طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۱۸ مهر, ۱۳۹۷ | کد خبر : 85366 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: ۹ اثر تاریخی شامل کاروانسرا، قلعه، بناهای باستانی و پل در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.   به گزارش فانوس زاگرس،هومن عنایی، این آثار را شامل اثر تاریخی کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو […]

    فانوس زاگرس؛

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: ۹ اثر تاریخی شامل کاروانسرا، قلعه، بناهای باستانی و پل در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.

     

    به گزارش فانوس زاگرس،هومن عنایی، این آثار را شامل اثر تاریخی کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، گنبد بابا کلان، پل خیری و محمد خان، قلعه شامبراکان و ده برج اعلام کرد.
    وی ادامه داد: برای بازسازی این تعداد اثر تاریخی بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
    عنایی ابراز کرد: ۱۳۷ اثر به ثبت رسیده در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به دوره اسلامی است.
    وی گفت: ۳۶ درصد از بناهای تاریخی این شهرستان معادل ۵۰ مورد تاکنون تعیین حریم شده‌اند.
    عنایی، پل خیری محمد خان و قلعه بابا کلان را از مهمترین آثار به ثبت رسیده در دوره اسلامی اعلام کرد و گفت: کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.
    وی با اشاره به اینکه حریم بنای تاریخی به ماندگاری و حفاظت از آن کمک می‌کند، افزود: این امر می‌تواند به رعایت اصول ایمنی در بناهای تاریخی و همچنین تهیه طرح‌های جامع توسعه این شهرستان کمک کند.
    عنایی اظهار داشت: تعیین حریم بناهای تاریخی می‌تواند محدودیت‌هایی را برای ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی ایجاد کند و یا کاهش دهد.
    وی تصریح کرد: سیاست اصلی اداره میراث فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ حفظ و احیای آثار تاریخی به دست مردم است.
    مجموعه آثار تاریخی منطقه خیرآباد یادگار ۳۵۰ سال شکوه و رونق اقتصاد کشور در ایران باستان است.
    این اثر تاریخی شامل پل‌ها و چهارطاقی‌هایی برای سهولت عبور کاروانیان در جاده ارتباطی گچساران به بهبهان احداث شده بود.
    چهارطاقی خیرآباد بنا به اقوال مشهور آتشکده بوده است و پل‌ها نیز برای عبور آب، اسکان کاروان‌ها و تردد ساخته شده است.
    این سازه‌ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود زمان اردشیر بابکان احداث شده است.

    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    
    امروز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • به مناسبت روز جهانی غذا/نگرانی هایی که جدی گرفته نمی شود
  • “سرهنگ بیعت اصل”،سخنگوی نامزدهای اصولگرا گچساران و باشت
  • تشکیل پرونده قضایی برای مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد
  • اخبار بویراحمد و دنا؛مجتمع رفاهی یاسوج پارکینگ می‌شود/تعیین تکلیف زیرگذر “چنار برم” شهرستان دنا بعد از گذشت ۱۰ سال/ورودی‌های پایتخت طبیعت ایران ساماندهی می‌شود/عملیات اجرایی ۳ پروژه عمرانی در شهرستان دنا متوقف شده است/بی توجهی فاحش مسئولان آبفای شهری یاسوج به هدر روی آب
  • پهپادی کاملا ایرانی بر فراز بام نفتی ایران
  • واکنش مدیرکل سازمان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد به خبر فانوس زاگرس؛ هواشناسی هرگز در خواب نیست
  • خبر خوش نوروزی برای بخش خصوصی
  • دلسوزان اصیل انقلاب باید اشعری های زمان خود را بشناسند
  • مدیر آموزش و پرورش بهمئی؛ دفاع از دولت در اولویت کاری مدیران
  • فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • “بویراحمد گرمسیر” و انتخابات مجلس یازدهم
  • غلبه سیاسیون بر اراده‌ی استاندار؟
  • ما هم می دانیم جناب پورالحسینی مدیر موفقی است اما …
  • اولین بارش پاییزی و قطعی گسترده برق در یاسوج
  • رودخانه های بشار، باشت و موگرمون به بخش خصوصی واگذار می شوند
  • پیرامون بحث تغییر مدیر آموزش و پرورش گچساران
  • مدیرعامل جدید شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
  • مرگ دلخراش دختر یک ساله بر اثر تصادف با کامیون در یاسوج
  • رزمایش پدافند غیر عامل در چرام برگزار شد+تصاویر
  • بازدید فرماندار کهگیلویه از پروژه مهم جاده برفکوه چاروسا+تصاویر
  •