طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : پنج شنبه ۱۱ مرداد, ۱۳۹۷ | کد خبر : 82452 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛   چرا دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست رتبه ایران در کسب و کار را بهبود بخشد   به قلم جلال حیدرپور     بانک جهانی اخیراً گزارشی از وضعیت کشورها درزمینه فضای کسب‌وکار منتشر کرد که بر اساس آن ایران در رتبه ۱۲۰ جهان در میان ۱۹۰ کشور قرارگرفته است. هرچند با آغاز […]

    فانوس زاگرس؛

     

    چرا دولت یازدهم و دوازدهم نتوانست رتبه ایران در کسب و کار را بهبود بخشد

     

    به قلم جلال حیدرپور

     

     

    بانک جهانی اخیراً گزارشی از وضعیت کشورها درزمینه فضای کسب‌وکار منتشر کرد که بر اساس آن ایران در رتبه ۱۲۰ جهان در میان ۱۹۰ کشور قرارگرفته است. هرچند با آغاز به کار دولت یازدهم، وضعیت کسب وکار اندکی بهبود یافت و این دولت موفق به حذف ۴۵۰ مجوز دست و پاگیر از ۱۰۰۰ مجوز ممکن شد، اما بااین‌حال، آخرین گزارش‌ها حاکی از جایگاه نامناسب ایران در فرایند شروع و ادامه کسب‌وکار در میان دیگر کشورهای جهان است. رتبه ایران در گزارش سال گذشته بانک جهانی ۱۱۸ ذکرشده بود. در گزارش جدید نیز با اصلاح اطلاعات، رتبه سال گذشته ایران ۱۱۷ اعلام‌شده است که با این حساب ایران تنزل ۳ پله‌ای را در رتبه کسب‌وکار تجربه کرده است. سهولت کسب‌وکار بر اساس ده زیر شاخص موردبررسی قرار می‌گیرد که میانگین نمره ایران در این ده زیر شاخص به میزان ۰،۱۸ ‌درصد افزایش‌یافته که نشان از حرکت آرام رو به رشد در بهبود فضای کسب‌وکار دارد. باوجوداین، پیشرفت سایر کشورهای نزدیک به ایران سریع‌تر بوده که منجر به تنزل رتبه ایران شده است.
    شاخص انجام کسب‌وکار بانک جهانی شامل۱۰ زیر شاخص است که ایران بهترین عملکرد را در اخذ مجوز ساخت، سهولت اجرای قراردادها و دسترسی به برق داشته است. رتبه‌های ایران در هرکدام از شاخص‌ها به‌این‌ترتیب است: شروع کسب‌وکار (رتبه ۱۰۲)، اخذ مجوز ساخت (رتبه ۲۷)، دسترسی به برق (رتبه ۹۴)، ثبت مالکیت (رتبه ۸۶)، اخذ اعتبارات (رتبه ۱۰۱)، حمایت از سهامداران خرد (رتبه ۱۶۵)، سهولت پرداخت مالیات (رتبه ۱۰۰)، تجارت فرامرزی (رتبه ۱۷۰)، سهولت اجرای قراردادها (رتبه ۷۰)، ورشکستگی و پرداخت دیون (رتبه۱۵۶).
    در فرآیند صدور مجوز برای واحدهای تولیدی استعلام‌هایی در جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و ثبت اطلاعات انجام می‌شود که حدود ۱۲ دستگاه اجرایی در این امر دخیل هستند. بروکراسی اداری برای انجام این استعلام‌ها یکی از موانع جدی بهبود فرآیند محیط کسب‌وکار است؛ فرآیندی لازم که امکان حذف آن وجود ندارد اما باید با ساماندهی و یکپارچه‌سازی آن، مانع از طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شد. اینجاست که تشکیل یک پنجره واحد سرمایه‌گذاری بیش‌ازپیش احساس می‌شود.
    پنجره واحد سیستمی است که تمام اسناد قانونی در انجام یک نوع کسب‌وکار خاص به یک واحد یا یک محل ارائه و مجوزهای لازم در همان واحد صادر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر سرمایه‌گذاران پس از ورود به سیستم پنجره واحد با ثبت مشخصات حقیقی یا حقوقی خود و فرآیند موردنظر قادر خواهند بود بدون مراجعه حضوری به دستگاه‌های مختلف و در کوتاه‌ترین زمان مجوزهای لازم را کسب کرده و در جریان پیشرفت فرآیند کار قرار گیرند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق این امر تاکنون گام‌های موثری برای بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد پنجره واحد برداشته که می‌توان به راه‌اندازی سامانه‌های مختلفی همچون سامانه بهین‌یاب در بخش صنعت اشاره کرد.
    برخی متغیرهای اقتصادی همچون کنترل فساد و بروکراسی، جلوگیری از افزایش هزینه‌های مبادله، بی‌ثباتی‌های پولی و ارزی و ایجاد پنجره واحد ازجمله مواردی است که ربطی به تحریم‌ها ندارد و دولت‌ها باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و پنجره واحد از موضوعاتی است که سال‌هاست بر آن تاکید می‌شود اما دولت‌ها هنوز آن را به‌طور کامل اجرا نکرده‌اند. کاهش بروکراسی اداری باعث کاهش هزینه‌های فعالان اقتصادی می‌شود و ازآنجایی‌که ساختار اقتصادی با ارگان‌ها و نهادهای موازی بسیاری روبه‌رو است باید مسئولان کشور یک عزم ملی داشته باشند تا مانع ایجاد این فضای نامساعد شوند. دخالت دولت در امور اقتصاد باید به حداقل ممکن برسد و کاهش صدور مجوز یکی از همین موارد است. متاسفانه باوجود برنامه‌های اعلام‌شده دولت‌های پیشین هنوز این اتحاد شکل نگرفته است. گذر زمان برای سرمایه‌گذار یعنی هزینه و به‌طورقطع در شرایطی که کشور از بند تحریم‌ها رهاشده و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی بیش از گذشته احساس می‌شود پنجره واحد می‌تواند بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران و بهبود فضای کسب‌وکار باشد. در حال‌ حاضر در راستای اجرای طرح پنجره واحد در هر بخش سامانه الکترونیکی راه‌اندازی شده که تمام فرآیند صدور مجوزها و ارائه اطلاعات لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار از این طریق انجام می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت در گام بعدی تا پایان سال ۹۷ اقدام به یکپارچه‌سازی سامانه‌ها می‌کند و یک سامانه واحد را برای ارائه انواع خدمات در حوزه معدن، صنعت و تجارت ایجاد خواهد کرد. در بخش صدور مجوزهای صنعتی حدود ۱۲دستگاه اجرایی دخیل هستند که با راه‌اندازی سامانه «بهین‌یاب» تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌ها فرآیند استعلام خود را از طریق همین سامانه انجام می‌دهند اما برخی دستگاه‌ها هنوز از برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت عقب هستند و فرآیند استعلام آن‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شود.
    طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، سازمان فناوری اطلاعات ایران به‌عنوان قطب مرکزی در این طرح ایفای نقش خواهد کرد و سایر دستگاه‌ها با به‌روزرسانی داده‌های خود از طریق سازمان فناوری اطلاعات انتقال اطلاعات را انجام خواهند داد و یک سیستم یکپارچه خدمات‌رسانی ایجاد خواهد شد. در حال حاضر در حوزه صنعت سامانه بهین‌یاب با دستگاه‌های مختلفی ازجمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز مالی آمار و… در ارتباط است. در حوزه تجارت خارجی نیز با دستگاه‌هایی همچون بانک مرکزی، بورس کالا، گمرک و… در ارتباط هستیم و به‌مرورزمان این سامانه‌ها تجمیع خواهند شد. در حال ‌حاضر سامانه بهین‌یاب به نشانی(www. behinyab. ir) تمامی اطلاعات و خدمات مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت، معدن و تجارت اعم از صدور مجوزها، وضعیت پروژه‌ها و طرح‌ها، معافیت‌های گمرکی و… را ارائه می‌کند. این سامانه شامل ۹ بخش انرژی، سرمایه‌گذاری، محصولات، فناوری، منابع انسانی، تجارت خارجی، تامین مالی، بنگاه‌ها و جریان کالاست که در هر بخش ضمن ارائه اطلاعات لازم خدمات ثبت درخواست مجوزها نیز انجام می‌شود.
    برای صدور مجوز تاسیس یا بهره‌برداری یک واحد تولیدی یکسری استعلام‌ها و مجوزها از دستگاه‌های مختلفی همچون وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت، اداره اوقاف، اداره آب، برق و گاز منطقه و برخی نهادهای دیگر باید دریافت شود تا از برخی تخلفات احتمالی بتوان جلوگیری کرد. با توجه به اینکه نظام اقتصادی ما در حال گذر از یک اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد مردمی و خصوصی است اغلب در این میان رانت اقتصاد دولتی خود را نشان می‌دهد ازاین‌رو برای جلوگیری از رانت‌های احتمالی در سال‌های گذشته و به دلایل مختلفی ازجمله سوءاستفاده برخی افراد، استعلام‌ها در دستگاه‌های مختلف برای تشکیل یک بخش تولیدی ایجادشده است.
    دولت بایستی با اتخاذ سازوکار مناسب در جهت پیشرفت اقتصاد و رشد تولید وارد عمل شود. اجرای طرح پنجره واحد که در مقطعی مطرح بود و تاکید داشت که یک ارگان یا سازمان در راستای اعطای مجوز به واحدهای تولیدی اقدام کند، باید امروز و در عرصه اقتصادی کشور تحقق پیدا کند. طرح پنجره واحد قانونی بود اما متاسفانه مسئولان آن را به‌طور کامل اجرا نکردند به همین دلیل امروز مراحل اداری پیچیده‌ای برای اعطای مجوز به یک واحد تولیدی در کشور وجود دارد. انتظار می‌رود دولت در بخش اقتصادی با ایجاد بستر و زمینه‌های مناسب برای تولیدکنندگان و اجرای طرح پنجره واحد، زمینه سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کند البته در این مسیر باید نظارت دقیقی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی صورت گیرد. وزارت جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت، اداره اوقاف، اداره آب، برق و گاز منطقه و برخی نهادهای دیگر ازجمله سازمان‌هایی هستند که در مسیر استعلام دوازده‌گانه قرار دارند؛ روندی که ایجاد یک شرکت تولیدی در کشور را تحت بروکراسی اداری قرار داده و پیشرفت اقتصادی کشور را به عقب انداخته است؛ بنابراین دولت به‌عنوان مجری اداره کشور باید تغییر جدی در نظام اداری در راستای حمایت از تولید داخلی ایجاد کند.

     

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    
    امروز پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • واکنش سرمایه گذار طرح  کارخانه لاستیک‌سازی سبز به خبر وضعیت این طرح بعد از ۷۲۵ روز کلنگ زنی ؛ به‌ وقتش تمام حرفهایم را می‌زنم
  • واکنش رئیس دانشگاه آزاد یاسوج به حذف اساتید غیر‌همفکر در این دانشگاه
  • آیین گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی زاهدان در گچساران برگزار شد+تصاویر
  • تحلیلی بر رویداد شایع بی مهری  لُرتباران به زبان و فرهنگ مادری 
  • واکنش آبفای شهری دوگنبدان به خبر فانوس زاگرس
  • عامل تیراندازی به مجتمع مسکونی دادگستری گچساران دستگیر شد
  • آخرین وضعیت طرح  کارخانه لاستیک‌سازی سبز ،  ۷۲۵ روز بعد از کلنگ زنی
  • پاسخ مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به نتایج شائبه برانگیز استخدام های این اداره کل
  • دستورات راهبردی غریب پور برای افق های جدید در مراسم افتتاحیه سمپوزیوم فولاد
  • اداره ای دولتی در گچساران که آب در آن پیدا نمی شود؟!+تصاویر
  • نقدی بر نماینده گچساران و باشت ؛ چماقدارانی در قالب رسانه
  • انتصابی که در بویراحمد جنجال به پا کرد کرده است
  • توهم ریزش در اردوگاه رقیب و خویشتن داری سردار هاشمی پور
  • استخدام راننده خانم و آقا با شرايط ويژه در تاكسي بين المللي ماكسيم گچساران +جزييات
  • کم لطفی به همسر شریعتی، نادیده گرفتن خدمات شریعتی به انقلاب و اسلام است
  • جنگ تامرادی ۱۳۰۹ و تبعید خوانین کهگیلویه و ممسنی به تهران به روایت اسناد (بخش اول)
  • جوابیه ای به یادداشت: “سریال آبکی نماینده کهگیلویه در مجلس”
  • تقدیر سازمان مدیریت بحران کشور از مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد
  • تصاویری از سد چم شیر گچساران ؛ بلندترین سد بتن غلتکی خاورمیانه
  • جزییات تیراندازی به مجتمع مسکونی دادگستری گچساران از زبان دادستان شهرستان
  •