• امروز : شنبه - ۲۳ خرداد - ۱۴۰۵
  • برابر با : Saturday - 13 June - 2026
1

با این ۲ ویتامین سنگ کلیه را دور بزنید

  • کد خبر : 215224
  • 19 اکتبر 2022 - 6:57
با این ۲ ویتامین سنگ کلیه را دور بزنید

گروه علمی: محققان به تازگی اعلام کرده اند؛گنجاندن کلسیم و پتاسیم بالا در رژیم غذایی می تواند از بروز علائم عودکننده سنگ های کلیوی جلوگیری کند. سنگ های کلیوی نه تنها دردهای شدیدی را به همراه دارند، بلکه با بیماری های مزمن کلیه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی نیز مرتبط اند. اگر […]

گروه علمی: محققان به تازگی اعلام کرده اند؛گنجاندن کلسیم و پتاسیم بالا در رژیم غذایی می تواند از بروز علائم عودکننده سنگ های کلیوی جلوگیری کند. سنگ های کلیوی نه تنها دردهای شدیدی را به همراه دارند، بلکه با بیماری های مزمن کلیه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی نیز مرتبط اند. اگر سنگ های کلیوی را تجربه کرده باشید، ۳۰ درصد احتمال تشکیل سنگ های بعد طی بازه ای ۵ ساله وجود دارد. 

 

معمولا پزشکان توصیه می کنند افراد با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می توانند از بروز سنگ های کلیه علامت دار و عودکننده جلوگیری کنند.آنها در مطالعات مختلفی، تأثیر تغییرات رژیم غذایی را در تشکیل سنگ های کلیه مورد بررسی قرار داده و دریافتند که غنی کردن رژیم غذایی با مقادیر بالای کلسیم و پتاسیم از بروز این سنگ ها پیشگیری می کند.

یافته ها حکایت از آن دارد: آن دسته از رژیم های غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم پایین به همراه مصرف مایعات محدود، کافئین و فیتات احتمال تشکیل سنگ های کلیوی را برای اولین بار افزایش می دهد.به گزارش سیناپرس، مصرف مایعات کم تر از ۳۴۰۰ میلی لیتر در روز که حدود ۸ لیوان می شود، با تشکیل اولیه سنگ های کلیوی ارتباط دارند که در کنار آن نمی توان نقش کافئین و فیتات را نادیده گرفت. مایعات مصرفی حتی مایعات گرفته شده از میوه ها و سبزیجات را هم شامل می شود. 

زمانی که مصرف مایعات کم شده و کافئین را جایگزین آن می کنید، حجم ادرار کم شده و غلظت آن افزایش یافته و منجر به تشکیل سنگ های کلیوی می شود. فیتات نوعی ترکیب آنتی اکسیدانی است که در غلات کامل، آجیل و دیگر موادغذایی یافت می شود و به خودی خود باعث بالا رفتن جذب کلسیم و ترشح کلسیم در ادرار می شود. 
تغییر رژیم غذایی به منظور جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیوی ممکن است دشوار باشد اما تعیین اولویت ها در کاهش و عدم مصرف این قبیل موادغذایی نقش مؤثری در این میان ایفا می کنند.

محققان معتقدند که مصرف پایین کلسیم و پتاسیم در پیشگیری و کاهش ابتلا به سنگ های کلیوی اولویت بالاتری نسبت به مصرف مایعات دارد. بررسی ها نشان می دهد: رژیم های غذایی که روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم و منیزیم را در خود گنجانده اند، از بروز اولیه سنگ های کلیوی جلوگیری می کنند. به گزارش سیناپرس، افراد بهتر است میوه ها و سبزیجات بیشتری حاوی کلسیم و پتاسیم بالاتر به رژیم روزانه خود اضافه کنند. میوه هایی که پتاسیم بالایی دارند، شامل موز، پرتغال، گریپ فروت، خربزه و زردآلو و طالبی و سبزیجات هم شامل سیب زمینی، قارچ، نخود، خیار و کدو سبز می شوند. 

منبع خبر: بهارنیوز

لینک کوتاه : https://fanooszagros.ir/?p=215224

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.