با توجه به نیاز مردم و توجه به مسائل تورم افراد زیادی به سرمایه گذاری و خرید طلا و ارز رو آورده اند.
و در بازار عرضه و تقاضا و رونق کسب و کار طلا خیلی از کاسبین بازار به فکر راه اندازی طلا و جواهر فروشی افتاده اند
و برای این مسئله مهم سوالاتی مهم پیش میاید که چطور میتوانم طلا فروشی خودم را راه اندازی کنم
ما تمام سعی خود را کرده ایم تا بتوانیم جواب همه سوالات شما را در این مقاله بدهیم
این مقاله را با اجازه از گروه تخصصی هنرمانکن با سابقه ترین سازنده مغازه و ویترین طلا فروشی ایران نشر داده ایم
مراحل تأسیس طلافروشی صفر تا صد
امروزه با توجه به تورم و سرمایه گذاری مردم در طلا و ارائه متد جدید در طراحی زیورآلات، استفاده از این فلز زینتی و گران نیز رونق گرفته و همچنین بهدلیل نوسانات بازار ارز، افراد زیادی طلا را جایگزین پول نقد و … میکنند
تمامی موارد ذکرشده سبب گردیده راهاندازی گالریها و مغازههای طلافروشی نیز روزبهروز افزایش یابد و اشخاص فعالیت در زمینه طلا را بهعنوان شغل خود انتخاب نمایند.
راهاندازی مغازه طلافروشی کاری ساده بنظر میاید اما اینچنین نیست کسانی که میخواهند نمونه قرارداد شراکت طلافروشی امضاء نموده و اقدام به تأسیس طلافروشی نمایند، باید به کوچیکترین جزییات توجه کنند
مراحل تأسیس طلافروشی بهترتیب زیر میباشد
۱) کسب تخصص و مهارت کافی در مشتری مداری طلا فروشی
تأسیس طلافروشی و فعالیت در این زمینه، نیازمند داشتن مدرک تخصصی نیست؛ اما افرادی که میخواهند در این حوزه فعالیت نمایند، باید با نحوه انجام کار و اصطلاحات و خرید و فروش فعالیت مورد نظر آشنایی کافی داشته باشند
طلافروش باید از مهارتهایی مانند تبدیل عیار طلای ایران به عیار جهانی، شناخت فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی، تشخیص وزن خالص طلا، حسابداری و بازاریابی و آشنایی با وزنهای مختلف طلا برخوردار بوده و همچنین با اصطلاحات تخصصی این حوزه مانند اجرت، انس و سوت آشنا باشد.
۲) تأمین سرمایه کافی برای خرید جنس مورد نظر
اشخاصی که قصد دارند با تأسیس مغازههای طلافروشی و یا راهاندازی فروشگاههای اینترنتی طلا از طریق نمونه قرارداد شراکت طلافروشی اقدام به خرید و فروش و عرضه طلا و جواهرات نمایند، باید سرمایه اولیه را برای تأمین مالی کسبوکار دارا باشند. البته این هزینه تنها برای خرید محصولات طلا و جواهر نیست و طلافروشان باید هزینه تأمین محل کسبوکار و خرید تجهیزات ایمنی و خرید وسایل مورد نیاز برای مغازه طلا فروشی را نیز در نظر بگیرند. برای آغاز شغل طلافروشی، افراد سرمایه زیادی لازم دارند و اگر موفق به تأمین این سرمایه نیستند، بهتر است اصلاً به این حوزه ورود نکنند.
۳) دریافت مجوز از اداره اماکن عمومی
بعد از برآورد هزینهها، شخصی که میخواهد فروشگاه طلافروشی باز کند، باید مجوز کسبوکار در حرفه مورد نظر را دریافت نماید. شرط دریافت جواز کسب، دریافت مجوز از اداره اماکن عمومی است. دریافت مجوز از اداره اماکن عمومی شروطی دارد ازجمله: انتخاب نام تجاری مناسب در چارچوب ضوابط قانونی و منطبق با عفت عمومی، دریافت پلاک شهرداری و نصب آن بر سردر مغازه، نصب دوربین مداربسته امنیتی، داشتن گاوصندوقی ایمن، نصب زنگ برای در مغازه یا گالری، رعایت استانداردهای استحکام، نصب زنگ خطر، وجود قفل برقی در، ضدگلوله کردن شیشهها و وجود کپسول اطفای حریق.
۴) اخذ جواز یا پروانه کسب از اداره اصناف
پس از دریافت مجوز اداره اماکن، شخص میتواند برای دریافت جواز کسب اقدام نماید. جواز یا پروانه کسب سندی است که از سوی مراجع ذیصلاح برای فعالیت در یک حرفه معین صادر میگردد. دریافت جواز کسب طلافروشی نیز راهی برای ثبت قانونی واحد صنفی طلافروشی است. ۲۰ رده شغلی در حوزه طلا و جواهرات وجود دارد و افراد باید مجوز مربوط به همان رشته شغلی را دریافت نمایند.
اگر فردی که با عقد نمونه قرارداد شراکت طلافروشی گالری یا مغازه طلا راهاندازی مینماید جواز کسب نداشته باشد، از سوی مراجع مربوطه با کسبوکار وی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
مراحل مورد نیاز برای اخذ جواز کسب طلافروشی عبارتاند از: استعلام از اداره اماکن انتظامی و عمومی و ارسال نمودن پرونده متقاضی که این پروند باید حاوی مدارکی مانند نامه درخواست متقاضی، فتوکپی شناسنامه و کارت ملی، گواهی عدم اعتیاد، اجارهنامه یا سند مالکیت واحد صنفی و چند مورد دیگر باشد.
قرارداد شراکت طلافروشی
۵) انتخاب رده شغلی مناسب
فعالیت در حوزه طلا و جواهر محدود به فروش این محصولات نیست. افراد بسیاری در حوزههای گوناگون مانند طلاسازی و طراحی طلا فعالیت مینمایند و شخصاً اقدام به فروش طلا نمینمایند. افرادی که میخواهند نمونه قرارداد شراکت طلافروشی منعقد نمایند، باید نوع فعالیت مورد نظر را مشخص کرده و براساس آن دیگر اقدامات مربوطه را انجام داده و مجوز فعالیت در همان رشته شغلی را اخذ نمایند.
در حوزه طلا و جواهر، ۲۰ رشته شغلی وجود دارد که برخی از آنها عبارتاند از: فروشندگی طلا و جواهر، طراحی طلا و جواهر، قلمزنی طلا و جواهر، تعمیرات طلا و جواهر، مرصعکاری جواهر، بنکداری طلا و بنکداری جواهر.
۶) اجاره یا خرید گالری یا مغازه مناسب برای طلافروشی
تهیه محل مناسب برای اشتغال به طلافروشی یکی از گامهای مهم در آغاز این فعالیت است. طلافروشان براساس معیارهای مختلف، محل مناسب و مورد نظر خود را برای فروش و عرضه محصولات طلا و جواهر انتخاب مینمایند. یکی از این معیارها، اجاره یا خرید مغازهای در نزدیکی دیگر فروشگاههای خرید ازدواج است. اینگونه زوجهایی که قصد خرید ازدواج دارند، میتوانند طلای خود را نیز انتخاب و تهیه نمایند. دیگر محل انتخابی که طلافروشان به آن علاقه دارند، مغازه و یا گالری در مراکز خرید بزرگ است؛ چرا که با این کار افراد زیادی مشتری احتمالی طلافروشی میشوند. مساحت این محل براساس مقیاس کار طلافروش تعیین میگردد و هرچه کسبوکار شخص گسترش یابد، مساحت فروشگاه طلافروشی نیز افزایش مییابد.
۷) تأمین امنیت مغازه یا گالری طلا
اشخاصی که نمونه قرارداد مشارکت در طلا فروشی را امضاء نموده و پس از آن محلی برای انجام کار خود تهیه نمودند، باید امنیت این محل را تأمین نمایند. تأمین امنیت هر مغازه، بهخصوص مغازههای طلا و جواهر، یکی از اولویتهای اصلی در تأسیس این مغازهها است و از جمله اقدامات امنیتی مناسب برای تأمین امنیت این فروشگاهها، تجهیز مغازه به دوربین مداربسته، گاوصندوق ایمن، زنگ هشدار، درهای برقی، شیشههای ضدگلوله و دزدگیر میباشد.
۸) طراحی مغازه طلافروشی و ویترین
یکی از اصلیترین استفادههای مردم از فلز طلا، استفاده زینتی است و به همین دلیل، طلافروشان باید فروشگاه طلافروشی خود را با سلیقه چیدمان نموده و اصول صحیح طراحی را رعایت نمایند؛ چرا که برای رونق کسبوکار طلا، توجه به جوانب ظاهر بسیار مناسب است. از اصلیترین موارد در چیدمان مغازههای طلافروشی، طراحی و اجرای ویترین طلا فروشی است. ویترین هر مغازه اولین چیزی است که مشتری میبیند؛ بنابراین طلافروشان میتوانند برای جذب مشتری بر دکوراسیون ویترین مغازه مانور دهند.
نورپردازی مناسب نیز دیگر فاکتور تأثیرگذار بر ظاهر فروشگاه است و اگر طلافروشان بتوانند نورپردازی مناسبی ایجاد نمایند، محصولات طلا و جواهر نیز زیباتر به نظر رسیده و مشتری برای خرید ترغیب میگردد.
۹) انتخاب نام تجاری مناسب
انتخاب یک نام تجاری مناسب که منطبق با کسبوکار باشد، میتواند تأثیر زیادی در جذب مشتری داشته باشد. در نتیجه، انتخاب نام تجاری دیگر موردی است که افراد پس از انعقاد قرارداد شراکت طلافروشی و آغاز فعالیت طلافروشی باید به آن توجه داشته باشند.
۱۰) تبلیغات کسبوکار طلا
شخص طلافروش باید پس از تأسیس مغازه یا گالری طلای خود، برای جذب مشتری و رونق کار خود تبلیغات مناسب نماید. بسیاری از طلافروشان اقدام به راهاندازی فروشگاه اینستاگرامی طلا مینمایند و با تبلیغات مناسب در این پلتفرم هوشمند، مشتریهای زیادی جذب مینمایند.
همچنین طلافروشان در آغاز کار خود میتوانند برای جذب مشتری و حضور در بازار، پیشنهادهای خرید ویژهای برای مشتریان در نظر بگیرند و از این راه پای افراد را به گالری خود باز کنند.
جمعبندی
با توجه به افزایش روزافزون تأسیس مغازههای طلافروشی و همچنین افزایش تمایل افراد به سرمایهگذاری در تأسیس و راهاندازی فروشگاه طلا و تبدیل سرمایه خود به طلا، تمایل افراد برای عقد نمونه قرارداد مشارکت در طلا فروشی نیز افزایش یافته است. این افراد باید با مراحل تأسیس طلافروشی آشنایی کافی داشته باشند و این مراحل را طی نمایند.
اگر شخصی بدون انجام مراحل مختلف تأسیس طلافروشی اقدام به فعالیت در این زمینه نماید، ممکن است سرمایه خود را از دست داده و یا از سوی مراجع مختلف با فعالیت وی برخورد قانونی بشود.
مطلبی که در بالا مطالعه نمودید، یکی از صدها محتوای حقوقی است که همکاران ما در تیم حقوقی لامینگو برای شما آماده نمودهاند. شما میتوانید با ورود به بلاگ حقوقی لامینگو، دیگر محتواهای مرتبط با مطلب بالا و همچنین سایر محتواهای حقوقی را مطالعه نمایید و اطلاعات خود را افزایش دهید.
منبع: هنرمانکن