در این میان، نظریهی «اینترنت مرده» بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شده است. این نظریه میگوید اینترنت بهطور عمده از محتوای تولیدشده با رباتها و الگوریتمها تشکیل میشود و سهم محتوای انسانی بهطور نگرانکنندهای درحال کاهش است. گزارشی از Imperva در سال ۲۰۲۴ نشان داد که تقریباً نیمی از ترافیک اینترنت را باتها تولید میکنند؛ عددی که در سالهای اخیر روندی صعودی داشته است.
مطالعات آمازون وبسرویس (AWS) نیز تأیید میکند که بیش از نیمی از محتوای منتشرشده در وب یا بهطور کامل با هوش مصنوعی تولید شده یا دستکم با کمک الگوریتمهای ترجمه خودکار شکل گرفته است؛ موضوعی که به افت کیفیت نتایج جستوجو دامن زده است.
از سوی دیگر، با کاهش تولید محتوای انسانی، شرکتهای بزرگی مانند OpenAI و گوگل برای آموزش مدلهای پیشرفته با کمبود دادههای باکیفیت روبهرو هستند. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI در پستی نوشت که هرگز «تئوری اینترنت مرده» را جدی نمیگرفته، اما اکنون نگرانی او با گسترش حسابهای هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی بیشتر شده است.
جستوجو در اینترنت هم دستخوش تغییر است. کاربران برای پاسخگویی به پرسشهای خود بیشازپیش به ابزارهای مبتنیبر هوش مصنوعی مثل ChatGPT اعتماد میکنند و حتی آلتمن اعتراف کرده است که دیگر از گوگل برای جستوجو استفاده نمیکند.
اگرچه گوگل با قابلیتهایی مانند AI Overviews وارد رقابت در حوزهی هوش مصنوعی شد، مشکلات بزرگی مانند ارائهی پاسخهای اشتباه و حتی خطرناک به اعتبار این شرکت ضربه زده است. همزمان، چهرههایی مثل جک دورسی هشدار دادهاند که در عصر دیپفیک و تولید خودکار محتوا، تشخیص واقعیت از جعلی به یکی از بزرگترین چالشهای بشر تبدیل خواهد شد.