طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : دوشنبه 19 آوریل, 2021 | کد خبر : 131915 | نویسنده : فانوس زاگرس |
  •     آبشار تنگ ریس   به قلم سید علی جلالفرد ( زاگرس نشین )   سفری به آبشار تنگ ریس توابع روستای جوکار    ‌‌‌‌‌ ‌‌ در روز جمعه ۱۴۰۰/۱/۲۶ ساعت ۷ صبح با خانواده و جمعی از همنوردان طبیعت دوست به طرف آبشار تنگ ریس و طبیعت دیدنی روستای جوکار و آبسردان عزم […]
  • فانوس زاگرس؛

آبشار تنگ ریس

به قلم سید علی جلالفرد ( زاگرس نشین )

سفری به آبشار تنگ ریس توابع روستای جوکار

‌‌‌‌‌ ‌‌ در روز جمعه ۱۴۰۰/۱/۲۶ ساعت ۷ صبح با خانواده و جمعی از همنوردان طبیعت دوست به طرف آبشار تنگ ریس و طبیعت دیدنی روستای جوکار و آبسردان عزم سفر کردیم و به راه افتادیم .بعد از گذشتن از چند روستا در جاده یاسوج اصفهان در کنار روستای دارشاهی راه را به طرف جاده دهدشت مارگون کج کردیم و در راه طبیعت زیبا و بکر روستای دم چنار و سرچنار حال و هوای سفر ما را عوض کرد .در دشت بسیار سبز دمچنار نشستیم و با خوردن دم نوش و صرف صبحانه به راه افتادیم .به دو راهی دشت سقاوه رسیدیم و برای دیدن دشت زیبای سقاوه و سد سقاوه مشتاقانه می راندیم با دیدن دشت سقاوه و این همه سبزه و گل چنان شادی میکردیم، بعد سد سقاوه را دیدیم که متاسفانه به علت بارش کم ، کم آب و در حال خشک شدن بود .در کنار سد به دیدن مرغابیها نشسته و یک قهوه صرف کردیم بعد دوباره به طرف شهر مارگون به راه افتادیم از کمربندی مارگون رد شدیم و بعد از خرید وسایل نهار و تنقلات به طرف روستای شهنیز جوکار و آبسردان و بیلوخر و بونه بن و تنگ ریس به راه افتادیم . طبیعت دو طرف جاده اینقد زیبا بود که چند بار توقف کردیم و عکس گرفتیم و گاهی هم در ماشین از طبیعت عکس میگرفتیم .تا اینکه ساعت ۹و سی دقیقه صبح به روستای جوکار رسیدیم ، اول از روی ادب بر سر قبر شهید غلامشاه جناب جوکار رفتیم و یادی از جوانمردی و دلیری این شهید کردیم ، بعد به دیدن چند خانواده از اقوام شهید و اقوام همنوردان و خواهر خودم که در آنجا بودند رفتیم و بعد از احوالپرسی به تمراه خواهرزاده هایم به طرف آبشار تنگ ریس حرکت کردیم ، به اول تنگ رسیدیم و پارک کردیم همینکه پیاده شدیم صدای دلنواز آبشار را شنیدین اولین آبشار یا هزار چشمه اول تنگ بود .دیگه با همنوردان به داخل چشمه ها شدیم چشمه ها یکی از یکی زیباتر پر آب خنک پر از سبزه، زیبا از دل کوه تا توانستیم با آب و چشمه ها همنوا و هم صدا و خیس خیس شدیم یک ساعتی را با هزار چشمه تنگ ریس به سر کردیم به طرف بالای تنگ به راه افتادیم بعد از گذشتن از درختان کهن و تنومند که نشان از قدمت بالا بودند مانند گردو و بلوط و، نارون ، تاگ ،بید و …به آبشار زیبا رسیدیم این آبشار چند قسمت بود که قسمت بزرگش به ارتفاع تقریبی ۲۵ متری میشد. لذت هوای تنگ ریس واقعا لذت بخش بود ، این تنگ پر از درخت و این همه چشمه و آبشار بهشت را یادآوری میکند ، همه همنوردان با دیدن تنگ ریس میگفتند واقعا بهشت اینجاست ، در ساعت ۱ از تنگه پایین آمدیم و با خود همه آشغالهای تنگ را جمع کردیم و در یک مکان برای سوزاندن و امحاع و… . بعد برای صرف نهار به روستای جوکار به میزبانی خواهرم که آنجا برای حرص و آبیاری باغشان رفته بودند و در یک کلبه بهاری بودند رفتیم و جای شما خالی و سبز یک پلو کنگری با ماست محلی و روغن حیوانی و سبزی کوهی و ترشی کوهی و یک کباب مرغ محلی دست پخت خواهر بزرگم خوردیم ، کلبه بسیار خنک و باحال بود ،در ساعت ۳ هم خداحافظی کردیم و به طرف یاسوج از جاده قدیمی از دلی بهرام بیگی و پاتاوه وارد جاده اصفهان یاسوج شدیم و ساعت ۴ و ۲۰ دقیقه عصر به خانه رسیدیم .با دنبال کردن برنامه های گروه و در صورت تمایل همکاری با گروه ما ،ما را برای ادامه سفرها همیاری کنید . در واقع از یاسوج تا آبشار تنگ ریس ۱ ساعت ۴۰ دقیقه راه است با سواری . در آخر گروه کوهنوردی زاگرس نشینان دنا به سرپرستی سید علی جلالفرد شما را دعوت به دیدن و همیاری و دنبال کردن دیگر سفرهای زاگرس تا پایان برنامه سفرنامه زاگرس در رسانه فانوس زاگرس دعوت میکنیم.

انتهای خبر/
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    نظرات در مورد » “سفری به آبشار تنگ ریس توابع روستای جوکار در بویراحمد+تصاویر”
    1. محمدعلی گفت:

سلام به نظرم نویسنده به خاطر ماه مبارک رمضان بایدحرمت نگه میداشت لا اقل تاریخ سفر را قبل از ماه مبارک رمضان قید می نمود چون همش اشاره داشت به خوردن دمنوش وقهوه

امروز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • اخبار انتخابات میان دوره ای/رحیمی بیانیه داد/اعتراض کرده ام و پیگیری خواهم کرد
  • شورای نگهبان خودش را پاسخگو نمی‌داند
  • مانع‌تراشی در سردتر شدن انتخابات تاثیر دارد
  • مذاکرات وین در مسیر احیای برجام
  • چراییِ افزایش هجمه‌های سنگین علیه ظریف
  • ۱۲ هزار میلیارد منابع شهر قربانی یک امضا
  • مسائل کشوربه این سادگی‌ها قابل حل نیست
  • در کلاب‌هاوس علیه محسن هاشمی چه گفتند؟
  • رییس‌جمهور، مصوبه جنجالی شورای نگهبان را رد کرد
  • ظریف به اصلاح‌طلبان: من اصلاح‌طلب نیستم، دست از سرم بردارید!
  • به همت انجمن حمایت از زندانیان ؛ طرح ویزیت رایگان خانواده مددجویان در گچساران اجرا شد
  • معاون اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • این بار، شورای نگهبان، دستور رییس‌جمهور را رد کرد!
  • انتخابات نزدیک شد، «بدحجاب‌ها» عزیز شدند!