تحقیقات جدید نوشیدنیهای گازدار- از جمله نوشیدنیهای حاوی قند یا شیرینکنندههای مصنوعی- را با ۲۲ درصد بیشتر خطر سکته مغزی مرتبط دانست.محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از محصولاتی که به عنوان آبمیوه به بازار عرضه میشوند از کنسانتره تولید شده و حاوی مواد نگهدارنده و قندهای افزودنی است که ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد.
آبمیوهها احتمال سکته مغزی را تا ۳۷ درصد افزایش میدهند. این خطر با مصرف دو وعده یا بیشتر از این نوشیدنیها در روز سه برابر میشود و زنان بیشترین خطر سکته مغزی خونریزیدهنده مرتبط با مصرف آبمیوه را داشتند.اسمیت میگوید: «این موضوع در مورد همه آبمیوهها صدق نمیکند. آبمیوههای تازه به احتمال زیاد فوایدی را به همراه دارند، اما آبمیوههای بازاری تولید شده از کنسانتره، با مقدار زیادی قند اضافه شده و مواد نگهدارنده، ممکن است مضر باشند.»
وی در ادامه افزود: «تحقیقات ما نشان میدهد که احتمال سکته مغزی با مصرف بیشتر نوشابههای گازدار افزایش مییابد.»نتایج نشان داد که مصرف کم قهوه خوب است، اما خطر سکته مغزی پس از چهارمین فنجان ۳۷ درصد افزایش یافت. خبر برای چای خورها بهتر بود. نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را ۲۹ درصد کاهش میدهد، در حالی که همین مقدار چای سبز با ۲۷ درصد کاهش خطر مرتبط است.در نهایت، وقتی صحبت از رفع تشنگی میشود، این واقعیت را در نظر داشته باشید: به نظر میرسد نوشیدن بیش از هفت فنجان آب در روز احتمال سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون را کاهش میدهد.

