طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۱۸ مهر, ۱۳۹۷ | کد خبر : 85366 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: ۹ اثر تاریخی شامل کاروانسرا، قلعه، بناهای باستانی و پل در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.   به گزارش فانوس زاگرس،هومن عنایی، این آثار را شامل اثر تاریخی کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو […]

    فانوس زاگرس؛

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: ۹ اثر تاریخی شامل کاروانسرا، قلعه، بناهای باستانی و پل در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.

     

    به گزارش فانوس زاگرس،هومن عنایی، این آثار را شامل اثر تاریخی کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، گنبد بابا کلان، پل خیری و محمد خان، قلعه شامبراکان و ده برج اعلام کرد.
    وی ادامه داد: برای بازسازی این تعداد اثر تاریخی بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
    عنایی ابراز کرد: ۱۳۷ اثر به ثبت رسیده در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به دوره اسلامی است.
    وی گفت: ۳۶ درصد از بناهای تاریخی این شهرستان معادل ۵۰ مورد تاکنون تعیین حریم شده‌اند.
    عنایی، پل خیری محمد خان و قلعه بابا کلان را از مهمترین آثار به ثبت رسیده در دوره اسلامی اعلام کرد و گفت: کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.
    وی با اشاره به اینکه حریم بنای تاریخی به ماندگاری و حفاظت از آن کمک می‌کند، افزود: این امر می‌تواند به رعایت اصول ایمنی در بناهای تاریخی و همچنین تهیه طرح‌های جامع توسعه این شهرستان کمک کند.
    عنایی اظهار داشت: تعیین حریم بناهای تاریخی می‌تواند محدودیت‌هایی را برای ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی ایجاد کند و یا کاهش دهد.
    وی تصریح کرد: سیاست اصلی اداره میراث فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ حفظ و احیای آثار تاریخی به دست مردم است.
    مجموعه آثار تاریخی منطقه خیرآباد یادگار ۳۵۰ سال شکوه و رونق اقتصاد کشور در ایران باستان است.
    این اثر تاریخی شامل پل‌ها و چهارطاقی‌هایی برای سهولت عبور کاروانیان در جاده ارتباطی گچساران به بهبهان احداث شده بود.
    چهارطاقی خیرآباد بنا به اقوال مشهور آتشکده بوده است و پل‌ها نیز برای عبور آب، اسکان کاروان‌ها و تردد ساخته شده است.
    این سازه‌ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود زمان اردشیر بابکان احداث شده است.

    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    
    امروز چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • عامل تیراندازی به مجتمع مسکونی دادگستری گچساران دستگیر شد
  • آخرین وضعیت طرح  کارخانه لاستیک‌سازی سبز ،  ۷۲۵ روز بعد از کلنگ زنی
  • پاسخ مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به نتایج شائبه برانگیز استخدام های این اداره کل
  • دستورات راهبردی غریب پور برای افق های جدید در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فولاد
  • اداره ای دولتی در گچساران که آب در آن پیدا نمی شود؟!+تصاویر
  • نقدی بر نماینده گچساران و باشت ؛ چماقدارانی در قالب رسانه
  • انتصابی که در بویراحمد جنجال به پا کرد کرده است
  • توهم ریزش در اردوگاه رقیب و خویشتن داری سردار هاشمی پور
  • استخدام راننده خانم و آقا با شرايط ويژه در تاكسي بين المللي ماكسيم گچساران +جزييات
  • کم لطفی به همسر شریعتی، نادیده گرفتن خدمات شریعتی به انقلاب و اسلام است
  • جنگ تامرادی ۱۳۰۹ و تبعید خوانین کهگیلویه و ممسنی به تهران به روایت اسناد (بخش اول)
  • جوابیه ای به یادداشت: “سریال آبکی نماینده کهگیلویه در مجلس”
  • تقدیر سازمان مدیریت بحران کشور از مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد
  • تصاویری از سد چم شیر گچساران ؛ بلندترین سد بتن غلتکی خاورمیانه
  • جزییات تیراندازی به مجتمع مسکونی دادگستری گچساران از زبان دادستان شهرستان
  • سریال نماینده کهگیلویه در مجلس: قسمت اول
  • ادعای نماینده شیراز در خصوص سانحه سقوط هواپیمای یاسوج
  • سمینار رایگان آموزش فناوری نانو در گچساران برگزار میشود+جزییات
  • پرباری نشست بهبهان و سراسیمگی رقیبان شکست خورده
  • یک کهگیلویه وبویراحمدی مشاور معاون انسانی وزیر آموزش و پرورش شد+حکم
  •