زغال ازجمله محصولات پرکاربرد است که به عنوان یک منبع انرژی طبیعی نه تنها در کشورمان بلکه در آسیای جنوبی و خاورمیانه نیز نقش مهمی را ایفا می کند. در بازارهای جهانی، زغال قلیان و زغال کبابی به عنوان دو محصول پرفروش به شمار می آیند. البته این محصولات پرفروش نه تنها موجب درآمدزایی کشور تولید کننده می شوند، بلکه به راحتی می تواند منجر به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در آن کشور نیز می شود. در ادامه انواع زغال هایی که اجازه صادرات را دارند، معرفی می کنیم. همراه ما باشید.
صادرات زغال به کشورهای منطقه
کشورمان، ایران این روزها به عنوان یکی از صادرکننده های مطرح زغال به کشورهای همسایه است. زغال از ایران به کشورهایی همچون پاکستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، خلیج فارس و افغانستان و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود.
داشتن جمعیت بالا و بازار مصرف نسبتا بالا ازجمله دلایل صادر کردن زغال به این کشورها است. البته صادر کردن زغال به کشورهای اروپایی به دلیل قوانین سخت و موقعیت جغرافیایی کمی دشوارتر است. در این کشورها صرف قلیان کمتر است و اغلب از زغال برای سوخت شومینه و پخت و پز استفاده می شود.
در بین کشورها می توان کشورهایی سردسیری همچون سوئد، فنلاند و نروژ را به عنوان خریداران اصلی زغال نام برد. جالب است بدانید که هر کدام از این کشورها برای وارد کردن زغال به کشورشان قوانین گمرگی مخصوص به خودشان را دارند. با این حال دانستن این قوانین ازجمله مواردی است که باید به عنوان پیش نیاز صادرات زغال, و یا حتی دستگاه های زغال ساز به این کشورها بدانید.
معرفی انواع زغال های صادراتی
زغال فشرد
در زمره زغال های صادراتی می توان نام زغال فشرده را دید. این نوع زغال یکی از زغال های محبوب و پرکاربرد است که برای صادرکردن آن نیاز به دریافت مجوزهای خاصی است.
زغال چوبی
زغال چوبی یکی دیگر از زغال های صادراتی است که بسیار با دوام بوده و شکل ظاهری آن یکدست است و مهمتر اینکه به آرامی می سوزد. یکی از کاربردهای اصلی این زغال برای کشیدن قلیان است.
زغال فعال
زغال فعال یکی دیگر از زغال های صادراتی است که به عنوان یکی از زغال های جذاب در جهان نام دارد. این زغال به دلیل فرایند خط تولید ی که دارد دارای منافذی است که آن را نسبت به سایر محصولات منحصر به فرد نشان می دهد. وجود این منافذ روی زغال باعث می شود تا مواد شیمیایی مختلفی را به خود جذب کرده و درون خود حبس کند. در بازار جهانی این زغال نیز بسیار مورد تقاضا بوده و از صادر کردن آن سود بالایی ازآن کشور تولید کننده می شود.
ویژگی های زغال خوب صادراتی
انواع مختلفی از زغال در بازار موجود است که هر کدام از آنها باتوجه به کیفیتی که دارند با قیمت های مختلفی نیز به فروش می رسند. یکی از ویژگی های مهم زغال خوب صادراتی این است که از توانایی نگهداری و دوام شعله خوبی برخوردار باشد و مهمتر از همه اینکه زود هم خاموش نشود.
برخی از مهمترین ویژگی های زغال خوب صادراتی این است که خاموش نشود، دود نکند، بو و گاز هم نداشته باشد، بدون باد زن به راحتی روشن شود، پر حرارت بوده، جرقه نداشته باشد و پس از سوختن هم خاکستر زیادی از خود برجای نگذارد. همان طور که بیان کردیم صادرات زغال با در نظر گرفتن قوانین و مقرارات گمرکی همراه است. برای شروع کار باید از سازمان گمرک، وزارت صنعت و معدن و سازمان های بین المللی مجوزهای لازم را دریافت کرد. پس از دریافت مجوزها و صادرکردن زغال به سایر کشورها باید در کشورهای ممقصد مشتری یابی کرد.
سخن پایانی
صادرات زغال نه تنها موجب کسب سود بالا از فروش آن در کشورهای دیگر می شود بلکه برای کشورهای تولید کننده نیز یک فرصت طلایی ایجاد می کند تا با هدف تامین نیازهای انرژی ایجاد اشتغال و در نتیجه درآمد زایی کند.
البته ممکن است در این مسیر کشورهای صادر کننده زغال با یک سری از چالش های مواجه شوندبه همین دلیل این کشورها با بکارگیری استراتژی های مناسب، بهترین راه را برای گذشت از این چالش ها برمی گزینند. زغال هایی که اجازه صادرات دارند شامل زغال های چوبی همچون بلوط، سیب، انجیر، زغال لیمو و کبابی است.
برای صادرات زغال، ابتدا باید مجوزهای لازم از سازمانهای ذیربط همچون وزارت صمت و گمرک دریافت شده و در ضمن محصول تولیدی مطابق با استانداردها باشد و از ویژگی های مطلوبی نیز برخوردار باشد.