طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۴ بهمن, ۱۳۹۷ | کد خبر : 91370 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛       دامن زدن به قوم گرایی یعنی افول سپهر سیاسی از خردمندی به پشیمانی       به قلم دکتر ذبیح الله فتحی فتح       در حالی که انتظار می رفت و می رود که سپهر سیاسی استان سال به سال شاهد ترقی و پیشرفت باشد و فضایی برای […]

    فانوس زاگرس؛

    فانوس زاگرس؛

     

     

     

    دامن زدن به قوم گرایی یعنی افول سپهر سیاسی از خردمندی به پشیمانی

     

     

     

    به قلم دکتر ذبیح الله فتحی فتح

     

     

     

    در حالی که انتظار می رفت و می رود که سپهر سیاسی استان سال به سال شاهد ترقی و پیشرفت باشد و فضایی برای نمایش خرد فردی(در اینجا یعنی هر فرد صاحب تصمیم و سرنوشت خود باشد)، متاسفانه این روزها خبرهای خوشی از اطراف و اکناف به گوش نمی رسد. با نگاهی هرچند گذرا به سایت های محلی استان و شنیده ها از نخبگان سیاسی، همه و همه حاکی از ترویج فرهنگ قوم گرایی است. سرحدی و گرمسیری، باوی و بویراحمدی، ترک و لر و غیره و غیره. 

     

    به راستی چه کسانی و به چه قصدی به ترویج این فرهنگ میپردازند؟

     

    برای پاسخ به این سوال باید نگاهی هرچند کوتاه به وضعیت اجتماعی هر شهر و منطقه انداخت و دید چه کسانی در این فرهنگ دارای منفعت می شوند. 

     

    در گچساران شخصی استاد تبارشناسی است و تبار اقوام و اشخاص را برایشان هجی می کند تا خود آنها هم یاد بگیرند و به قومیت خود افتخار کنند در یاسوج و دیگر شهرها هم چنین کسانی هستند علم انساب می دانند و این یکی از توفیق های این دوستان سیاستمدار است که بخش عمده ای از وقت خود را گذاشته اند و اقوام و انساب را شناخته اند و ذهن طبقه بندی شده خود را در انتظار تولدها و مرگهای احتمالی نگاه داشته اند. تا اینجا بد نیست. قومیت یعنی اینکه تبار خود را بشناسی در مواقع بحرانی بتوانی به انسانهای هم تبار خود کمک کنی؟ قومیت مفهومی است برای هویت یافتن؟ بله در این مفهوم پرداختن به قومیت بد نیست بلکه راهگشاست اما آیا راه های دیگری برای هویت یافتن نیست یا اینکه  نباید به همنوعان خود که در تبار دیگری هستند کمک کنیم؟ هزاران دلیل مثبت دیگر برای قومیت گرایی هست که شاید من یک هزارم آنها را ندانم ولی میدانم که سیاستمداران نزدیک انتخابات قومیت را گونه ای دیگر و برای ساده سازی سپهر سیاسی به کار می برند تا از قدرت خرد فردی بکاهند و با مفهوم قومیت خود را طرف حساب نماینده قوم معرفی کنند و امتیازدهی ها و امتیاز گیری های فردی جای منافع عام را بگیرد.

     

    دیگری خود را نمایند یک قوم و دانسته و با داعیه رهبری آنها می گوید که حاکمیت یک قوم بر شهر و دیارمان بس است و اینک اگر شهر می خواهد پیشرفت و ترقی کند نوبت ماست پس به هر طریقی شده نمایندگی را در دست بگیریم. به راستی در این دوران که باید آن را عصر خرد نامید صحبت از حاکمیت یک قوم بر قوم دیگر چه معنایی دارد؟

     

    مرده ریگ عرب جاهلی که فکر می کردیم با ظهور اسلام از میان رفته به ما رسید. تعصب و قوم گرایی.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

    أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ ﴿١﴾ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿٢﴾ مـفـسـران مـعـتـقـدنـد كـه ايـن سـوره دربـاره قـبـائلى نـازل شـد كـه بـر يـكـديـگـر تـفـاخـر مـى كـردنـد، و بـا كـثـرت نـفـرات و جـمـعـيـت يـا امـوال و ثـروت خـود بـر آنـها مباهات مى نمودند تا آنجا كه براى بالا بردن آمار نفرات قبيله به گورستان مى رفتند و قبرهاى مردگان هر قبيله را مى شمردند!.مـنتها بعضى آن را ناظر به دو قبيله از قبائل قريش در مكه مى دانند، و بعضى دو قبيله از قبائل انصار پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) در مدينه و بعضى تفاخر يهود را بر ديگران ، هر چند مكى بودن آن صحيحتر به نظر مى رسد. ولى مسلم است كه اين شاءن نزولها هر چه باشد هرگز مفهوم آيه را محدود نمى كند.(تفسیر نمونه)

     

    ترک بهتر است یا لر، سرحدی بهتر است یا گرمسیری، باوی بهتر است یا بویراحمدی وغیره و غیره ؟

     

    عرب جاهلی به تعداد قبرها و بزها و شترهایش هم برای نشان دادن برتری قومش بر دیگری افتخار می کرد. ما میخواهیم به چه افتخار کنیم؟ آنها خون قوم خود را مایه مباهات می دانستند مایه مباهات ما چیست؟ مگر خون باوی و بویراحمد و ترک و لر با هم متفاوت است یا اینکه ژن خاصی در فلان قوم هست که به آن ژن ریاست می گویند و به واسطه آن ژن خاص قرار باشد اوضاع شهر و دیار ما تغییر کند. آقایی که مدعی تغییر حاکمیت از یک قوم به قوم دیگری، به فرض فردا روز شما از صندوق رای مردم بیرون آمدی آیا با این طرز فکر امروزت باری را به منزل می رسانی؟ آیا خودت مشکلی بر مشکلات مردم دیارت نخواهی بود؟

     

    با ترویج قومیت گرایی وقت پیروزی هرکسی در انتخابات وقت نشان دادن و علنی کردن برتری قومی هم خواهد رسید. باوی و بویراحمدی، ترک و لر ، یاسوجی، گچسارانی، دهدشتی و … همه و همه باید نشان دهند که از قومیتی ممتاز هستند که توانسته اند برتری خود را در یک کارزار نشان دهند. این تمایز چگونه خواهد بود؟

     

    با ترویج قوم گرایی نوبت به تحقیر قومیتی هم خواهد رسید. کسی که از صندوق قومیت بیرون بیاید جز مروجان قومیت است و باعث تحقیر و نزاع همیشگی در جامعه خواهد بود. قوم گرایی منجر به تولد گروهی از نخبگان این فرهنگ می شود که خود را زمام دار قوم و قبیله خود می دانند. اینان هر کجا باشند از قافله سالاری قوم خود می گویند و تعداد افراد دنباله رو خود را می شمارند و از افتخارات خود در سپهسالاری قوم خود می گویند و گذشته درخشان قومشان و در آخر کار امتیازات قوم سالاری خود را طلب می کنند.

     

    با تمایل شدید بسیاری از سیاسیون به ترویج قوم گرایی چگونه می توان شعار توسعه آنان را باور کرد؟ و چگونه می خواهند رهبران توسعه شهر و دیار خود باشند؟ 

     

    این چیزی جز تناقضی آشکار در حرف و عمل آنها نیست. 

     

    اینک که از مزایای قوم گرایی سیاسی آگاه شدیم بهتر نیست که نامزدهای احتمالی مجلس بعدی و داعیه داران توسعه استان بجای ترویج فرهنگ قومیت به خرد فردی توجه کنند؟ بهتر نیست توسعه فرهنگی را بفهمند و با شعار عملی کردن توسعه فرهنگی گام به میدان انتخابات بگذارند؟ 

     

    در پایان این نوشته صرفا توصیه ای دوستانه است که بنابر وظیفه شهروندی نوشته شده است:

     

    من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال

    و بعدها نگویید:

    …کنون هوای عمل میزند کبوتر نفس که دست جور زمانش نه پر گذاشت نه بال

    انتهای خبر/
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    
    امروز پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • به مناسبت هفته سلامت ؛ برگزاری مسابقه نقاشی در یکی از مدارس لنده + تصاویر
  • جلسه پرسش و پاسخ مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده با مردم و اصحاب رسانه + عکس
  • “حرف هایی که دوزار نمی ارزد”
  • در حاشیه بازدید نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تآسیسات نفتی گچساران/سختی هایی که کارکنان شرکت نفت گچساران تحمل می کنند+تصاویر
  • از طعنه های امام جمعه باشت به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تا اشاره یک فعال اقتصادی به مافیای قدرت در بانکها و اشاره تاجگردون به مافیای قدرتی که نگذاشت یک طرح تصویب شود و اوراق هایی که نظام پیمانکاری را اوراق کرده است+حواشی و تصاویر
  • گزارشی از سفر اعضای کمسیون برنامه و بودجه مجلس به گچساران+تصاویر
  • تبلیغ تاجگردون از سوی بزرگواری در حوزه های بویراحمد و کهگیلویه
  • کنایه اینستاگرامی علی محمد بزرگواری به استاندار
  • کارخانه آجر دهدشت درگیر یک بدهی کلان/نان ۱۰۰ کاگر آجر نشود
  • مسابقات فوتسال جام رمضان در قالب دسته جات آزاد در گچساران برگزار میشود+جزییات
  • بیانیه گام دوم انقلاب،چماقی بر سر موحد و سید قدرت
  • اراضی مرغوب کهگیلویه و بویراحمد در تصرف زمین‌خواران است
  • قوام فروزان برای توسعه بویراحمد و دنا می‌آید
  • استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی تصویب شد+جزییات
  • روایت شیرین و تلخ یک گروه کوهنوردی بهبهان از سفر به دامنه کوه خامی در باشت+عکس
  • انتقاد امام جمعه سی‌سخت به توزیع ۶۰ تن شکر تاریخ مصرف گذشته در این شهر
  • تدابیرلازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده شده است
  • ۵ کشته و زخمی در تصادف محور یاسوج_سپیدان
  • ﺭﻭﺯ ﺯﻣﯿﻦ ؛ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﻗﺪﺭﺩﺍﻧﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ
  • سکوت سید قدرت الله حسینی تا شکل گیری وحدت و اجماع اصولگرایان
  •