوش میسازد!
انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ایران بهویژه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که حکمرانی سیاسی ایران طی چند ماه اخیر بر نقش آن در تقویت مشروعیت نظام سیاسی و پرستیژ بینالمللی آن تأکید نموده و برگزاری قانونی آن را سرلوحه کار خود عنوان نموده است.
یکی از مهمترین مراحل برگزاری انتخابات در ایران، انتخاب شورای معتمدین و سپس انتخاب هیئت اجرایی انتخابات از میان معتمدین مذکور است که برگزاری و صحت فرآیندهای انتخابات را بر عهده دارند. تشکیل شورای معتمدین و انتخاب هیئت اجرایی انتخابات ۱۴۰۲ در گچساران و باشت با ابهامات و پرسشهای بسیاری مواجه است که برخی از آنها چنین هستند:
۱- چرا اکثریت اعضای هیئت اجرایی انتخابات شهرستان گچساران از یک جناح خاص سیاسی با گرایش مطلقاً سیاسی حزبی هستند؟
۲- پیشینه اجرایی سیاسی و اجتماعی اعضای هیئت اجرایی شهرستان گچساران چیست؟
۳- چرا مدیر یک اداره شهرستان گچساران باید در هیت اجرایی یک بخش شهرستان باشت انتخاب شود؟
پاسخگویی به این پرسشها و دهها پرسش دیگر بر عهده شورای نگهبان گچساران، فرمانداری گچساران و معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد است که در برگزاری کاریکاتوری انتخاب هیئت اجرایی، ضمن بیتوجهی به همه جریانهای سیاسی و اجتماعی دو شهرستان باشت و گچساران، اصل بیطرفی در انتخابات را مخدوش نموده و سبب بیاعتمادی و دلسردی شهروندان به نظام جمهوری اسلامی نیز شدهاند.
فرآیند انتخاب هیئت اجرایی انتخابات ۱۴۰۲ در گچساران و باشت دارای ابهامات بسیاری است که تنها به دو مورد آن اشاره میشود:
یکم – مهندسی کاریکاتوری انتخابات: به نظر میآید مسئولین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و فرمانداری گچساران که مدعی مدیریت برتر کشوری نیز هستند، آگاهی لازم برای طراحی و اجرای یک انتخابات حتی به سود جریان سیاسی خود یا همان مهندسی انتخابات را ندارند.
فرآیند انتخاب هیئت احرایی انتخابات در گچساران و باشت نشان داده است که مهندسی انتخاباتی مدیران فرمانداری و استانداری، مصداق مهندسی کاریکاتوری و مضحکی است که نهتنها به سود جریان سیاسی حاکم یعنی اصولگرایان نیست، بلکه به زیان آنها بوده و مشروعیت و مقبوعیت این جناح سیاسی در انتخابات آینده را مخدوش نموده و نتیجه انتخابات را نیز با چالش پذیرش مردمی روبرو خواهد ساخت.
مهندسی کاریکاتوری انتخابات در گچساران و باشت که جناحگرایی مطلق و استبدادی را نمایان ساخته و برخلاف توصیههای مسئولین شورای نگهبان بهویژه آقای سید مهدی جوکار رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد میباشد که بارها بر عدم انتخاب مدیران در هیئت اجرایی تأکید داشتند را میتوان در انتخاب مدیر یک اداره گچساران در هیئت اجرایی بخش بوستان به خوبی مشاهده نمود!
نارضایتی اکثریت نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم از چینش معتمدین و انتخاب هیئت اجرایی انتخابات دو شهرستان که خود جلوهای از ناکارآمدی و عدم آگاهی مدیران ارشد دو شهرستان از بازی قدرت در مناسبات سیاسی و اجتماعی است، تنها با عنوان مهندسی کاریکاتوری انتخابات قابل توصیف است که پیامدهای ناگواری در اجرای انتخابات خواهد داشت.
دوم – به نام سید ناصر به کام …: با اعلام اسامی معتمدین و سپس اعضای هیئت اجرایی انتخابات دو شهرستان گچساران و باشت، موجی از نارضایتی و توهین به نماینده این حوزه انتخابیه یعنی آقای سید ناصر حسینی شکل گرفته است که ایشان را عامل این چینش و مهندسی کاریکاتوری انتخاباتی معرفی مینمایند.
بررسی پیشینه و شرایط فکری کنونی تعدادی از شورای معتمدین و اعضای هیئت اجرایی منتخب در گچساران نشان میدهد که آنان از مخالفین سرسخت و بلکه توهینکنندگان به سید ناصر حسینی از فردای پیروزی ایشان در انتخابات میان دورهای ۱۴۰۰ بودهاند. بنابراین در فرآیند انتخابات ۱۴۰۲ نیز هیچ همراهی با سید ناصر نداشته و بلکه برای انتقام از ایشان اقدام خواهند نمود.
هیئت اجرایی انتخابات ۱۴۰۲ از سوی فرمانداری گچساران تنها به نام سید ناصر حسینی، چینش شده اما به کام طیفی از اصولگرایان محفلگرا و خانواده محوری است که بیش از چهار دهه است بر مناسبات و معادلات سیاسی و اجتماعی دو شهرستان سلطه داشته و ناکارآمدی آنان برای شهروندان آشکار و ثابت شده است.
*
انتخابات ۱۴۰۲ که نخستین فرآیند اجرایی آن در انتخاب هیئت اجرایی گچساران و باشت با ابهام و تردید مواجه شده و شاهد مهندسی کاریکاتوری انتخابات از سوی مدیران وزارت کشوری در این زمینه هستیم، هرگز نمیتواند در طراز نظام جمهوری اسلامی و توصیههای مکرر رهبر معظم انقلاب در برگزاری باشکوه انتخابات باشد.
امید است استاندار محترم و رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد با مداخله در این فرآیند خطرناک، به اصلاح امور و تقویت اعتماد و رضایت شهروندان از نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم پرداخته و زمینه حضور فراگیر شهروندان در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ را فراهم سازند.