21:43:30
    امروز : جمعه - ۲۴ اسفند - ۱۴۰۳
4

تلفیق موسیقی به نقاشی سبک انتزاعی چند وجهی فریدالله آدیب آیین

  • کد خبر : 250417
  • 29 اکتبر 2023 - 5:06
تلفیق موسیقی به نقاشی سبک انتزاعی چند وجهی فریدالله آدیب آیین

تلفیق موسیقی به نقاشی سبک انتزاعی چند وجهی فریدالله آدیب آیین فریدالله آدیب آیین، هنرمند تجسمی افغانستانی متولد ۱۳۴۴، به دلیل سبک هنری متنوع و مرموز خود که طبقه بندی را به چالش می کشد، مشهور است. آدیب آیین در طول دوران کاری پربار خود طیف گسترده ای از تکنیک ها، مضامین و زیبایی شناسی […]

تلفیق موسیقی به نقاشی سبک انتزاعی چند وجهی فریدالله آدیب آیین

فریدالله آدیب آیین، هنرمند تجسمی افغانستانی متولد ۱۳۴۴، به دلیل سبک هنری متنوع و مرموز خود که طبقه بندی را به چالش می کشد، مشهور است. آدیب آیین در طول دوران کاری پربار خود طیف گسترده ای از تکنیک ها، مضامین و زیبایی شناسی را بررسی کرده است و او را به یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین هنرمندان نسل خود تبدیل کرده است. توانایی او در انتقال یکپارچه بین سبک ها و رویکردهای مختلف، کنجکاوی عمیق هنری و تمایل او برای به چالش کشیدن مرزهای هنجارهای هنری سنتی را منعکس می کند.

تأثیرات اولیه و گذار به انتزاع

سفر هنری آدیب آیین بواسطه جنگ های داخلی افغانستان با خانواده اش به ایران پناهنده شد، زمانی که دنیای هنر نقاشی تاریک شد. او در سن نوجوانی نزد عمو اش نصرالله سروری به هنر نقاشی پرداخت و سپس آموزش رسمی را در آکادمی هنرهای زیبای ایران دریافت کرد، و برای تحصیل به در دانشگاه هنر تفلیس گرجستان نهایی جایی که در ابتدا در معرض رئالیسم قرار گرفت. با این حال، تمایلات شخصی آدیب آیین او را به کاوش در راه های دیگر سوق داد و سپس با آثار اکسپرسیونیست‌های انتزاعی مانند جکسون پولاک و گرهارد ریشتر مواجع شد. که تأثیر عمیقی بر رویکرد او گذاشت. آدیب آیین شروع به آزمایش با انتزاع کرد و از تکنیک‌هایی مانند کنش اطواری و کشش رنگ به روی بوم با ماله های بزرگ برای ایجاد سطوح پیچیده و بافتی استفاده کرد که تفسیر آسان را به چالش کشید.

تلفیق موسیقی به نقاشی سبک هنری چند وجهی

(اثر شماره یک تلفیق موسیقی کلاسیک به نقاشی) نقاشی ملاممد جان
ادیب آیین در نقاشی موسیقی کلاسیک” به طور معمول به آثار هنری بصری الهام گرفته را خلق کرده است و به ترکیبات موسیقی کلاسیک اشاره دارد. هدف این نقاشی به تصویر کشیدن احساسات، مضامین شعر ملاممد جان که یک داستان عاشقی تاریخی است توسط موسیقی کلاسیک برانگیخته شده است، موسیقی کلاسیک به دلیل ترکیبات غنی و پیچیده اش که اغلب با ملودی ها، هارمونی ها و پویایی های پیچیده مشخص می شود. در این اثر هنری نقاشی موسیقی کلاسیک شکلی از بیان هنری است که شکاف بین حواس شنوایی و بصری را پر می کند و به بینندگان فرصتی منحصر به فرد برای تجربه موسیقی از دید هنرمند ارائه می دهد. این امکان را برای کاوش عمیق‌تر در ابعاد احساسی و حسی موسیقی کلاسیک فراهم می‌کند و تجربه‌ای چندحسی را به علاقه‌مندان هنر و دوستداران موسیقی ارائه می‌دهد. شعر ملاممد جان یک آهنگ فلکلور افغانستانی را همرا دارد و تمامی فارسی زبانان به این آهنگ و شعر آشنا هستند در ایرن اثر موسیقی کلاسیک راگ بهیروی نت های زیر و بم طیور و کومل در پرده های سروده شده را اجرا شده است و ریتم های ریتم ترکیب رنگ های سرد و گردم ایجاد فرکانس های بالا و پائین و درازی آهنگ اعم از دیرند و تان به روی بوم نقاشی هنگام سرایش دیده میشود.
بیا که بریم به مزار ملا ممد جان
سیل گل لاله زار وا وا دلبر جان
برو با یار بگو یار تو آمد
گل نرگس خریدار تو آمد
شعر با موزیک همگام در نت های اثر ملا ممد جان یک اثر فلکلور فارسی زبانان است که مشهور.


عکس رئالیسم و تکنیک “لکه رنگ”

در اواخر دهه ۱۳۷۰ و اوایل دهه ۱۳۸۰، آدیب آیین مرحله جدیدی را در تکامل هنری خود آغاز کرد رئالیسم. او شروع به کار از روی عکس ها کرد و اغلب تصاویر را تار یا لکه کرد تا حس ابهام و جدایی ایجاد کند. این تکنیک “لکه رنگ” به او اجازه داد تا محدودیت های ادراک و بازنمایی را کشف کند. «عکس‌های نقاشی» آدیب آیین، همانطور که او آنها را نامید، از نظر ظاهری غیرعادی و در عین حال به دلیل تحریف‌های ظریفشان ناراحت‌کننده بودند.

 

نمودارهای رنگی و انتزاع

کاوش آدیب آیین در مورد انتزاع در دهه ۱۳۷۰ با مجموعه «راه لاجورد» او ادامه یافت. این نقاشی‌ها از نمونه‌های رنگی مستطیلی تشکیل شده بودند که شبیه نمونه‌های رنگ استاندارد شده بودند. این مفاهیم متعارف خلاقیت و اصالت هنری و همچنین نقش هنرمند در دنیای تولید انبوه را زیر سوال برد. نمودارهای رنگی هم نقد مصرف گرایی و هم کاوشی در زیبایی ذاتی و پیچیدگی روابط رنگی بود در این دوره، آدیب آیین همچنین “نقاشی انتزاعی” خود را خلق کرد که با کاربردهای پر جنب و جوش و خود به خودی رنگ مشخص می شود. این آثار حس ابهام را حفظ می کردند و از تطبیق در هر شکل یا روایت خاصی خودداری می کردند. آثار انتزاعی آدیب آیین توانایی او را در ایجاد تعادل بین کنترل و شانس، و همچنین تعهد او به پیش بردن مرزهای آنچه نقاشی می تواند باشد، نشان داد.

 

ادامه آزمایش و میراث

سبک هنری فریدالله آدیب آیین با تکامل مداوم و امتناع از محدود شدن به رویکردی منحصر به فرد مشخص می شود. تمایل او برای به چالش کشیدن هنجارهای تثبیت شده، آزمایش با تکنیک های مختلف و درگیر شدن با موضوعات متنوع، اثری پاک نشدنی در دنیای هنر بر جای گذاشته است. توانایی او در گذار یکپارچه از انتزاع به رئالیسم به هنر مفهومی، تطبیق پذیری و تطبیق پذیری او را به عنوان یک هنرمند به نمایش می گذارد. تأثیر آدیب آیین نه تنها در آثار هنری خودش، بلکه در گفتگوهای گسترده تر پیرامون هنر و رابطه آن با واقعیت، ادراک و حافظه نیز احساس می شود. کاوش او در تصاویر، چه به عنوان اسناد و چه به عنوان موجودیت های شکل پذیر، راه را برای هنرمندان هموار کرده است تا ماهیت بازنمایی در عصر دیجیتال را زیر سوال ببرند.

در پایان، سبک هنری چند وجهی فریدالله آدیب آیین گواهی بر کنجکاوی تزلزل ناپذیر او و اعتقاد او به قدرت هنر در به چالش کشیدن، تحریک کردن و درگیر شدن است. توانایی او در هدایت سبک ها و موضوعات مختلف با تسلط یکسان، جایگاه او را به عنوان یک مبتکر هنری واقعی مستحکم کرده است و میراث او همچنان به هنرمندان الهام می بخشد تا مرزهای هنر خود را پیش ببرند و طبیعت همیشه در حال تغییر بیان هنری را در آغوش بگیرند

لینک کوتاه : https://fanooszagros.ir/?p=250417

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.