طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۴ آذر, ۱۳۹۶ | کد خبر : 68344 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛   روند نامتعارف برخي نامگذاري‌ها در ياسوج   به قلم حجت الاسلام  محمد غفاری       نام‌ها و تابلوها نماد فرهنگ عمومي و تبلور ذائقه جمعي مردمان هر دياري‌اند. واژگانِ هر تابلو و اسم‌گذاري‌ها در فضاي عمومي هر شهري مي‌تواند نماينده و نماياننده محيط ذهني بخش عمده‌اي از ساكنان آن سرزمين، به […]

    فانوس زاگرس؛

     

    روند نامتعارف برخي نامگذاري‌ها در ياسوج

     

    به قلم حجت الاسلام  محمد غفاری

     

     

     

    نام‌ها و تابلوها نماد فرهنگ عمومي و تبلور ذائقه جمعي مردمان هر دياري‌اند. واژگانِ هر تابلو و اسم‌گذاري‌ها در فضاي عمومي هر شهري مي‌تواند نماينده و نماياننده محيط ذهني بخش عمده‌اي از ساكنان آن سرزمين، به حساب آيد.
    اصل و قاعده بر اين است كه مردم اسامي فرزندان، ساختمان‌ها و مكان‌هاي شخصي و اماکن عمومي خود را متناسب با فرهنگ عمومی كه از دين يا مليت آنان الهام گرفته، انتخاب مي‌نمايند.

     

     

    اسامي جزو امور اعتباری و قراردادي‌اند كه از اعتبار معتبر يا معتبرين تبعيت مي‌كنند. رابطه بين نامگذاري‌ها و فرهنگ رابطه تأثير و تأثر (متقابل) است.

    در حوزه رفتار خصوصي عامه شهروندان، مردم همواره تلاشي نموده‌اندكه بهترين اسم مورد علاقه خود يا اطرافيان محبوب و محترم خود را بر افراد يا اشياء وضع نمايند.

    وانگهی هر نظام حاكميتي باز براي نامگذاري‌‌ها به ویژه اماکن عمومی، راهبرد و موضع دارد.

    در کشور عزیزمان ایران، مردم بهترین مفاهیم و واژگان مذهبی یا ایرانی را انتخاب و با آن سال‌ها زندگی می‌کنند.
    بعد از انقلاب، جهت‌گیری، انتخاب و قرار دادن اسامی برروی افراد و اماکن، متناسب با فضای عمومی انقلاب و ذائقه دین‌خواهی، وطن‌دوستی و میل به گل‌ها و گیاهان و مواهب طبیعی، سیر متطور خود را طی نمود.

    گفتمان انقلاب و دفاع ارزش‌مدارانه و سرسختانه از نظام اسلامی و استقلال ملی تا آنجا شکل گرفت که مردم به تأسی از آموزه‌های دینی حتی در یک خانواده و فامیل، چند اسم متبرک و مسمی به اسم ائمه اطهار را انتخاب می‌نمودند.

    از نام‌گذاری میادین، خیابان‌ها، کوچه‌ها، قرارگاه‌ها، لشکرها، تیپ‌ها و گردان‌ها گرفته تا دبستان‌ها، دانشگاه‌ها و سالن‌های اجتماعات و ورزشی و حتی بعضاً تعمیرگاه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها و همه و همه متأثر از ادبیات انقلابی و پارادایم دینی قرار گرفت حتی به امید ثواب.

    نام‌گذاری تیپ قهرمان ۴۸ استان به اسم مبارک « فتح» که چهل و هشتمین سوره قرآن بود در همین اطلس مبارک قابل تحلیل است.

    براساس آمار اعلام شده از سوی بنیاد شهید تقریباً نام ۲۰۰۰۰ تن از شهیدان از اسماء‌الله، ۴۵۰۰۰ محمد، ۳۶۰۰۰ تن علی، ۲۰۰۰۰ رضا، ۱۳۰۰۰تن حسین، ۵۴۰۰عباس، ۲۳۰۰تن قاسم، ۴۵۰۰اکبر و ۳۵۰۰ تن اصغر بوده است.

    ادبیات و گفتمان انقلاب تأثیر گذارترین عنصر در حوزه فرهنگ عمومی بود، تا آنجا که در همین استان کوچک و کم‌جمعیت ما(۱% جمعیت و مساحت کشور) جمع زیادی از هم‌استانی‌های عزیز نام یا نام خانوادگی جدید (و متفاوت از دوره طاغوت) برای خود انتخاب نمودند.

    خدا محوری و گرایش شدید به مذهب در کنار وطن‌دوستی، آمیزه‌ای مبارک و معنا دار آفرید
    تا آنجا که رهبر فرزانه انقلاب،‌راهبرد و الگوی توسعه کلان مملکت را در «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» نام گذاشت و چندین برنامه میان مدت و دراز مدت برهمین اساس تنظیم و ابلاغ و حتی اجرا گردید.

    مذهب و ملیت به عنوان ۲ عنصر مهم شکل‌دهنده سپهر فرهنگ، شاکله و افقی را فراروی مؤمنان ایرانی ترسیم نمود که سالیانی است مردم این دیار مؤمنانه و هوشمندانه با این واژگان فاخر و با این ادبیات مبارک، زندگی می‌کنند.
    قریب به ۴ دهه از تجربه این انقلاب ظفرمند و با چنین رویکردی، می‌گذرد.

    اما مع‌الاسف، مدتی است خواسته یا ناخواسته عده‌ای معدود و محدود با سازی ناکوک، مسیر دیگری را طی می‌نماید.

    به نظر می‌رسد انتخاب و وضع نام‌هایی نامتعارف با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ترویج و تبلیغ آن، خلاف جریان آب شنا کردن است. قطع نظر از باب «ارزشی» آن، حتی از باب انتخاب «روشی» نامأنوس، مستلزم آسیب‌شناسی آن توسط عالمان حوزه و دانشگاه و کنشگران عرصه اجتماع و فعالان وادی فرهنگ است. آنان تحلیل نمایند؛ چراعده‌ای قلیل، حرکت عمومی مبتنی برگفتمان حاکم و پذیرفته شده را برنمی‌تابند؟ انگیزه این اندک افراد ممکن است به یکی از موارد زیر مرتبط باشد؛

     

    ۱- سهل‌انگاری
    ۲- نادانی و کم‌دانی و ضعف مبانی شناختی
    ۳- انفعال و تأثیر پذیری از فضای منفی ماهواره و کانال‌های ناسالم فضای مجازی
    ۴- عدم‌شناخت کافی از پیشینه هویتی و تمدنی خویش
    ۵- ضعف شناخت کافی از مبانی معرفتی و دینی
    ۶- بازیچه جریانات سازمان یافته‌ی مهاجم و هویت‌سوز قرار گرفتن
    ۷- لجبازی، عناد و نافرمانی مدنی (که احتمال آن خیلی ضعیف است)

     

    شیوه‌های اصلاح اعوجات در حوزه پیشگیری و درمان معضل، نام‌گذاری‌های متعارف؛

     

    الف) شیوه فرهنگی و افزایش آگاهی‌های تاریخی و مذهبی
    ب) اجرای قوانین موضوعه به ویژه در حوزه نظام صنفی
    ج) امر به معروف و نهی از منکر (نطارت همگانی)
    د) اعمال قوانین آمره حاکمیتی توسط دستگاه‌های مربوط( شهرداری، پلیس و …)
    البته پر واضح است گسترده‌ترین، عمیق‌ترین، مانا و ماندگارترین شیوه، روش فرهنگی
    و علمی است که داعی و انگیزه نخست نگارنده از این نوشتار است.

     

     

    ادامه دارد…

    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    2 نظر برای “روند نامتعارف برخي نامگذاري‌ها در ياسوج”
    1. خواننده گفت:

      سلام
      خداقوت حاج آقای غفاری
      دقیق گفتید والبته که اشاره ای به دلیلش نکردید . پر مسلم که……..همقطازان شما که اتفاقا داعیه دار فرهنگ هم هستند ، به همین دلیل مبرز جواب نداده و کشف شما به اضافه ی اصراری که بر آن دارید بیشتر جای تامل داره ! شما اگرمثل همون ……. مطرود هم شیوه ی مدیریت میدونستید وارثان بعد از خویش را مثل خودتون با مقداری از فرهنگ عمومی صاحب شان می‌کردید . نکته جالب هم اینه که به هر کدومتون هم میرسیم میفرمایید ما مشغول کار فرهنگی هستیم !!؟
      بهتره بفرمایید مشغول نابودی فرهنگ و سپس کشف اون هستیم .
      یا علی

      0

      0
    2. مهران گفت:

      مردم آگاهانه اسم انتخاب میکنن. در زمینه انتخاب اسم خیلی پیشرفت کردیم

      0

      0

    
    امروز شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • نامه نماینده گچساران و باشت به استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تسهیلات اشتغالزایی
  • جزئیات کامل حمله تروریستی امروز در اهواز +عکس و فیلم
  • خبر ویژه فرماندار بویراحمد برای روستاههای بورک از توابع سیلاب کلوار
  • گزارشی از نشست شبانه قشقایی ها
  • یاران تاجگردون را بشناسید
  • حرمت‌ها و جایگاه‌ها را در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد پاس بداریم
  • نشست خبری فرمانده سپاه گچساران
  • گزارش تصویری مراسم عزاداری عاشورای حسینی کهگیلویه و بویراحمدی های مقیم تهران
  • مراسم روز عاشورا در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به روایت تصویر
  • گزارش تصویری مراسم روز عاشورا در گچساران
  • نماینده بویراحمد و دنا:از افتخارات من این است کسی دیگر نمی گوید در بهزیستی و کمیته امداد پشت نوبت هستم
  • گلایه برخی خبرنگاران چرامی از مدیر آموزش و پرورش این شهرستان
  • آیت الله ملک حسینی در گچساران:رقابت های زشت و نکبت بار باوی بویراحمدی دراستان!/ امروز خیلی ها به جان هم افتاده اند!؟/ بی تدبیری ها بیداد کرده است
  • حاشیه سازی برای تیم فوتبال نفت و گاز گچساران/نیکبخت می ماند
  • گزارش تصویری از موکب حضرت زینب (س) در شلالدون باشت
  • بازدید آیت الله ملک حسینی از تأسیسات نفتی گچساران+تصاویر
  • نشست صمیمی مدیرآموزش و پرورش چرام با اصحاب رسانه+تصاویر
  • مشمولان قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در کهگیلویه و بویراحمد خداحافظی میکنند!
  • اصولگرایان گچساران/در به در به دنبال “اتحاد”
  • سفر مدیر کل مدیریت بحران استان به شهرستانهای کهگیلویه، چرام و باشت /محمدی تبار:صفر تا صد اعتبارات را نظارت می کنم+تصاویر
  •