طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۴ آذر, ۱۳۹۶ | کد خبر : 68344 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛   روند نامتعارف برخي نامگذاري‌ها در ياسوج   به قلم حجت الاسلام  محمد غفاری       نام‌ها و تابلوها نماد فرهنگ عمومي و تبلور ذائقه جمعي مردمان هر دياري‌اند. واژگانِ هر تابلو و اسم‌گذاري‌ها در فضاي عمومي هر شهري مي‌تواند نماينده و نماياننده محيط ذهني بخش عمده‌اي از ساكنان آن سرزمين، به […]

    فانوس زاگرس؛

     

    روند نامتعارف برخي نامگذاري‌ها در ياسوج

     

    به قلم حجت الاسلام  محمد غفاری

     

     

     

    نام‌ها و تابلوها نماد فرهنگ عمومي و تبلور ذائقه جمعي مردمان هر دياري‌اند. واژگانِ هر تابلو و اسم‌گذاري‌ها در فضاي عمومي هر شهري مي‌تواند نماينده و نماياننده محيط ذهني بخش عمده‌اي از ساكنان آن سرزمين، به حساب آيد.
    اصل و قاعده بر اين است كه مردم اسامي فرزندان، ساختمان‌ها و مكان‌هاي شخصي و اماکن عمومي خود را متناسب با فرهنگ عمومی كه از دين يا مليت آنان الهام گرفته، انتخاب مي‌نمايند.

     

     

    اسامي جزو امور اعتباری و قراردادي‌اند كه از اعتبار معتبر يا معتبرين تبعيت مي‌كنند. رابطه بين نامگذاري‌ها و فرهنگ رابطه تأثير و تأثر (متقابل) است.

    در حوزه رفتار خصوصي عامه شهروندان، مردم همواره تلاشي نموده‌اندكه بهترين اسم مورد علاقه خود يا اطرافيان محبوب و محترم خود را بر افراد يا اشياء وضع نمايند.

    وانگهی هر نظام حاكميتي باز براي نامگذاري‌‌ها به ویژه اماکن عمومی، راهبرد و موضع دارد.

    در کشور عزیزمان ایران، مردم بهترین مفاهیم و واژگان مذهبی یا ایرانی را انتخاب و با آن سال‌ها زندگی می‌کنند.
    بعد از انقلاب، جهت‌گیری، انتخاب و قرار دادن اسامی برروی افراد و اماکن، متناسب با فضای عمومی انقلاب و ذائقه دین‌خواهی، وطن‌دوستی و میل به گل‌ها و گیاهان و مواهب طبیعی، سیر متطور خود را طی نمود.

    گفتمان انقلاب و دفاع ارزش‌مدارانه و سرسختانه از نظام اسلامی و استقلال ملی تا آنجا شکل گرفت که مردم به تأسی از آموزه‌های دینی حتی در یک خانواده و فامیل، چند اسم متبرک و مسمی به اسم ائمه اطهار را انتخاب می‌نمودند.

    از نام‌گذاری میادین، خیابان‌ها، کوچه‌ها، قرارگاه‌ها، لشکرها، تیپ‌ها و گردان‌ها گرفته تا دبستان‌ها، دانشگاه‌ها و سالن‌های اجتماعات و ورزشی و حتی بعضاً تعمیرگاه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها و همه و همه متأثر از ادبیات انقلابی و پارادایم دینی قرار گرفت حتی به امید ثواب.

    نام‌گذاری تیپ قهرمان ۴۸ استان به اسم مبارک « فتح» که چهل و هشتمین سوره قرآن بود در همین اطلس مبارک قابل تحلیل است.

    براساس آمار اعلام شده از سوی بنیاد شهید تقریباً نام ۲۰۰۰۰ تن از شهیدان از اسماء‌الله، ۴۵۰۰۰ محمد، ۳۶۰۰۰ تن علی، ۲۰۰۰۰ رضا، ۱۳۰۰۰تن حسین، ۵۴۰۰عباس، ۲۳۰۰تن قاسم، ۴۵۰۰اکبر و ۳۵۰۰ تن اصغر بوده است.

    ادبیات و گفتمان انقلاب تأثیر گذارترین عنصر در حوزه فرهنگ عمومی بود، تا آنجا که در همین استان کوچک و کم‌جمعیت ما(۱% جمعیت و مساحت کشور) جمع زیادی از هم‌استانی‌های عزیز نام یا نام خانوادگی جدید (و متفاوت از دوره طاغوت) برای خود انتخاب نمودند.

    خدا محوری و گرایش شدید به مذهب در کنار وطن‌دوستی، آمیزه‌ای مبارک و معنا دار آفرید
    تا آنجا که رهبر فرزانه انقلاب،‌راهبرد و الگوی توسعه کلان مملکت را در «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» نام گذاشت و چندین برنامه میان مدت و دراز مدت برهمین اساس تنظیم و ابلاغ و حتی اجرا گردید.

    مذهب و ملیت به عنوان ۲ عنصر مهم شکل‌دهنده سپهر فرهنگ، شاکله و افقی را فراروی مؤمنان ایرانی ترسیم نمود که سالیانی است مردم این دیار مؤمنانه و هوشمندانه با این واژگان فاخر و با این ادبیات مبارک، زندگی می‌کنند.
    قریب به ۴ دهه از تجربه این انقلاب ظفرمند و با چنین رویکردی، می‌گذرد.

    اما مع‌الاسف، مدتی است خواسته یا ناخواسته عده‌ای معدود و محدود با سازی ناکوک، مسیر دیگری را طی می‌نماید.

    به نظر می‌رسد انتخاب و وضع نام‌هایی نامتعارف با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ترویج و تبلیغ آن، خلاف جریان آب شنا کردن است. قطع نظر از باب «ارزشی» آن، حتی از باب انتخاب «روشی» نامأنوس، مستلزم آسیب‌شناسی آن توسط عالمان حوزه و دانشگاه و کنشگران عرصه اجتماع و فعالان وادی فرهنگ است. آنان تحلیل نمایند؛ چراعده‌ای قلیل، حرکت عمومی مبتنی برگفتمان حاکم و پذیرفته شده را برنمی‌تابند؟ انگیزه این اندک افراد ممکن است به یکی از موارد زیر مرتبط باشد؛

     

    ۱- سهل‌انگاری
    ۲- نادانی و کم‌دانی و ضعف مبانی شناختی
    ۳- انفعال و تأثیر پذیری از فضای منفی ماهواره و کانال‌های ناسالم فضای مجازی
    ۴- عدم‌شناخت کافی از پیشینه هویتی و تمدنی خویش
    ۵- ضعف شناخت کافی از مبانی معرفتی و دینی
    ۶- بازیچه جریانات سازمان یافته‌ی مهاجم و هویت‌سوز قرار گرفتن
    ۷- لجبازی، عناد و نافرمانی مدنی (که احتمال آن خیلی ضعیف است)

     

    شیوه‌های اصلاح اعوجات در حوزه پیشگیری و درمان معضل، نام‌گذاری‌های متعارف؛

     

    الف) شیوه فرهنگی و افزایش آگاهی‌های تاریخی و مذهبی
    ب) اجرای قوانین موضوعه به ویژه در حوزه نظام صنفی
    ج) امر به معروف و نهی از منکر (نطارت همگانی)
    د) اعمال قوانین آمره حاکمیتی توسط دستگاه‌های مربوط( شهرداری، پلیس و …)
    البته پر واضح است گسترده‌ترین، عمیق‌ترین، مانا و ماندگارترین شیوه، روش فرهنگی
    و علمی است که داعی و انگیزه نخست نگارنده از این نوشتار است.

     

     

    ادامه دارد…

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    2 نظر برای “روند نامتعارف برخي نامگذاري‌ها در ياسوج”
    1. خواننده گفت:

      سلام
      خداقوت حاج آقای غفاری
      دقیق گفتید والبته که اشاره ای به دلیلش نکردید . پر مسلم که……..همقطازان شما که اتفاقا داعیه دار فرهنگ هم هستند ، به همین دلیل مبرز جواب نداده و کشف شما به اضافه ی اصراری که بر آن دارید بیشتر جای تامل داره ! شما اگرمثل همون ……. مطرود هم شیوه ی مدیریت میدونستید وارثان بعد از خویش را مثل خودتون با مقداری از فرهنگ عمومی صاحب شان می‌کردید . نکته جالب هم اینه که به هر کدومتون هم میرسیم میفرمایید ما مشغول کار فرهنگی هستیم !!؟
      بهتره بفرمایید مشغول نابودی فرهنگ و سپس کشف اون هستیم .
      یا علی

      0

      0
    2. مهران گفت:

      مردم آگاهانه اسم انتخاب میکنن. در زمینه انتخاب اسم خیلی پیشرفت کردیم

      0

      0

    
    امروز پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • خبرنگار و سرپرست خبری فانوس زاگرس سوگوار شد
  • مدیرکلی که ۵ سال است به شهرستان لنده سفر نکرده/احمدی؛ به حال چنین مدیریتی باید تاسف خورد
  • فرمانده انتظامی گچساران خبر داد:انهدام باند کلاهبردار تلفني با اعتراف به کلاهبرداري بيش از پنج میلیاردتومان+جزییات دستگیری
  • معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:فرماندار اسبق کهگیلویه از برنامه تودیع خود اطلاع کامل داشت
  • رنجنامه نگهبانان حراست ناحیه نفتخیز پارسی کلاستر بهمئی از وضعیت بد کاری و بی توجهی مسولین
  • اصلاحات کهگیلویه زنده است و به همت جوانان با مشکلات خواهد جنگید
  • فضای مجازی و یک باور ملی
  • جوابیه ای به یادداشت ؛”نقدي بر همجه‌ها و اتهامات اخير عليه حاج بهرام تاجگردون، انتقاد يا تخريب؟!”
  • نکات ایمنی الکتریکی برای پیشگیری از حوادث مالی و جانی در منزل .
  • معاون وزیر راه در یاسوج: امکان عوض شدن نوزادان در بیمارستان جدید یاسوج وجود ندارد
  • معابر تنگ محله سادات دوگنبدان بعد از پنجاه سال تعریض شد/ظفری خبر داد: بهره‌برداری از دو پروژه جاده سلامت و دریاچه مصنوعی گچساران تا پایان سالجاری+تصاویر
  • ازتغییر ناگهانی فرماندار کهگیلویه تا تودیع و معارفه ای چکشی و معمولی +تصاویر
  • نشان محبت، اثری متفاوت از گروه نمونه کشوری پسران خورشید
  • سرپرست فرمانداری کهگیلویه منصوب شد
  • فرماندار کهگیلویه:از عزل خود بی اطلاع بودم
  • فرماندار کهگیلویه تغییر می کند/گزینه جایگزین احتمالی
  • ابوالحسن غلامی چرا استعفا داد؟؟
  • ابوالحسن غلامی رییس ورزش قهرمانی نفت و گاز گچساران در پیامی از سمت خود کناره گیری کرد
  • بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از بیمارستان های در حال ساخت گچساران +تصاویر 
  • مسولان مردم را دریابند
  •