طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۹ فروردین, ۱۳۹۷ | کد خبر : 77497 | نویسنده : محبوبه السادات خادمي |
  •   

    فانوس زاگرس؛   لزوم آسيب شناسی و ارائه مدل مدیریت ریسک بیمه هنرمندان در راستای تدوین راهکارهای اصلاحی   به قلم محبوبه السادات خادمی       نماد‌ اصلي‌ هر كشور، فرهنگ و هنر آن مرز و بوم است به‌طوري كه كشورها و مردمانش با آثار‌ هنري‌ و تمايزهاي ادراكي‌شان مورد تمايز قرار مي‌گيرند. از آن‌جا […]

    فانوس زاگرس؛

     

    لزوم آسيب شناسی و ارائه مدل مدیریت ریسک بیمه هنرمندان در راستای تدوین راهکارهای اصلاحی

     

    به قلم محبوبه السادات خادمی

     

     

     

    نماد‌ اصلي‌ هر كشور، فرهنگ و هنر آن مرز و بوم است به‌طوري كه كشورها و مردمانش با آثار‌ هنري‌ و تمايزهاي ادراكي‌شان مورد تمايز قرار مي‌گيرند. از آن‌جا كه اعتلاي هنر اصيل ايراني‌ و رشد‌ خلاقيت‌ هنرمندان، تاثير عميقي در بازنگري ساختار و فعاليت‌هاي فرهنگي جامعه چه در داخل و خارج از‌ كشور‌ دارد، مي‌توان گفت كه هنر نوعي ابزار ارتباطي بين افراد تلقي مي‌شود.

     

    بنابراین گسترش و ارتقاء وضعيت توليد و عرضه آثار هنري و ایجاد ارتباط با هنرمندان، زمينه‌ي توسعه فرهنگي و اقتصادي كشور‌ را‌ فراهم می سازد(اسپارک و جووایت، ۲۰۱۲). بدين منظور لازم است كه هنرمندان افرادي مولد باشند، چرا كه‌ اين افراد‌ جزو قشر تاثيرگذار بر جامعه و مردم هستند. هنر شكل غلظت يافته واقعيت پيرامون است.

     

     

    امروزه پيچيدگي‌ هنر‌ و زندگي‌ به قدري افزايش پيدا كرده كه آثار هنري يك طبيعت دوسويه بين اجتماع‌ و هنرمند‌ پديد آورده است. طبيعت دو سويه هنر و جامعه نياز به پيوندي بين هنرمند و اجتماع دارد كه‌ محكم‌تر‌ و با ثبات‌تر باشد(دلشاد، ۱۳۸۵). به طوري كه در هنرمند انگيزه‌اي جهت نمايش‌ تمايلات‌ دروني وي پديد آيد و اطمينان خاطري از‌ حضور‌ در‌ عرصه‌هاي متفاوت را احساس نمايد.

    با توجه به تاثیرات و ارزش هنر در هر کشور رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی و دستیابی به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز کشور نیازمند حمایت و تامین همه جانبه برای تداوم، توسعه وحفظ هنرمندان به عنوان سرمایه های ملی است. در همین راستا شواهد و مطالعات انجام شده در این حوزه در سال ها اخیر بر جایگاه هنر و توجه به نیازهای هنرمندان متمرکز بوده اند(دیوادایس، هگدی و ماروثی، ۲۰۱۷؛ لی، فیلیز و لهمن، ۲۰۱۸). یکی از مشکلات عدیده هنرمندان که باعث آسیب های جدی به این قشر از جامعه می شود نبود امنیت شغلی و ریسک های این حرفه می باشد(کلیپ، ۲۰۱۷).

     

    در واقع حرفه های مبتنی بر هنر در بردارنده‌ي مقداري ريسك و عدم اطمينان است. خسارات بالقوه در يك موقعيت در‌ بردارنده‌ي‌ ريسك مي‌تواند بر حسب اين‌كه‌ آثار‌ آن اقتصادي‌، اجتماعي‌، سياسي‌، رواني، فيزيكي يا قانوني باشد طبقه‌بندي‌ گردد‌. یکی از مهمترین هزينه های عدم اطمينان و ناامنی شغلی فشار روحي و جسماني ناشي‌ از‌ ترس و نگراني خواهد بود(ریچرت و تاچمن، ۲۰۱۷) ریسک عاملی اجتناب ناپذیر در فعالیت های هنری بوده و همیشه فکر هنرمندان را به خود مشغول می دارد.

     

    ریسک و ارزش دو روی یک سکه اند . با مدیریت ریسک در مرحله شناخت و طراحی پروژه و به عبارتی قبل از رخداد ریسک می توان بازده بالقوه بالایی را به دست آورد. اگر ریسک نادیده گرفته شود و به طور صحیح مدیریت نشود کنترل از کار خواهد افتاد (قراچورلو ، ۱۳۸۴). بی توجهی به این مسئله می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به هنر در هر کشوری وارد آورد.

     

    یکی از راه ها و راهبردهایی که می تواند ریسک های یاد شده را کاهش داده و شرایط امنی را به وجود آورد بیمه می باشد(کرمر و رودر، ۲۰۱۷). بیمه با ارزش بخشیدن به حضور پررنگ هنرمند و آثار هنری وی و پذیرش ریسک های احتمالی اثر، می تواند سهم بسیار موثری در ارتقای فرهنگ و هنر و اقتصاد ملی بگذارد(رابرتسون، ۲۰۱۶). بیمه اطمینان خاطر و اعتمادی برای هنرمندان تلقی شود و نقطه ی اتکایی شود برای افزایش خلاقیت و انگیزش آنها در ادامه و پیگیری فعالیت های حرفه ای آنان. بیمه یکی از مهم ترین ابزارهای توسعه است که توجه به آن در بخش های مختلف تجاری، خدماتی و اقتصادی ضروری است (پرادهان، آروین و نورمن، ۲۰۱۵). فرد یا سازمانی را نمی توان یافت که بدور از مخاطره باشد.همواره خطراتی وجود دارند که موجودیت فرد یا سازمان را تهدید می کنند.

     

    برای جلوگیری از اثرات نامطلوب ناشی از وجود ریسک، تامین امنیت خاطر و آرامش برای انجام فعالیت های حرفه ای ضروری است و این نقشی است که بیمه به انجام می رساند(چئویی و یانگ، ۲۰۱۱). هنگام باز اندیشی درباره صنعت بیمه به منظور همگام شدن با تحولات پیش رو، در می یابیم که تغییر و توجه به حرفه های پر ریسک امری اجتناب ناپذیر برای بیمه به شمار می روند(دسیلاس و ساکو، ۲۰۱۳). با این حال بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که در صنعت بیمه، برخی از مشاغل و حرفه ها نادیده انگاشته شده اند(گناتزی و موسر، ۲۰۱۲).

    زماني كه در مورد بيمه اتومبيل يا زندگي صحبت مي كنيم واكنش مساعد و مثبتي در ذهن افراد‌ در‌ اين خصوص‌ ايجاد مي‏شود، اما در رابطه با بيمه هنر اين چنين نيست. این در حالی است که مسئله بیمه به ویژه برای هنرمندان بسیار جایگاه ویژه ای دارد چرا که این افراد از ثبات شغلی و حقوقی مکفی برخوردار نیستند برخی از این افراد کارها و برنامه‌های بسیار مهمی را بر عهده گرفته‌اند، ولی در یک مقطعی هم کاملا بیکار‌ بوده و در مضیقه‌ی مالی قرار می‌گیرند و مخصوصا کسانی‌که‌ قدیمی‌تر و پیشکسوت می باشند بیشتر در معرض آسیب های حرفه ای هستند(اشرفی، ۱۳۸۹). در قانون برنامه سوم توسعه بيمه هنرمندان مورد توجه خاص قرار گرفت.

     

    طرح بيمه هنرمندان با عنوان طرح تكريم كه در حد پرداخت مستمري‌ براي‌ پيشكسوتان بود اجرايي شد و بعد طرح بيمه‌ي خويش‌فرما اعمال گرديد. بيمه درمان و حق بازنشستگي به هنرمندان با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرايي شد. (اگرچه محدوديت‌ها و اولويت‌بندي‌هايي در اين‌ زمينه‌ اعمال‌ شد) همين طور در برنامه چهارم‌ توسعه‌ در‌ مورد بيمه بيكاري ‌ ‌هنرمندان و امنيت شغلي آنان صحبت‌هايي شد و براي ارسال آثار به خارج از كشور تعرفه‌ها و معافيت‌هايي در نظر گرفته‌ شد‌(اشرفی، ۱۳۸۹).

     

    مدتی است موسسه فرهنگي هنري‌ پارس‌ در زمينه بيمه آثار هنري تلاش‌هايي مي‌كند، به‌طوري كه بيمه ايران با داشتن سابقه اي چند در بيمه ي چند اثر نقاشي‌ موزه ها‌ طرف‌ امين اين موسسه قرار گرفته است، اما همچنان اين طرح‌ به طور قطعي مورد پذيرش و تصويب قرار نگرفته است.

     

    علی رغم اینکه در ایران نیز بحث بیمه هنرمندان تحت بیمه تامین اجتماعی مطرح و عملیاتی شده است با این حال آسیب ها و مشکلات عدیده آن نباید نادیده انگاشته شود. قاعدتا باید دانست که زمانیکه هنرمندان خود‌ را‌ وقف آثار هنری می‌کنند، باید متولیان امر که در هر دوره‌ای از هنر‌ او‌ بهره می‌برند برای او فکری نموده و شرایطی را فراهم نمایند که حداقل در حوزه‌ بیمه‌های اجتماعی‌ و تأمین‌ اجتماعی مشکلاتی نداشته باشند. در قانون اساسی نیز این مسئله پیش‌بینی شده است که بیمه‌ حقی‌ است‌ همه‌گانی‌ و دولت مکلف است که با مشارکت‌ مردم نسبت به تحقق این امر‌ اقدام‌ بکند.

    همچنین به عنوان یک چالش دیگر باید مطرح نمود که یقینا کسانی که برای تدوین قانون‌ بیمه‌ی هنرمندان انتخاب می‌شوند باید با‌ نوع‌ شغل و زندگی هنرمندان آشنا باشند. این افراد بهتر است از کسانی باشند که‌ در آن رشته‌ هنری دارای پیشینه و تجربه هستند. چرا که عدم آشنایی با حرفه هنرمندان می تواند ضوابط و قوانین بیمه ای را برای این افراد به گونه ای تنظیم نماید که باعث آسیب های احتمالی و اجحاف در حق این قشر از افراد گردد. از سوی دیگر تخصصی سازی بیمه نیز می تواند عامل مهمی باشد که باید مدنظر قرار گیرد چرا که هنرمندان و حرفه آن ها تفاوت های عمده ای با یکدیگر داشته و هریک متناسب با نوع فعالیت شان می توانند نیازها و مشکلات ویژه خود را داشته باشند. مسئله و مشکل دیگری که به ویژه در ایران می تواند آسیب های عمده ای به هنرمندان وارد آورد این است که درخیلی‌ از‌ کشورهای دنیا اولا قانون کپی رایت‌ دارند که تبدیل آن به قانون‌ باعث‌ می‌شود که جلوی خیلی‌ مسائل‌ گرفته‌ شود‌ و ثمره‌ی عمر و درواقع‌ توان‌ و جوانی‌ یک هنرمند یا‌ نویسنده‌ گاهی در اغلب یک تابلوی نقاشی‌ با یک کتاب جمع می‌شود از بین نرود‌. ولی‌ به هر دلیلی این قوانین در کشور ایران عملیاتی نشده و می تواند آسیب های زیادی را متوجه هنرمندان نماید.

     

    همچنین حتی با وجود داشتن قانون کپی رایت‌ که می تواند یک پشتوانه‌ی قوی‌ باشد در خیلی کشورها هنرمند و آثارش نیز بیمه‌ هستند‌. به گونه ای که اگر به هر دلیلی اثر هنری‌ سرقت شد یا اگر کتاب‌ یا‌ فیلمی کپی شد حق و حقوق هنرمند رعایت شود. در بسياري از كشورهاي توسعه يافته، بيمه‌ آثار هنري موضوعي است كه از چندين سال پيش به آن‌ پرداخته‌ شده‌ است.

     

    در كشورهايي مانند فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، سوئد، انگلستان و آمريكا، شركت هاي بيمه، آثار هنري آسيب ديده ‌‌را‌ ترميم كرده و پس از بيمه كردن يا به موزه باز مي گردانند و يا آن‏ها را‌ در‌ اختيار‌ خانواده‌هاي صاحب آثار قرار مي دهند. در اين كشورها آثار هنري و فرهنگي تحت پوشش بيمه هستند‌. شركت هاي بيمه اي نخستين هدف خود از بيمه آثار هنري را حفظ فرهنگ آن‌ كشورها مي‌دانند. هدف ديگر‌ آن‏ها‌ اين است كه مالكان، اشياي با ارزش و آثار هنري را از زيان مصون داشته و اين آثار را براي نسل‌هاي آينده حفظ كنند. متاسفانه در كشور ما به بيمه آثار هنري توجه‌ چنداني نشده و به‌طور اخص به آن پرداخته نشده است، به‌طوري كه نه اقداماتي براي عرضه اين نوع بيمه از طرف صنعت بيمه انجام شده است و نه اين‌كه از طرف جامعه هنر مصرانه‌ اين‌ نوع بيمه‌نامه درخواست و تقاضا گرديده است. چرايي اين مساله از طرف هر دو جامعه، يعني صنعت بيمه و هنرمندان قابل تحليل و بررسي است و همين طور، تصميمات برنامه‌ريزان سطح كلان تبعات خود‌ را‌ در اين زمينه داشته است.

    همانطور که گفته شد هنرمندان به عنوان قشر فرهنگی هر جامعه جزء سرمایه های اساسی هر کشور بوده و نیازمند حمایت های ویژه ای هستند. از سوی دیگر این قشر از افراد به دلیل نوع شغل و حرفه خود بیشتر از بسیاری از مشاغل تحت نا امنی اقتصادی و همچنین ریسک و مخاطرات حرفه ای قرار دارند که می تواند زندگی آن ها را پس از سال ها تلاش هنری متاثر سازد. همین امر باعث می شود تا بیمه هنرمندان به عنوان یک راهکار مدیریت ریسک وارد عمل شده و شرایط را برای این افراد هموار سازد. با این حال همانطور که به آن اشاره شد چالش ها و مشکلاتی پیش روی بیمه های موجود هنرمندان وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر به تغییرات قوانین بیمه ای این افراد و همچنین تخصصی نمودن خدمات بیمه ای با در نظر گرفتن تنوع حرفه ای هنرمندان صورت گیرد. به ویژه آثار هنری این افراد نیز به عنوان دستاورد آن ها باید مورد حمایت سیستم های بیمه ای قرار گیرد.

     

    همچنین باید دانست که موارد یاد شده تنها بخشی از چالش ها و مشکلات بیمه هنر و هنرمندان است که باعث می گردد که لزوم بررسی های کارشناسانه برای تعیین فرصت ها و تهدید های بیمه هنرمندان و نقاط قوت و ضعف آن در راستای ارائه روش های و الگوهای اصلاحی باشیم. این مسئله در درجه اول نیازمند بررسی های همه جانبه اسنادی و میدانی خواهد بود که طی آن می توان تمامی چالش های موجود بیمه هنرمندان را به نحو مطلوبی درک نمود. بررسی های تطبیقی مطالعات و روش های به کار گرفته شده در دنیا و همچنین تحلیل محتوایی دغدغه های هنرمندان می تواند زمینه چنین بررسی را فراهم نموده و بر اساس آن با چشم انداز بهتری روش های مدیریتی را ارائه نمود. به همین دلیل نیز مطالعه حاضر به گونه ای تدوین گردیده است تا به آسیب شناسی و مدل مدیریت ریسک بیمه هنرمندان پرداخته و در پی آن روش های اصلاحی مطلوب را در این راستا ارائه نماید.

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فانوس زاگرس در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • فوتبال و همبستگی اجتماعی
  • حضور سرمایه گذار ایتالیایی و چینی در محل ساخت پتروشیمی دنا بویراحمد+تصاویر
  • مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی کهگیلویه و بویراحمد:افزایش قیمت بنزین صحت ندارد
  • “دو راه پیش پای مسئولان تیم فوتبال نفت و گاز گچساران”
  • واکنش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد به شایعات
  • گفتگو با اولین فرماندار زن در کهگیلویه و بویراحمد/ سياست‌هاي دولت تدبير و اميد را در شهرستان دنا پيگيري و عملي مي‌كنم
  • افزایش خودسرانه ۲۵تا۵۰درصدی کرایه تاکسی در دوگنبدان صحت دارد؟؟
  • نفتی ها باید کار را در گچساران تمام می کردند/حسرت صعود در تهران تمدید شد+تصاویر
  • تجمع اعتراضی کامیون داران یاسوجی جلوی اداره کل حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد+تصویر
  • خروج آمریکا از برجام؛ بازنده کیست؟!
  • افزایش بی‌‌حساب و کتاب قیمت گوشت قرمز در بازار گچساران
  • فرماندار دنا تغییر می کند/برای اولین بار در استان یک زن فرماندار خواهد شد
  • چرا کهگیلویه و بویراحمد مکانیک ماهر و نانوای خوب ندارد؟
  • پرونده غارت‌گران زمین‌های «کلاغ‌نشین» گچساران تشکیل شد
  • ورود به مناطق حفاظت شده گچساران ممنوع است
  • مراسم یادبود مرحوم محمد تاجگردون در مسجد نور تهران برگزار شد+تصاویر
  • روز سخت و نفسگیر مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مقابل استاندار/احمدی:تا ۳۰۰ سال دیگر هم سراغ واحدهای راکد نمی‌رفتید
  • ماجرای تیراندازی به یک منزل مسکونی در گچساران
  • یادداشت غلامرضا پاکدل پیش از دیدار حساس برگشت پلی اف فوتبال/بی صبرانه منتظر حضور سبزتان هستیم
  • نگاهی به ویژگی ها و موقعیت سید قدرت الله حسینی و غلامرضا تاجگردون بعنوان دو رقیب احتمالی