طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه 25 جولای, 2021 | کد خبر : 138564 | نویسنده : فانوس زاگرس |
  •   
  •   *سروی که فرو افتاد.*   به یاد زنده یاد علی خواجوی.   “به سرو گفت کسی میوه ای نمی آری.   جواب داد که آزادگان تهیدستند”…سعدی.   هرگز فکر نمی کردیم که به این زودی و نابهنگام قامت این سرو آزاد خم شود و بشکند. این چه باد تند و سهمگین و خانه براندازی […]
  • فانوس زاگرس؛

     

    *سروی که فرو افتاد.*

     

    به یاد زنده یاد علی خواجوی.

     

    “به سرو گفت کسی میوه ای نمی آری.

     

    جواب داد که آزادگان تهیدستند”…سعدی.

     

    هرگز فکر نمی کردیم که به این زودی و نابهنگام قامت این سرو آزاد خم شود و بشکند.

    این چه باد تند و سهمگین و خانه براندازی بود که ناگهان وزید و انسانی نیکنام و چهره محبوب و سرو گونه دیارمان را به خاک افکند .؟

    راستی چرا کاروان واکسن های ضد کرونا این قدر دیر به ایران می رسد و ما باید با از دست دادن جمع فروانی از هموطنان عزیز  و انسانهای والا تاوان این سهل انگاریها و دیررسیدن ها را بپردازیم.؟؟؟؟؟

     

    کرونا ننگت باد که خوب و بد و زشت و زیبا و دانا و نادان و محبوب و منفور نمی شناسی و بهای کس و ناکس نمی دانی و در نزد تو گوهر ناب و خرمهره یکی است.

     

    آری کرونا بلایی است سهمگین که بر جهان فرود آمده است و اگر عصر علم و تکنولوژی نبود جهان را یکسره به سیاهی و تباهی می نشاند و به کام مرگ فرو می برد.

    به گفته ای یک موجود بی جان و نادیدنی که برجهان یورش آورده و  دهانها و چهره ها را در زیر نقاب ماسک ها  فرو برده و میان انسانها فاصله ها انداخته و همه را در حصارخانه های خویش  زندانی کرده و از یکدیگر هراسان و گریزان نموده  است.

    اما از زمانی که هیولای کرونا به زندگی و جان آدمها هجوم آورده است، یک حقیقت به خوبی روشن و هویدا شده است که دانش و خرد بهترین سپر انسانها در برابر هجوم بلایا و رویدادهای سهمگین است و از انسان بدون دانش و خرد در چنین روزگاری چندان کاری ساخته نیست.

    این بود که در روزگار ما دانش و خرد بیش از پیش قَدر یافتند و برصدر نشستند و شعارهای توخالی و خرافه ها به شدت رنگ باختند و خاموش و کم بها شدند.

    تکیه بردانش و خرد به معنای دور شدن از خداوند جهان آفرین و زندگی نیست،بلکه تکیه برخرافه  و باورهای بیهوده و بی بنیاد است که ایمانها را می لرزاند و تردیدها و بد گمانیها را می افزاید.

    هرجا دانش واقعی است آنجا کتاب راستین آفرینش است.کتابی که راهنمای انسانها در جاده و سفر زندگی است.

    باری اما پیش از آنکه بشر بتواند با ابزار دانش  کرونا را از سر راه زندگی بردارد، این پدیده شوم، جان عزیزان زیادی را گرفت و بسی خانواده ها و انسانها را درجهان سوگوار و غمین و اندوهناک کرد.

    شوربختانه زنده یاد علی خواجوی اهل دیانت وسیاست و چهره خوشنام و آشنا و فعال اجتماعی و عرصه زندگی، یکی از قربانیان ویروس کرونای شوم و  زندگی سوز گردید که از ووهان چین کمونیست برخاست و جهان را فرا گرفت و نا امن و پر خطر کرد و شاید از دل آزمایشگاههای چین سربر آورد و پخش شد.

     

    زنده یاد علی خواجوی از نادر انسانهایی بود که روش ومنش زندگیش ستوده و در خور آفرین و بسی پند آموز بود.

    علی خواجوی عمری در میان مردم زیست و با آنان پیوند سیاسی واجتماعی گسترده و استواری داشت،بدون اینکه پُست اندیش و سود اندیش باشد و با دگرگونیهای اجتماعی راه و رنگ عوض کند.

     علی خواجوی هرگز از راه سیاست و جناح سیاسی بر صندلی خاصی ننشست و به جاه و مالی دست نیافت، چون باور داشت که سیاست ابزار رسیدن به نان و نام و نوا نیست، بلکه ازنگاه او سیاست ابزاری برای آزادی و آبادانی و ترقی کشور و بهترشدن زندگی مردم خواهد بود، نه از راه آن جامه دوختن و سفره گستردن و به نان و نام رسیدن .

     

    او توانست با ارتباطهای گسترده اجتماعی و روش زندگی و منشی که داشت،در میان جامعه و مردم احترام و ارج فراوان یابد، بدون اینکه برصندلی خاصی تکیه زده باشد و از این راه به جاه و مالی رسیده باشد.

    زندگی اش ساده و همسطح توده مردم بود و خود فروتنانه و خردمندانه و شرافتمندانه در میان مردم زیست و تا جایی که می توانست گره از کارخلق می گشود و همگام با خواسته ها و نیازهای مردم گام برمی داشت.

    مدیریت اجتماعی،درایت،متانت، وقار،پختگی،سنجیده گویی،خویشتن داری،شکیبایی،پرکاری،صفا،وفاداری،دوست نوازی،مردم داری،ساده زیستی،فروتنی،پایداری در راه اندیشه و مرام،جوانمردی،دانش دوستی،

    روشن بینی و

    هوشمندی و…..از او شخصیتی ساخته بود که بار و میوه آن خوشنامی و محبوبیت فراگیر بود.اگرعلی خواجوی به سیاست روی می آورد،هدفش کمک به بهبود وضع زندگی مردم و رسیدن به یک جامعه آزاد و آباد و مردم مدار و مردم سالار بود.او در جلسات فراوان مرکز کشور شرکت می کرد و گزارشها و نظرها عرضه می نمود و طرح ها و اندیشه ها در سر داشت و این بود که خیلی از چهره های سیاسی پایتخت او را می شناختند و به او و دیدگاههایش ارج می نهادند.

    البته باید دانست که تلاشهای سیاسی دلسوزانی مانند زنده یاد علی خواجوی و همفکرانش،اغلب در اثر کارشکنی ها و سختگیریها و مانع تراشی ها و حذف های هدفمند و حساب شده ی طیف رقیب، ناکام و بی حاصل می ماند و به بار نمی نشست.

    اما او یک فعال سیاسی و اجتماعی بود و همواره در تلاش و تکاپو ، به امید آنکه با نگاه و روش مردمی خود کار و خدمتی  بکند  و روزی به هدفها و آرمانهایش دست یابد و فضای جامعه بهتر و سالم تر بشود واین بود که او یک سیاست مردمی و مردم پسند را پی می گرفت و مدیریت می کرد تا ثمری وحاصلی از آن به بار آید و این روش با وجود همه موانع و سختی های بود که بر سر راه وجود داشت و حرکت ها را کُند و یاخنثی می کرد.

    اما نکته مهم این است که زنده یاد علی خواجوی نه تنها سیاستمداری مردمدار و پخته و خوشنام و صاحب نظر بود،بلکه انسانی پارسا،پاکدامن و نیک مرام و نیک اخلاق نیز بود و هرگز دیده نشد که درزندگی و صحنه های اجتماعی و سیاسی، سخنی ناسنجیده و کرداری خلاف اخلاق و ادب از او سر زند و یا کاری انجام دهد که دلی را بشکند و بیازارد و یا و به وحدت و همدلی آسیب رساند و هر گز دیده نشد که درحق رقیبی ناروا و ناسزا گوید و حرمتی را زیر پای نهد و کسی را آزرده خاطر نماید.

    آنقدر بلندنظر و بلندهمت بود که رقیبان خود را نیز حرمت داشت و هرکس را در اندازه خویش ارج می نهاد و هرگز صفت نا خوشی را در مورد کسی به کار نمی برد و این یعنی پیوند سیاست با اخلاق انسانی.

    دریک جمله علی خواجوی سیاست را با اخلاق و مردمداری پیوند زده بود واین راز بزرگی و محبوبیت اوبود.

    درسی که باید از زندگی زنده یاد علی خواجوی گرفت این است که :

    درسیاست باید هدف آزادی و دادخواهی و حقوق و رفاه مردم و آبادانی و پیشرفت کشور باشد و سیاست را باید با اخلاق و ادب و ارتباط انسانی و مردمی پیوند زد و در این راه استوار ایستاد و هر گز بر سرحقوق مردم معامله نکرد و برای کسب جاه و مال و صندلی از این شاخه به آن شاخه نپرید و هرگز برای نفع شخصی و گروهی، پای برسر وجدان و شرافت و شخصیت خویش ننهاد و شرافت و آزادگی و حقیقت خواهی را به هیچ بهایی نفروخت.

    چراکه سیاستی که هدف آن رسیدن به آزادی و دموکراسی و حقوق قانونی و طبیعی یکایک انسانها نباشد،ارزش گام نهادن در آن را ندارد و عاقبتش فساد و استبداد و عقب ماندگی جامعه خواهد بود.

     

    یادش همواره زنده باد و اندیشه و منش او چراغ راه ما باد.

     

    “زیربارند درختان که تعلق دارند

    ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد.”..”حافظ”

     

    محمودمنطقیان

    ۱۴۰۰/۵/۳

     

    انتهای خبر/
    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    
    امروز شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • تطهیرکنندگان طالبان در جنایات طالبان و خون‌های ریخته شده شریک‌اند
  • بیژن عبدالکریمی: امیدوارم رسوایی مسببین اخراج اینجانب بهانه­‌ای برای تأمل و بازاندیشی در افکار خود پیدا کند
  • ۲ مرگ دیگر کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • گزارش نیویورک‌تایمز درباره جزییات و نحوه ترور شهید فخری‌زاده
  • تطهیر جنایتکارترین جنایتکاران دنیا موجب ننگ و شرمساری است
  • صلاحیت شهردار دوگنبدان مورد تأیید قرار نگرفت
  • اشتباه محاسباتی امام جمعه لواسان چه بود؟
  • درآمد ایران از روش‌های پیچیده دور زدن تحریم
  • ظهور داعش و القاعده بیخ گوش ایران
  • چه اشكالی دارد روحانی محاكمه شود؟
  • دوست سالاری به‌جای شایسته‌سالاری در دولت
  • «طالبان» به مثابه یا فربه‌تر از «کرونا»
  • آتش سوزی در جنگل ها و مراتع پیچاب باشت
  • راه حل مسائل افغانستان تنها از طریق گفتگو بین افغان‌ها امکان پذیر است
  • آمار شگفت‌آور مهاجرت نخبگان نشانه فرورفتن جامعه در جهل، تندروی و مبارزه با علم است
  • رئیسی: دنبال مذاکرات نتیجه بخش هستیم
  • نگاه جمهوری اسلامی به شرق بیشتر می‌شود
  • رئیسی به آمریکا نمی‌رود، امیرعبداللهیان می‌رود
  • راه سخت رئیسی در ترمیم اعتماد عمومی
  • رئیسی به آمریکا نمی‌رود
  •