طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۷ | کد خبر : 78716 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛   يکي از دو گزينه مرحله نهايي انتخاب شهردار تهران است، در دولت يازدهم استاندار فارس بود و هم اکنون معاون عمراني وزير کشور و رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور. از زمان دولت اصلاحات هم تجربه معاونت وزير آموزش وپرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور را […]

    فانوس زاگرس؛

     

    يکي از دو گزينه مرحله نهايي انتخاب شهردار تهران است، در دولت يازدهم استاندار فارس بود و هم اکنون معاون عمراني وزير کشور و رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي کشور. از زمان دولت اصلاحات هم تجربه معاونت وزير آموزش وپرورش و رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور را با خود دارد. محمدعلي افشاني فارغ التحصيل کارشناسي مهندسي راه و ساختمان از دانشگاه شيراز و کارشناسي ارشد مديريت اجرائي (MBA) از دانشگاه صنعتي شريف. هر دو رشته اي که او در آنها درس خوانده به نوعي با مديريت شهري گره خورده اند، در رشته مهندسي ساختمان (civil engineering) دروسي مثل مهندسي ترافيک، مهندسي شهرسازي، مهندسي آب و فاضلاب و هيدروليک و سيستم هاي انتقال آب و همچنين مديريت سازه ها خوانده است و در رشته ديگرش در دانشگاه شريف دروس اقتصادي مثل اقتصاد توسعه، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و اقتصاد مالي را با چاشني مديريت خوانده است. فردا مشخص مي شود که آيا اعضاي شورا او را براي مديريت پايتخت ۱۰ ميليوني ايران انتخاب خواهند کرد يا خير و در اين صورت، دانش و تجربه او به کمک تهران و مشکلات هزار رنگش خواهد آمد يا نه. او در گفت وگو با «شرق» از اهم برنامه ها و رويکرد و چشم انداز خود براي مديريت شهر سخن گفته است. افشاني معتقد است بايد تهران را به شيوه اي مدرن و با در نظر داشتن توسعه پايدار محيط زيستي مديريت کرد.

     

    به گزارش فانوس زاگرس ،مشروح گفت وگو با محمدعلی افشانی را در ذیل میخوانیم:

     

     

     

     

    يکي از انتقادهايي که اعضاي شورا به شما داشتند اين بود که در سمت کنوني خودتان در وزارت کشور، رابطه تان با شورا خوب نبوده است. به تعبيري مي گفتند شورا را خيلي تحويل نمي گيريد. اين را در شورا هم پاسخ داديد، ولي اگر بخواهيد به صورت تکميلي تر پاسخ دهيد، چه مي گوييد؟ اساسا اين نقد را قبول داريد؟

     

    قبول ندارم، چون من هم به لحاظ اعتقادي با توجه به نگاهي که به جامعه دارم و مي دانم هم تنها راه توسعه يا تنها راه تحقق توسعه در کل کشور، به خصوص جوامع شهري، دخالت نهادهاي اجتماعي انتخابي مردم است؛ يعني نهادهايي که به خصوص مردم انتخاب مي کنند. چون يک سري نهادهاي اجتماعي داريم که بدون انتخاب شکل مي گيرند، مانند سمن ها و سازمان هاي مردم نهاد، اما يک سري نهادهاي اجتماعي داريم که با انتخاب مردم و با سازوکار قانوني شکل مي گيرند، مانند شوراها. شورا به عنوان يک نهاد نوپاي انتخابي که پايه دموکراسي و پايه حاکميت مردم در اداره امور خودشان است، اين نهاد بايد تقويت شود. اصلا تقويت نهاد شورا، يک وظيفه ملي و ديني است. هر انسان آگاهي مي داند که بدون تقويت نهادهاي اجتماعي، امکان توسعه در شهر ممکن نيست، بنابراين اينها بايد حتما تقويت شوند و در آينده هم راهي جز اين نيست که هر روز، اختيارات بيشتري را از بخش دولتي به نهادهاي اجتماعي مانند شوراها و شهرداري به عنوان يک نهاد عمومي غيردولتي واگذار کنيم، به همين دليل، من هرجا که تا امروز بوده ام، به عنوان يک وظيفه، در تقويت شوراها تلاش گسترده اي داشته ام، الان هم همين طور است. من هيچ سفر استاني اي نرفتم که يک جلسه با تمام روساي شوراهاي شهرستان هاي آن استان نگذاشته باشم و نظرات آنها را نگرفته باشم. هدف اصلي من اين بود که در ذهن مديران، به خصوص استانداران و فرمانداران، اين نکته جا بيفتد که اين شوراها اهميت بالايي دارند. اين جلسات را در اين سطح مي گذاشتم، نظرات شوراها را مي پرسيدم و يادداشت مي کردم. بعد هم مي گفتم اين نظرها بايد لحاظ شود، به همين دليل اين را يک وظيفه مي دانم و يک ضرورت براي اداره امور مردم.

     

    پس اين نقد را کاملا رد مي کنيد؟

    من هيچ نقدي را کامل رد نمي کنم. اگر نقدي به من وارد باشد، سعي مي کنم خودم را اصلاح کنم.

     

    يکي از نکات خيلي مهم و لازم براي شهردار تهران، ارتباط او با دولت است، مشخصا تهران در ۱۴،۱۳ سال گذشته و دوره شهرداري احمدي نژاد و قاليباف از اين منظر، آسيب هاي زيادي ديده است. آقاي نجفي در شش ماهه شهرداري اش تلاش کرد اين شکاف را پر کند. شما براي تقويت اين ارتباط بين شهرداري و دولت چه برنامه اي دارد، به نظرتان پتانسيل اين را داريد که اين ارتباط را به سود شهر و شهروندان تهران برقرار کنيد؟

     

    خوشبختانه ارتباط من با دولت، يک ارتباط سيستماتيک و سازماني است و نه فردي؛ يعني تقريبا در تمام سطوح، از شخص آقاي رئيس جمهور تا رده تصميم گيران در سازمان هايي که بسيار موثر هستند، مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارايي، تا رده معاونت هاي وزارتخانه و معاونت هاي سازمان برنامه، يک ارتباط بسيار معنادار و درست و خوب بين من و آنها وجود دارد. اميدوارم اين ارتباط که هم با شخص آقاي رئيس جمهور است، هم با معاون اول محترم رئيس جمهور و با وزيران و با معاونان وزارتخانه هاست، به بهبود وضعيت کنوني کمک کند. طبيعتا غير از اين، ارتباط با نهادهاي حاکميتي و همه کساني که به نوعي دلشان براي مردم اين شهر مي سوزد هم اهميت دارد، من با توجه به ارتباطي که دارم مطمئن هستم که همه اين نهادها، کمک خواهند کرد. بدون کمک نهادهاي حاکميتي و بدون کمک دولت و همين طور و به خصوص بدون کمک و مشارکت مردم، همين طور سازمان هاي مردم نهاد و اصحاب رسانه و کساني که در شبکه هاي اجتماعي فعاليت مي کنند، اداره امور شهر، غيرممکن است.

    رابطه شما با مجلس چطور است؟ هم رئيس مجلس و هم مجموعه مجلس به عنوان قوه مقننه.

    البته من با هر سه قوه، رابطه خوبي دارم و خوشبختانه رابطه ام با مجلس هم مناسب است، با توجه به مسئوليت هايي که در گذشته داشتم، با جمع کثيري از نمايندگان محترم، هم ارتباط سازماني دارم و هم ارتباط دوستانه و فردي. تاکنون هم در کميسيون هاي مختلف، با هر مسئوليتي که رفتم، معمولا آن چيزي که مد نظر بود، حمايت کردند و خيلي از موارد در کميسيون ها به راحتي تصويب شد. تقريبا مي توانم بگويم حمايت مجلس را خواهم داشت.

    مسئله مديران و معاونان در شهرداري يکي از موضوعاتي است که هم براي افکار عمومي واجد اهميت است و هم اعضاي شورا روي آن مباحثي را طرح کردند. درصورتي که شما به عنوان شهردار تهران انتخاب شويد، در اين زمينه چه خواهيد کرد؟

    همين ابتدا بگويم نگراني هاي بي دليلي که عده اي بين مديران شهري کنوني دامن زده اند، کار واقعا ناپسندي بود که مشخص نيست ريشه و علتش چيست، اما هرچه هست، ربطي به واقعيت ندارد. مي خواهم به همه مديران در همه سطوح، اطمينان دهم که اگر به عنوان شهردار کار خود را آغاز کردم تغيير مديران در داخل شهر، جز بر اساس يک سري ضوابط و يک سري شاخص هاي مشخص صورت نخواهد گرفت و همه مديراني که در سلامت کار مي کنند و داراي تخصص و توان لازم هستند، به کار خود ادامه مي دهند. مديران به مرور زمان، خودشان، کارنامه خود را ارائه مي کنند. همه کساني که داراي کارنامه مثبت باشند، تشويق هم خواهند شد. اما مهم ترين شاخص ارزيابي آنها رضايت مردم است؛ آن هم در محدوده اي که آنها مسئوليت دارند. بنابراين مديران اين تصور را نداشته باشند که الان از فردا، تعداد کثيري مدير، جايگزين اينها مي شوند و اينها حذف خواهند شد. اصلا اين طور نخواهد بود و البته تلاش من اين است که جز موارد بسيار نادر، از بدنه شهرداري، مديران را انتخاب کنم.

    از دغدغه هاي مهم امروز به کارگيري و استفاده از پتانسيل زنان و نسل جوان در بدنه مديريتي شهري است، در اين زمينه چه خواهيد کرد؟

    زنان به عنوان نيمي از جامعه شهري خاصه الان که به لحاظ تحصيلات دانشگاهي و شاخص هاي ارزيابي منابع انساني، دقيقا مثل مردان و گاهي هم با مزيت ها و امتيازاتي بالاتر در جامعه حضور دارند، بدون ترديد از پتانسيل آنها استفاده خواهد شد. به نظر من بايد سهم زنان و جوانان با درصدي که از جمعيت هستند، متعادل شود. بايد مديريت ما، ترکيبي باشد از مديران باتجربه و مديران جوان، تا اين مديران جوان تربيت شوند و طي زمان، با مديران باتجربه قبلي جايگزين شوند. اما باز هم تاکيد مي کنم شاخص ارتقاي همه، شاخص هايي است که تعريف خواهد شد، به ويژه تحصيلات، دانش، تجربه، توانايي هاي لازم براي انجام ماموريت سازماني تعريف شده و سلامتي از هر جهت.

    مسئله تخلف و فساد در ساختار مديريت شهري از بزرگ ترين معضلات و بدنامي هاي تهران است، حتما شما هم مي دانيد موضوع واگذاري املاک نجومي در دوره قبلي چه حاشيه هايي براي شهر درست کرد. درصورتي که شهردار شويد براي کاستن از تخلفات هم در رابطه ميان شهرداري و شهروندان و هم ساختار دروني خود اين نهاد چه کاري خواهيد کرد؟

    يکي از اهداف و برنامه هاي اصلي من در اين زمينه بردن شهر به سمت اين سبک مديريت مدرن و آنلاين است چراکه به طورکلي، هر چقدر بتوانيم رابطه بين افراد و کارکنان شهرداري را، يعني رابطه ذي نفعان شهر را با کارکنان شهرداري کمتر کنيم، اين به بهبود سلامت سيستم کمک مي کند. به صورت مشخص اگر سيستم، به صورت الکترونيکي و هوشمند به گونه اي طراحي شود که شخص نياز به مراجعه به کارکنان شهرداري نداشته باشد، اين مهم ترين قدم براي سلامت و کاستن از حجم فساد و تخلف در شهرداري خواهد بود. در اين زمينه با استقرار سيستم مديريت کيفيت و فرايندي کردن همه فعاليت ها که اين فرايندها، از سوي مديران ارشد از طريق سامانه هاي هوشمند، قابل رصد باشد و مشخص کند که کار در کجا و به چه دليل و چه مدت زماني متوقف شده سلامت سيستم به مراتب افزايش پيدا خواهد کرد.

    اين بخش مربوط به ارتباط با مراجعه کنندگان است، در زمينه حفظ سلامت سيستم مديريتي و مديران براي پيشگيري از بروز تخلف و فساد چه برنامه اي خواهيد داشت؟

    اگر مديران ما، رده به رده، مديران سالمي باشند، اين همين طور به پايين تسري پيدا مي کند، اگرچه به هيچ وجه در کوتاه مدت امکان پذير نيست که فساد به طور کامل از سازمان حذف شود. اما اولين وظيفه اين است که فساد، متوقف شود. دوم اينکه کاهش پيدا کند. اگر سرعت کاهش، افزايش پيدا کند، اين کمک بزرگي به شهروندان است. يکي از اصول کاري من مطمئنا اين موضوع خواهد بود. در کنار اين مورد مسئله ديگر حائزاهميت براي من برخورد با فساد و با تخلف به صورت سريع و بدون وقفه است. چراکه همه بايد بدانند با افراد خاطي و متخلف، به فوريت برخورد مي شود. تاخير در برخورد با متخلف دو اثر منفي دارد؛ اول اينکه با زمان برشدن ماجرا فرد متخلف به فکر تبرئه خودش مي افتد و دوم اينکه افکار عمومي و ديگر کارکنان و… ممکن است اصل موضوع را به فراموشي بسپارند يا در نهايت بگويند طرف دو سال پيش تخلف کرده تا الان با او کاري نداشته اند و حالا با او برخورد مي کنند. اين دو سال، يعني کاستن از اثرگذاري و بازدارندگي برخورد با تخلف، در صورتي که بايد در برخورد با متخلف آن قدر اين زمان کوتاه باشد که کسي ديگر جرئت نکند دست به چنين کاري بزند.

    سبک مديريت شهري شهردار قبلي بيشتر مبتني بر تفکرات سازه اي بود؛ سبکي که خروجي اش ساخت تونل هاي بزرگ، بزرگراه، پل دوطبقه و… بود، اما خيلي ها معتقدند الان تهران بيشتر از هر چيز، نيازمند يک نگاه فرهنگي است؛ يعني نگاه شهردار آينده بايد بيش از آنکه سازه اي باشد، نگاهي فرهنگي باشد که شهر را براي زندگي کردن، زيبا کند، نه فقط به لحاظ تصويري، بلکه شهروندان از بودن در اين شهر حس خوبي داشته باشند. شما اگر شهردار شويد به چه سبکي تهران را مديريت خواهيد کرد؟

    هر اقدامي، اگر بر اساس مطالعات و با رعايت اصول توسعه پايدار محيط زيستي باشد، مي تواند مفيد باشد. در تعريف توسعه پايدار گفته مي شود که توسعه پايدار آن است که پاسخ گوي نياز امروز باشد، بدون فداکردن حقوق نسل هاي آينده. برهمين اساس حتي همان کارهاي سازه اي، مشروط بر رعايت اصول زيست محيطي و حقوق شهروندان هم کارهاي مثبتي خواهند بود، اما به صورت مشخص اگر بخواهم به اين سوال شما پاسخ دهم، مي گويم اجازه نمي دهم سوداگران، شهر را مديريت کنند. شهر را بايد کارشناسان حوزه هاي مختلف، اعم از حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي، شهرسازي، جامعه شناسان، مهندسان سازه و طراحان با هم مديريت کنند، همه اينها بايد کنار هم بنشينند و براي شهر تصميم بگيرند تا هر اقدامي که در شهر مي شود، سبب ارتقاي کيفيت زندگي در شهر شود. هم در برنامه هاي من آمده است و هم تلاش من اين خواهد بود که در اين مسير قدم بردارم. البته ميزان خرابي و ميزان تخريب به اندازه اي زياد است که اگر من فکر کنم در يک دوره سه ساله، همه اين مشکلات حل مي شود، ناشي از خوش بيني است. در اين شرايط بايد به گونه اي پايه ريزي کنيم که در آينده، وضعيت از اين بدتر نشود و بهبود نسبي آغاز شود؛ مثلا در يک دوره ۱۰ ساله، تهران متفاوت از امروز باشد.

    ساکنان تهران از همه نقاط کشور هستند و به نوعي در اين شهر ما با يک تنوع فرهنگي عظيم مواجه هستيم. ديدگاه شما در زمينه استفاده از اين پتانسيل چيست؟

    رويکرد من توجه به اين تنوع فرهنگي با هدف اصلي همگرايي ملي است. تهران، پايتخت ايران است و متعلق به تمام کساني است که در درون اين شهر زندگي مي کنند. بنابراين اينجا متعلق به يک گروه خاص نيست، بلکه متعلق به تمام ايرانيان است. اقوام ايراني متعدد، مذاهب و اديان مختلف در اين شهر زندگي مي کنند. به همين دليل، شهر تهران را بايد نماد ايران دانست. همه کساني که اينجا هستند مي توانند نماد همگرايي ملي باشند تا اين همگرايي ملي در پايتخت، به تمام استان ها سرايت پيدا کند، به تمام مذاهب، به تمام اديان و به تمام اقوام ايراني، که بدانند در اينجا مرکزيتي وجود دارد که ترکيبي است از همه اقوام، اديان و مذاهب. اين همگرايي که در اينجا وجود دارد، نمادي است براي همگرايي ملي.

    اصلي ترين اولويت تهران از نظر شما در شرايط کنوني چيست و رويکردتان در زمينه اين اولويت چه خواهد بود؟

    اولويت اول يا مهم ترين نيازي که در شهر تهران وجود دارد و بايد به آن پرداخته شود، مسئله آلودگي هوا و ترافيک است. اين دو نيز کاملا به هم مرتبط هستند؛ يعني اگر بتوانيم مسئله ترافيک را با استفاده از تجربه دنيا و ابزارهاي علمي به گونه اي ساماندهي کنيم که حمل ونقل عمومي سهم بالاتري داشته باشد و همين طور خودروهاي فرسوده در سطح شهر کاهش پيدا کنند و بخش حمل ونقل عمومي شامل اتوبوس ها، ميني بوس ها و تاکسي هاي شهر نوسازي شود، بخش درخور ملاحظه اي از آلايندگي امروز شهر تهران کاهش پيدا خواهد کرد.

    براي توسعه حمل و نقل مبتني بر قطار شهري چه برنامه هايي داريد؟

    از امروز بايد شروع کنيم و در سه سال آينده بتوانيم حداقل چيزي حدود هزار واگن به تعداد واگن هاي قطار شهري کنوني اضافه کنيم. همين الان قرارداد ۶۳۰ واگن آماده بوده و فاينانس با شرکت برنده انجام شده است. مناقصه اي برگزار کرديم و در اين مناقصه همه اقدامات لازم انجام شد تا به عقد قرارداد رسيد. الان پيش نويس قرارداد کاملا آماده است. اميدوارم گيرهاي خيلي جزئي که مانده نيز هم حل شوند که در همين ماه ان شاء الله اين قرارداد منعقد شود. اين نيز کمک مي کند تا تعداد مسافرت هايي که در درون شهر انجام مي شود، افزايش چشمگيري داشته باشد. بايد افق طرح را طوري ببينيم که در حدود هفت ميليون نفر سفر از سفرهاي شهر در روز با مترو انجام شود.

    بخش زيادي از طرح هايي که شما در چشم انداز خود داريد و در برنامه تان آورده ايد، به بودجه هاي زيادي نياز دارند؛ مثلا توسعه مترو. مي دانيم که در دوره آقاي نجفي، يکي از اصولي که پايه گذاري شد اين بود که به سمت منابع پايدار بروند و شهرفروشي نکنند. شما در اين زمينه يعني براي تامين اين بودجه ها و همان توسعه درآمدهاي پايدار شهري، مشخصا چه برنامه اي داريد؟

    براي بحث درآمد شهري، اولا لايحه درآمد پايدار شهر را با کمک سازمان برنامه وبودجه و وزارت اقتصاد و دارايي تنظيم کرديم که سهم ماليات بر ارزش افزوده شهرداري ها افزايش پيدا کند. اين را هم سازمان برنامه وبودجه امضا کرد، هم وزارت اقتصاد و دارايي. به کميسيون کلان شهرها هم رفت و تصويب شد و الان براي بررسي نهايي به دولت رفته است.
    همچنين در بودجه سال ۹۷ با پيگيري فراوان سازمان شهرداري ها و حمايت مجلس، پنج هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان، فروش اوراق مالي در نظر گرفته شده که مي توانيم از حداقل ۵۰ درصد اين بودجه براي قطار شهري استفاده کنيم.

    براي حل آسيب هاي اجتماعي تهران چه برنامه هايي در نظر داريد؟

     

    پرداختن به آسيب هاي اجتماعي و بافت هاي فرسوده و حاشيه شهر يکي از اولويت ها و برنامه هاي اصلي من خواهد بود. با توجه به اينکه مقام معظم رهبري نيز به طور جد روي آن تاکيد داشته اند. در واقع بخش اعظم آسيب هاي اجتماعي در همين بافت فرسوده و ناکارآمد شهري رخ مي دهد. مشکلات اين محلات يکي در حوزه ساختار شهري و امکانات است و يکي وجود تبعيض بين محلات محروم و محلات برخوردار که اين فضاي عمومي شهر را تبديل به يک دوگانه کرده است. اين موضوع منجر به بروز حس تبعيض و نابرابري در ميان شهروندان مي شود و به همين دليل، رسيدگي به اين محلات و پرکردن اين شکاف، بسيار حائز اهميت است. بر همين اساس، برنامه من طوري طراحي شده که مي خواهيم در درون همه ۳۵۳ محله تهران، تمام شاخص هاي زيست پذيري را تعريف کنيم. بخشي از اين شاخص ها به اين شرح هستند؛ مسکن، حمل ونقل عمومي، دسترسي به خدمات و امکانات تفريحي، کار، آب وهوا، کيفيت سلامت، التزام مدني و اجتماعي يا به تعبيري نقش مردم در اداره امور خودشان و… . پس از آن، همه محلات را با هم مقايسه مي کنيم، ببينيم هر محله اي در چه شاخصي وضعيت مطلوبي دارد، در چه شاخصي وضعيت نامناسب يا بدي دارد. آنجا که شاخص مطلوب است، ما هزينه نمي کنيم. آنجا که شاخص ها ضعيف هستند، هزينه مي کنيم تا به مرور اين فاصله ها کمتر شود. با همين هدف در برنامه من که عنوانش هست «شهر زيست پذير، شهروند مشارکت پذير»، پايه اصلي از محله است؛ چون محلات به عنوان سلول هاي حيات شهر هستند. اين سلول هاي حيات، بايد تمام لازمه هاي يک زيست سالم را داشته باشند. با توجه به محدوديت منابع و با توجه به فاصله بسيار زياد اين محلات به لحاظ شرايط زيستي، زمان طولاني طي خواهد شد تا اينها به هم نزديک شوند؛ اما وظيفه ما اين است که با کمک خود مردم برنامه ريزي کنيم تا اين فاصله ها کمتر شود.

     

    صدرا محقق/شرق

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    2 نظر برای “محمدعلی افشانی: اجازه نمي دهم سوداگران شهر را مديريت كنند/برنامه های افشانی برای شهرداری تهران”
    1. گچساران گفت:

      دوستان تو را به خدا هیچ ذوق نکنید اولا دامن زدن به قومیت گرایی از همین جا ها شروع می‌شود دوما ایشان تا کنون آیا در سمت هایی که داشته آیا به درد استان کهگیلویه و بویراحمد خورده؟از قدیم گفتند برای کسی بمیر که برات حداقل تب بگیره

      0

      0
    2. ناصر گفت:

      اینم که نوبره کسی که با همه خوبه و با هیچ نهاد ارگان سازمان و فوه ای هیچ مشکل نداره شک کنید

      0

      0

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فانوس زاگرس در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • نفتی ها باید کار را در گچساران تمام می کردند/حسرت صعود در تهران تمدید شد+تصاویر
  • تجمع اعتراضی کامیون داران یاسوجی جلوی اداره کل حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد+تصویر
  • خروج آمریکا از برجام؛ بازنده کیست؟!
  • افزایش بی‌‌حساب و کتاب قیمت گوشت قرمز در بازار گچساران
  • فرماندار دنا تغییر می کند/برای اولین بار در استان یک زن فرماندار خواهد شد
  • چرا کهگیلویه و بویراحمد مکانیک ماهر و نانوای خوب ندارد؟
  • پرونده غارت‌گران زمین‌های «کلاغ‌نشین» گچساران تشکیل شد
  • ورود به مناطق حفاظت شده گچساران ممنوع است
  • مراسم یادبود مرحوم محمد تاجگردون در مسجد نور تهران برگزار شد+تصاویر
  • روز سخت و نفسگیر مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مقابل استاندار/احمدی:تا ۳۰۰ سال دیگر هم سراغ واحدهای راکد نمی‌رفتید
  • ماجرای تیراندازی به یک منزل مسکونی در گچساران
  • یادداشت غلامرضا پاکدل پیش از دیدار حساس برگشت پلی اف فوتبال/بی صبرانه منتظر حضور سبزتان هستیم
  • نگاهی به ویژگی ها و موقعیت سید قدرت الله حسینی و غلامرضا تاجگردون بعنوان دو رقیب احتمالی
  • عملکرد فرهنگی شهرداری دهدشت صفر است
  • اعتماد به نفس بهمن فرازمند رمز صعود تیم فوتبال نفت گچساران به لیگ دسته یک
  • در گفتگوی محمود منطقیان با فانوس زاگرس مطرح شد:از عملکرد عدل هاشمی و تاجگردون تا دلایل محرومیت و سهم مدیران کهگیلویه در استان و آینده اطلاح طلبی در کهگیلویه/ منطقیان:دخالتی درانتخابات دوره قبل کهگیلویه نکردم ، موحد کار شخصی می کرد نه عام المنفعه /بخش دوم
  • آیا درمان ارجح است بر پیشگیری ؟!!
  • سه انتصاب جدید در دانشگاه علوم پزشکی استان/برکناری استوار و انتصاب امین اله بابویی در معاونت توسعه مدیریت و منابع+جزییات
  • دیدار جوانان اصلاح‌طلب با استاندار و معاون سیاسی کهگیلویه و بویراحمد+ تصاویر
  • سارقان حرفه ای در گچساران دستگیر شدند