طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۴ فروردین, ۱۳۹۷ | کد خبر : 76827 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛   واقعیت‌های حمایت از کالای ایرانی     به قلم ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون فرهنگی شهرداری تهران       سال ۹۷ نیز به ابتکار مقام معظم رهبری با عنوان سال«حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شد، رویدادی که در دو دهه اخیر در آستانه سال نو از سوی رهبری صورت می‌گیرد تا راهبرد و رویکرد […]

    فانوس زاگرس؛

     

    واقعیت‌های حمایت از کالای ایرانی 

     

     به قلم ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون فرهنگی شهرداری تهران

     

     

     

    سال ۹۷ نیز به ابتکار مقام معظم رهبری با عنوان سال«حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شد، رویدادی که در دو دهه اخیر در آستانه سال نو از سوی رهبری صورت می‌گیرد تا راهبرد و رویکرد کلان مسئولان نظام را نسبت به مهم‌ترین دغدغه سال نشان دهد. در این مقال چند نکته حائز اهمیت است:

     

    ۱- اقتصاد به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام تبدیل شده است، اگر نگاهی به نام‌گذاری سال‌ها در ۱۰ سال گذشته بیندازیم، ۹ مورد از نام‌گذاری‌ها با تاکید بر مسائل اقتصادی صورت گرفته است. در ۱۰ سال گذشته اصطلاحات و واژگان با خوانش اقتصادی همچون جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، تولید و اشتغال، حماسه اقتصادی و در نهایت حمایت از کالای ایرانی که همگی حاوی دغدغه‌ها و رویکردهای اقتصادی هستند، در نام‌گذاری‌ها مطرح بوده‌اند که در مقایسه با دهه قبل که نام‌گذاری‌ها رنگ و بوی فرهنگی و مذهبی داشتند، اکنون اقتصاد مهم‌ترین مسئله کشور است.

     

    ۲- حمایت از کالای ایرانی در سال‌های گذشته در واژگانی چون حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شده بود. نظام‌های سیاسی بر اساس شرایط و مقتضیات خود الگوها و مکاتب اقتصادی مختلف را به کار می‌گیرند تا مسیر توسعه را هموار کنند، ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هرکدام از دولت‌ها با دیدگاه‌های اقتصادی خود به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور بوده‌اند. در این میان رهبری با طرح رویکردهای کلی، نگاه کلان اقتصادی کشور را مشخص می‌کنند تا دولت‌ها با ملاحظه این رویکردها برنامه‌های اقتصادی خود را تعریف کنند. اکنون رهبری ملاحظه کلان حمایت از کالای ایرانی را مطرح کرده‌اند، تا کارشناسان، سیاستگذاران، تئوریسین‌ها و حتی رسانه‌ها و نخبگان با تبیین آن، نظام و دولت را در تحقق این شعار یاری رسانند.

     

    ۳- حمایت از کالای ایرانی الزامات و ملاحظات خود را دارد. در سال‌های گذشته نیز تاکید بر خرید کالاهای ایرانی از طرف مسئولان ورسانه‌ها مطرح شده، اما نگاه مصرف‌کنندگان و افکار عمومی به خرید کالای ایرانی با آنچه انتظار می‌رود، فاصله فراوانی دارد. در برخی حوزه‌ها همچون خودرو سال‌هاست تعرفه‌های گمرکی سنگین خریداران را به خرید خودروهای داخلی سوق داده، ولی در عمل نارضایتی مردم از خودروهای داخلی افزایش یافته است. به نوعی انتظار از مردم برای خرید خودروهای داخلی، بدون توجه به کیفیت یا خدمات تولیدکنندگان، نتیجه معکوس به دنبال داشته است. اگر بناست مصرف کننده ایرانی کالای ایرانی بخرد، تولیدکننده نیز باید محصول و کالایی درخور رقابت با نمونه‌های خارجی تولید کند، سیاست‌های حمایتی از تولیدکننده‌های داخلی حداقل در حوزه خودرو برآیند موفقی نداشته و نه تنها محصولات داخلی نسبت به سال‌های گذشته با کیفیت‌تر نشده‌اند، بلکه در نگاه افکار عمومی خودروهای گذشته از کیفیت بیشتری برخوردار بوده‌اند. لذا اگر قرار است از کالای ایرانی حمایت شود، تولیدکنندگان ایرانی نیز باید رویکرد و نگاه خود را به سمت تولید کالایی باکیفیت و قیمت مناسب و ارائه خدمات مطلوب تغییر دهند، توجه به چنین ملاحظاتی در کنار احترام به شان و سلیقه مردم شعار حمایت از کالای ایرانی را محقق می‌کند وگرنه با بیلبورد، همایش، کتاب و امثالهم این دغدغه مهم حاصل نمی‌شود.

     

    ۴- یکی از مهم‌ترین الزامات حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از پدیده قاچاق است. سال‌هاست بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به دلیل بی‌توجهی به این پدیده مهم به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و به رغم برخی تصمیمات مثبت، تحول مهمی در این عرصه اتفاق نیفتاده است. شناسایی مبادی ورود و خروج قاچاق با توجه به تکنولوژی و ظرفیت امروز کشور کار سخت و غیرقابل اجرایی نیست و اگر عزم جدی در میان همه ارکان مختلف از سه قوه گرفته تا سایر نهادهای تاثیرگذار باشد، مبارزه با قاچاق سهل‌الوصول‌تر خواهد بود. پدیده قاچاق زمانی تاثیر منفی‌اش را بر اقتصاد کشور آشکارتر خواهد کرد که این آفت اقتصادی در قالب بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های تبعیض‌آمیز و رانت‌گونه از طرف نهادهای حاکمیتی و دولتی یا مسئولان انجام گیرد.

     

    ۵- حمایت از کالای ایرانی باید منطبق بر مقتضیات جامعه و نگاه‌های واقع‌بینانه باشد. نمی‌توان به بهانه حمایت از کالای ایرانی مردم را در مضیقه و سختی قرار داد. مردم باید حمایت از کالای ایرانی را در سطح مسئولان و سران کشور لمس کنند تا در زندگی خود به کار بندند. مسئولان و مدیران عصاره و الگوی جامعه هستند و اگر حمایت از کالای ایرانی در حرف و عمل مسئولان ساری و جاری شود، مردم نیز این شعار را جدی خواهند گرفت.

     

    ۶- در راستای حمایت عملی و عینی از راهبرد سال ۹۷ مبنی بر حمایت ازکالای ایرانی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در یک بیانیه در اولین روز اداری سال جاری اعلام کرده است کلیه دوایر متبوع باید خریدهای خود را از کالاهای داخلی انجام داده و اولویت را نیز ابتیاع از مراکز کارآفرینی مرتبط با اقشار آسیب‌دیده اجتماعی قرار دهند. امیدواریم سایر دستگاه‌های اجرایی کشور در موضوع حمایت از کالای ایرانی پیش‌قدم شده و در پایان سال گزارش عملکرد خود را انتشار دهند.

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فانوس زاگرس در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • ضرورت نامگذاری شهرستان  “طیبی ” در استان کهگیلویه وبویراحمد
  • آموزش و پرورش گچساران به چه تعداد معلم و کادر خدماتی جدید نیاز دارد
  • اعضای هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت استان مشخص شد+اسامی
  • مزیت‌ خادمی و بزرگواری نسبت به احمدی و هاشمی
  • ضلع سوم انتخابات کهگیلویه بزرگ کیست؟
  • موافقت‌نامه‌ای برای رفع محرومیت از زیلایی / فرماندار بویراحمد: ۷۳ میلیارد تومان در زیلایی هزینه می‌شود
  • تصاویری زیبا از منطقه رود رونه باشت
  • شوالیه های سوار بر گرده صداقت مردم
  • نجات معجزه آسای ۴مصدوم تصادف شدید محور باشت_بابامیدان+تصاویر
  • سرپرست کهگیلویه و بویراحمدی فرمانداری رودان هرمزگان معرفی شد+تصاویر
  • لزوم آسیب شناسی و ارائه مدل مدیریت ریسک بیمه هنرمندان در راستای تدوین راهکارهای اصلاحی
  • حضور دو بازیکن باشگاه آتاک گچساران در اردوی منطقه ای تیم ملی فوتبال نونهالان+تصویر
  • اشتغالزایی از هفتاد و پنج هکتار جنگل تنها برای ۲۰۰ نفر/به فکر برجسته کردن نام یاسوج هستیم
  • فرمانده جدید ناحیه مقاومت بسیج چرام معرفی شد+تصاویر
  • معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور در یاسوج:به روستائیان و عشایر وام ۶ درصد پرداخت می شود
  • نفت و حوادث ناتمام
  • یک کهگیلویه و بویراحمدی بعنوان مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران منصوب شد
  • “برای تغییر نام استان با هم لجبازی نکنیم”
  • ما دچار جامعه ای “مرده” و مطالبه گری را فراموش کرده ایم
  • تغییر برخی از فرمانداران و بخشداران و تأسیس شهرستانهای جدید در استان کهگیلویه و بویراحمد