طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۱۹ اسفند, ۱۳۹۶ | کد خبر : 75539 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛ تاریخچه پرواز و سوانح هوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به قلم سید ابوالحسن حسینی نیک   از زمانی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعدی گاه ناگاه گریبانگیر این صنعت گردیده، و امروزه این صنعت در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را در جهان داراست. از دلایل […]

    فانوس زاگرس؛

    تاریخچه پرواز و سوانح هوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد

    به قلم سید ابوالحسن حسینی نیک

     

    از زمانی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعدی گاه ناگاه گریبانگیر این صنعت گردیده، و امروزه این صنعت در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را در جهان داراست. از دلایل ارائه شده برای تحلیل میزان بسیار بالای تعداد سوانح هوایی در ایران می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، استاندارد خلبانان و کنترل کیفی آنان، ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها، و سو مدیریت و برنامه‌ریزی نادرست دانست.

    بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده‌ است که بین پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند. ۴۰ حادثه هوایی از سال ۱۹۴۴ میلادی تا انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده‌است. اولین حادثه هوایی پس از انقلاب در یکم تیر سال ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰) رخ داده‌است.

    سقوط هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنس آمریکا در خلیج فارس هشتمین حادثه هواپیمائی در دنیا از لحاظ تعداد مسافرین کشته شده می‌باشد که تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند. سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است. طبق اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی، از پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۸۸، ۱۷۲۰ نفر بر اثر سانحه‌های هوایی در کشور ایران جان خود را از دست داده‌اند.

    بر این اساس، حادثه جانگداز سقوط هواپیمای ۳۷۰۴ آسمان از تهران به یاسوج نگارنده را بر آن داشت تا بعد از فروکش کردن احساسات پاک و به حق مردم استان به واکاوی وآسیب شناسی چنین اتفاق هولناک و جانسوزی پرداخته شود. از این رو، در بخش اول به “سابقه پرواز و سوانح دراستان”،  در بخش دوم به”تاریخچه تاسیس فرودگاه در استان ” (از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۰) و  در بخش سوم به”مشکلات فنی و اجرایی فرودگاه های استان بر اساس استانداردهای بین المللی و ملی” (طبق کنوانسیون شیکاگو) همراه با “پیشنهاد و راهکار” مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    گاه شماری پرواز هواپیما بر فراز آسمان استان تا سال ۱۳۵۷

    چه از زمانی که بخش های از استان کهگیلویه و بویراحمد جز دو استان فارس وخوزستان محسوب می شد و چه بعد از آن که به عنوان یک استان مستقل در نقشه سیاسی کشور مشخص شد ( یا قبل از تاسیس دو فرودگاه گچساران و یاسوج) مردم استان با توجه به وقایعی که در گذشته این منطقه رخداده برای چندین بار هواپیما، هلی کوپتر و جنگده در حین پخش اعلامیه یا بمباران در آسمان جغرافیای خود روئیت کردند که عبارتند از:

    ۱٫ کشف نفت در مناطق جنوب کشور۱۲۸۷شمسی (مسجد سلیمان)

    ۲٫ سرکوب قیام عشایر جنوب توسط جنگنده های انگلیس در جنگ جهانی اول ۱۲۹۴-۱۲۹۳

    ۳٫ مطالعه منطقه نفت خیز گچساران در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ ه.ش، توسط کنسرسیوم دارسی

    ۴٫ جنگ تامرادی ۱۳۰۹ و به دنبال آن پخش اعلامیه توسط هواپیما در دوران پهلوی اول (رضا شاه)

    ۵٫ اعزام هواپیما جهت سرکوب عشایر کهگیلویه توسط مصباح فاطمی ۱۳۲۶

    ۶٫ سفر پرفسور حسابی به عنوان وزیر آموزش پرورش وقت دولت دکتر مصدق به یاسوج و فرود هواپیمای تک ملخی آن در کنار رودخانه بشار یا چم چیت (اراضی روستای اکبرآباد) در روز ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۱

    ۷٫ غائله گجستان ۱۳۴۲ و به دنبال آن بمباران هوائی مناطق گرمسیر و سردسیر طایفه جلیل، مناطق مربوط به انصاری ها، دشتی، میدجان، سپیدار، طایفه آقائی های بابکان، لوداب، تنگ پیرزال، گل بابکان چرام، مناطق سادات امام زاده علی (ع) و… که بیشترین بمباران و به دنبال آن تلفات جانی و مالی در مناطق جلیل، انصاری ها و سپیدار یاسوج رخ داد به گونه ای که یک خانواده شش نفری در این بمباران های هوائی کشته شدند. همچنین در روستای “پهوون شهرستان رستم” یک خلبان بر اثر برخورد پرک هواپیما به سرش کشته شد.

    ۸٫ سفر تیمسار همت، سرهنگ حریری و سرهنگ ناظم با هواپیما از شیراز به یاسوج و به دنبال آن دستگیری ناصرخان طاهری بویراحمدی و انتقال آن به شیراز در تیرماه سال۱۳۴۲٫

    پس می توان گفت بعد از غائله گجستان ۴۲-۱۳۴۱ هواپیما برای مردم استان (به خصوص قسمت سردسیر) چه از نوع نظامی و چه غیره نظامی عمومیت پیدا کرد.

    سابقه سوانح هوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد

    همانگونه که در مقدمه مقاله اجمالا به تاریخچه سوانح هوایی کشور ایران چه قبل وچه بعد از انقلاب پرداخته شد، نگارنده در این قسمت از نگارش خود هم تاریخچه سوانح هواپیمایی(نظامی و غیر نظامی) استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار داده که عبارتند از:

    ۱٫ سقوط هلی کوپتر در ارتفاعات کوه “خامی” (اشکفت شاه – بردخان) حوالی سال های ۱۳۵۱-۱۳۵۰ که لاشه های این هلی کوپتر را به وسیله یک هلی کوپتر دیگر به فرودگاه شرکت نفت گچساران انتقال دادند. مردم محلی این منطقه (روستاهای سادات شازینعلی، کلگه امیرشیخی، نارک، برمامیون، آهوروک و آبکنارو ) از    کابل های آن هلی کوپتر تا سال های اخیر به عنوان رخت آویز داخل منازل خود استفاده می¬کردند.

    ۲٫ سقوط هلی کوپتر غلامرضا پهلوی در منطقه دشت روم بویراحمد درسال ۱۳۵۳ که تلفات جانی نداشت و پزشک معالج آن دکتر عطاا… صالحی تلچگاه اولین پزشک استان بود.

    ۳٫ سقوط هلیکوپتر شرکت نفت در سال ۱۳۵۶ در ارتفاعات کوه “الورز” ( به زبان محلی کوه بونوو) که خوشبختانه تلفات جانی نداشت و مردم این منطقه از لوله و تجهیزات این هلی کوپتر در ساخت تفنگ و… استفاده کردند.

    ۴٫ سقوط هواپیمای مسافربری بین مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و استان چهار محال و بختیاری در سال ۱۳۶۳ که تمام سرنشینان آن کشته شدند و متاسفانه تا مدت ها به خاطر برف گیر بودن این منطقه نتواستند دسترسی به اجساد آنان داشته باشند.

    ۵٫ سقوط یک جنگده در حوالی منطقه “لنده” در سال ۱۳۶۴ که خوشبختانه خلبان این جنگده خود را به وسیله چتر نجات داد و زمانی که در فرمانداری دهدشت حضور پیدا کرد و مردم به استقبال آن رفتند تصور ایشان بر این بود که در منطقه کردستان سقوط کرده است.

    ۶٫ سقوط جنگده های عراقی در هشت سال جنگ تحمیلی (۱۳۶۷-۱۳۵۹) در مناطق نفت خیز گچساران از جمله: پازنان، میشان، بی بی حکیمه، گوره، دشت بلوط، خربل، سه قلاتون و…

    ۷٫ سقوط یک جنگده در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ در اراضی کشاورزی حومه دهدشت که متاسفانه خلبان این جنگده شهید شد.

    ۸٫ در روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان  (EP3704/IRC3704) بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد. این حادثه در قله پازن پیر کوه دنا رخ داد. کاپیتان حجت‌الله فولاد هدایت این پرواز را بر عهده داشت. در این پرواز ۵۹ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنیت پرواز و ۲ نفر خلبان و کمک خلبان حضور داشتند. تمامی سرنشینان این هواپیما که اکثر آنها از بهترین نخبگان کشور و استان بودند، متاسفانه کشته شدند.

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    3 نظر برای “تاریخچه پرواز و سوانح هوایی در استان کهگیلویه و بویراحمد/بخش اول”
    1. ناشناس گفت:

      احسنت و مرحبا

      0

      0
    2. کا غنچعلی گفت:

      یعنی ما هشت سقوط در استان داشتیم

      0

      0
    3. ناشناس گفت:

      جناب نگارنده سال ۶۳ بخش دیشموک بهمی سردسیر بود..اینقدر کمپیری ایکنی …زبونت لال نگویی یه موقع اسم دیشموک را بیاری..

      0

      0

    
    امروز شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • نامه نماینده گچساران و باشت به استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تسهیلات اشتغالزایی
  • جزئیات کامل حمله تروریستی امروز در اهواز +عکس و فیلم
  • خبر ویژه فرماندار بویراحمد برای روستاههای بورک از توابع سیلاب کلوار
  • گزارشی از نشست شبانه قشقایی ها
  • یاران تاجگردون را بشناسید
  • حرمت‌ها و جایگاه‌ها را در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد پاس بداریم
  • نشست خبری فرمانده سپاه گچساران
  • گزارش تصویری مراسم عزاداری عاشورای حسینی کهگیلویه و بویراحمدی های مقیم تهران
  • مراسم روز عاشورا در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به روایت تصویر
  • گزارش تصویری مراسم روز عاشورا در گچساران
  • نماینده بویراحمد و دنا:از افتخارات من این است کسی دیگر نمی گوید در بهزیستی و کمیته امداد پشت نوبت هستم
  • گلایه برخی خبرنگاران چرامی از مدیر آموزش و پرورش این شهرستان
  • آیت الله ملک حسینی در گچساران:رقابت های زشت و نکبت بار باوی بویراحمدی دراستان!/ امروز خیلی ها به جان هم افتاده اند!؟/ بی تدبیری ها بیداد کرده است
  • حاشیه سازی برای تیم فوتبال نفت و گاز گچساران/نیکبخت می ماند
  • گزارش تصویری از موکب حضرت زینب (س) در شلالدون باشت
  • بازدید آیت الله ملک حسینی از تأسیسات نفتی گچساران+تصاویر
  • نشست صمیمی مدیرآموزش و پرورش چرام با اصحاب رسانه+تصاویر
  • مشمولان قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در کهگیلویه و بویراحمد خداحافظی میکنند!
  • اصولگرایان گچساران/در به در به دنبال “اتحاد”
  • سفر مدیر کل مدیریت بحران استان به شهرستانهای کهگیلویه، چرام و باشت /محمدی تبار:صفر تا صد اعتبارات را نظارت می کنم+تصاویر
  •