طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : شنبه ۶ آبان, ۱۳۹۶ | کد خبر : 64536 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛ به قلم دکتر روح الله قابضی   هفته گذشته به مناسبت هفته پیوند اولیا ومربیان  در مجمع عمومی اولیائ مدرسه شاهد فدک گچساران که با حضور مدیر محترم اموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران گچساران  تشکیل شد  توفیق حضور داشتم. موضوع بسیار مهمی است به طوری که علاوه بر سیاست […]

    فانوس زاگرس؛

    به قلم دکتر روح الله قابضی

     

    هفته گذشته به مناسبت هفته پیوند اولیا ومربیان  در مجمع عمومی اولیائ مدرسه شاهد فدک گچساران که با حضور مدیر محترم اموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران گچساران  تشکیل شد  توفیق حضور داشتم. موضوع بسیار مهمی است به طوری که علاوه بر سیاست های کلی نظام، در سند تحول بنیادین اموزش و پرورش نیز  جایگاه رفیعی در تعلیم و تربیت برانجمن  اولیا  و مشارکت مردمی در نظر گرفته شده است.لذا  برآن شدم تا نگاهی مختصر به این مقوله و مصادیق عملی واجرایی آن در مدیریت اموزش و پرروش گچساران داشته باشم.

    در رابطه با آموزش و پرورش باید به دو نکته مهم توجه کرد.اول اینکه همه افراد جامعه در هر پست و مقام و مرتبه مدیون همیشگی آموزش و پرورش هستند و باید دین خود را به این دستگاه ملی ادا کنند و هر قدر برای تعلیم و تربیت تلاش کنیم ارزشمند بوده و ماجور است.هیچ بهانه ای  رافع تکلیف ما در کمک به آموزش و پرورش نیست.دوم اینکه باید بدانیم در شرایط فعلی ظرفیت و امکانات آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت این میزان دانش اموز پاسخگو نیست.به طوری که در مدارس دولتی با توجه به محدودیت منابع اعتباری، سرانه دانش اموزی تقریبا صفر است.لذا تدبیر نظام جمهوری اسلامی برای حل این مشکل مشارکت مردمی به اشکال مختلف است.در واقع مشارکت مردمی کارکردی شبیه مالیات در جامعه دارد و ابزاری است برای اجرای عدالت اموزشی و پرورشی است که مورد تاکید دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی است. در شرایط فعلی به دلیل ناکافی بودن سرانه های دانش آموزی و کم توجهی دولت به اصل آموزش و پرورش. تصور عمومی جامعه از انجمن انجمنهای اولیا و مربیان ترغیب اولیای دانش آموزان به کمک مالی به اموزش و پرورش است.در حلی که واقعیت این گونه نیست و موضوع کمک مالی هم یکی از اهداف تشکیل انجمن اولیاست.اما همه ماجرا نیست .

     

    مهم‌ترین وظایف انجمن های اولیا مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی بین خانه و مدرسه است. وقعیت این است که مدرسه خانه دوم دانش اموزان است و فصل مشترک مدرسه و خانه دانش اموزان هستند لذا مدیران مدارس و اولیا باید به گونه ای برنامه ریزی کنند  که با توجه  به تخصص و توانمندیهایی که در میان اولیا دانش اموزان وجود دارد  بسیاری از مشکلات آموزشی، خدماتی، فنی و تخصصی مورد نیاز مدارس از این طریق تامین شود. در این صورت مسائل مالی نمود چندانی نخواهد داشت.امروزه  بالا رفتن کیفیت اموزش و تغییرات پی در پی روشهای آموزشی و محتوای کتب درسی ، تغییرات اجتماعی و فرهنگی ، الگوهای تربیتی و  انتظارات فزاینده  در جامعه به گونه ای است که می توان گفت  فرایند تعلیم و تربیت بدون حضور و مشارکت حد اکثری اولیا و با اتکا صرف  به آموزش و پرورش دولتی امکان پذیر نیست.شاید در دوران تحصیلی امثال ما این کار شدنی بود به طوری که بعضی اولیا حتی از اینکه فرزندشان چه می خواند و چطور می خواند هیچ اطلاعی نداشتند اما امروزه چنین نیست.با توحه به زیر ساخت های فراهم شده حتی در دورترین روستاها هم اولیا ازجزئیات تحصیل فرزندان خود مطلع بوده و پیگیر هستند.

     

    با رویکرد مطرح شده  نگاهی به عملکرد اموزش و پرورش گچساران در این چند ساله اخیر و در واقع دوران مدیریتی جناب آقای پورالحسینی می پردازیم.طبق اعلام مدیر محترم آموزش و پرورش گچساران این شهرستان  حدود ۲۵ هزار دانش اموز دارد که قریب به  ۲ هزار معلم عهده دار تعلیم تربیت انها هستند.از طرف دیگر طبق  اطلاعات دریافتی آموزش و پرورش گچساران در سه سال متوالی در مناطق دوازده گانه آموزش و پرورش رتبه اول میزان مشارکت  مردمی را داشته است.علاوه بر این مقام اول انجمن اولیا ومربیان استان در سه سال متوالی به گچساران اختصاص داشته است . برخی مدارس شهرستان از جمله شاهد فدک که ما هم افتخار همکاری کوچکی داشتیم رتبه کشوری انمن اولیا و مربیان را به دست اورده اند. انصافا موضوعات مالی در جلسات انجمن این مدرسه کمترین سهم را به خود اختصاص داده است .با اجرای نظام پیشنهادات واستفاده از  ظرفیت های ادارت شهرستان و برخی اولیا در این مدرسه اقدامات خوبی صورت گرفت .البته همانطور که در مطلب بالا اشاره شد هدف از مشارکت  کمک مالی نیست .اما از طرف دیگر در شرح وظایفی که برای مشارکت اولیا بر شمردیم شاید تنها شاخص کمی وعینی شاخص کمک مالی باشد که در قالب ارقام و اعدا بیان می شود.سایر همکاریها چون جنبه کیفی دارد قابل ارایه به صورت عدد و رقم نباشد. اما به هر حال شاخص مالی موضوع مهمی است که بر سایر شاخص ها تاثیر فراوان دارد.قطعا مدارسی با تجهیرات  و امکانات فیزیکی بهتر زمینه بهتری برای رشد و بالندگی فراهم خواهد نمود.

     

    معتقدم مدیران موفق  ما فارغ از هر گونه جناح و جریان و قوم قبیله باید مورد تشویق و تمجید قرار بگیرند.ولو اینکه متهم به مداحی هم بشویم.ما اموزش و پرروشی نیستم اما  به عنوان یک فرد علاقه مند به اموزش و پرورش بر خود فرض میدانم که از مدیران موفق تقدیر کنم. به قول حضرت مولانا. خوشتر ان باشد که سر دلبران  گفته آید در حدیث دیگران

    از جناب اقای پورالحسینی هم به خاطر به فعلیت در اوردن این ظرفیت عظیمی مردمی در گچساران باید تقدیر و تشکر کنیم.این موضع نشان دهنده این است که شهرستان گچساران دارای ظرفیت های بالاقوه بسیاری در همه حوزه هاست و نیاز به مدیران با برنامه و فعالی همچون ایشان دارد که این پتانسیل را به فعلیت دراورند .

     

    این موضوع یعنی به فعلیت دراوردن ظرفیت های داخلی کشور دقیقا یکی از مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است که سالهاست بر آن تاکید می کنند و متاسفانه کمتر در عمل مورد توجه قرار گرفته است.در برخی مطالب مرتبط با آموزش و پرورش بعضا افرادی  به صورت کامنت ،تلاش  ایشان  در جهت افزایش مشارکت مردمی و ساخت و ساز و  تامین و تجهیز مدارس را مورد انتقاد قرار می دهند. باید به این دسته از منتقدین عرض کرد طبق تعریف ،مدیریت یعنی انجام کار از طریق دیگران.مدیر آموزش و پرورش الزاما نباید یک معلم خوب باشد اما باید یک مدیر کاربلد باشد .

     

    مدیر آموزش و پرورش باید بتواند با امکانات موجود زمینه ارتقای شاخص های آموزشی و پرورش را ارتقا دهد .مدیر آموزش و پرورش باید بتواند با فراهم اوردن امکانات سخت افزاری در حوزه های مختلف نظیر  فضای آموزشی ،تجهیزات ،لوازم ازمایشگاهی و ملزمات اداری مناسب  زمینه ارتقا نرم افزرای و کیفیت افزایی به تعلیم و تربیت را فراهم اورد.معتقدم این ریل گذاری در آموزش و پرورش گچساران انجام گرفته و آثار و نتایج آن هم هویداست.کاری که در تاریخ آموزش و پرورش این منطقه به یادگار خواهد ماند.

     

    شاهد این مدعا کسب شاخص های اول استانی و تقدیرنامه های ملی و استانی متعدد در این رابطه است.یکی از این ظرفیت ها مشارکت مردمی است که موضوع این نوشتار بوده است سایر شاخص ها نیز از طریق روابط عمومی آموزش و پرورش اطلاع رسانی شده یا می شود.

     

    در پایان ذکر این نکته لازم است که میزان مشارکت مردمی در گچساران  نسبت به سال ۹۲ رشد حدود بیست برابری داشته است.موضوع قابل توجه اینکه به لحاظ منابع درامدی مردم تغییر عمده ای صورت نگرفته  است.به عبارتی مردم هموممردم هستند اما رویکرد تغییر یافته است. واما نکته مهمتر اینکه این میزان مشارکت کاملا داوطلبانه و اختیاری بوده است.بنابرین باید برای این کار زیر ساخت فرهنگی ایجاد شده باشد که کاری است زمانبر و  سخت اما  بنیادین و ماندگار .من به شوخی در جلسه ای به دوستان گفتم در کشور ما به هیچ کدام از افزایش هزینه ها اعتراضی نمی شود اما بحث  افزایش کرایه تاکسی و کمک به مدارس یا شهریه دانشگاهها با اعتراض همراه است.اما با ملاحظه این شاخصها باید گفت خوشبختانه رویکرد مردم گچساران در حوزه کمک به اموزش به اموزش پرورش با تلاش های جناب اقای پورالحسینی و همکارنشان تغییر یافته  و نهادینه شده است .مردم  گچساران به این باور رسیده اند که باید دستگاه تعلیم و تربیت را در این شرایط همراهی نمایند.در خاتمه فرصت را غنیمت شمرده از کادر اداری  اموزش و پرورش و مدیران مدارس شهرستان گچساران که در خط مقدم این تلاش فرهنگی بوده اند  تقدیر و  تشکر نمایم.

     

    .

    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    11 نظر برای ““آموزش و پرورش گچساران و مشارکت مردمی””
    1. محسن گفت:

      از تلاشهای اقای پور الحسینی برای اموزش و پرروش تشکر می کنیم.

      1

      0
    2. حیدرزاده گفت:

      سلام
      مطالب بسیار خوبی بود استفاده کردیم.انشا اله سایر مدیران هم به ایشون تاسی کنند

      1

      0
    3. كرمي گفت:

      ماشالله به اين مدير نمونه. ان شاالله موفق و زنده باشن حاج پورالحسيني. واقعا آموزش و پرورش گچساران متحول شده

      1

      0
    4. ناشناس گفت:

      با سلام، آقاي قابضي متاسفانه همچون هميشه سعي دارند به همه عرصه ها وارد بشن و اظهار نظر كنند، درحاليكه بنظر ميرسد اصلا علم آن را ندارند، صحبتها كارشناسي شده نيست، و باز هم هدف ايشان ….. كردن خود است ولو به عنوان عضوي كه در انجمن مدرسه فرزند خود مانند ساير والدين شركت كرده. درضمن امروزه تمامي مدارس علي الخصوص ش…… فقط متوجه مسائل و كمكهاي مالي والدين بوده و براساس پولي كه والدين پرداخت ميكنند براي بچه ها در مدرسه جايگاه تعيين ميشود، متن اصلا اثرگذار و قوي نيست و باز هم فقط يك سر هم بندي،

      1

      1
      • اشنا گفت:

        من به عنوان یک فرد بی طرف مطالب دکتر قابضی را مرتب میخونم.جناب عالی هم همیشه همین حرفو می زنی چون حرف دیگری نداری.همیشه هم منتقدی.وقتی فردی صاحب نظر باشه قطعا در زمینه های مختلف قادر به اظهار نشر هست فکر نکنم از این جهت مشکلی باشه.ایشان هم یه فرد تحصیل کرده و صاحب نظر هستند که مسایل منطقه را رصد می کنن و اظهار نظر می کنن.این کجاش اشکال داره.مشکل از طرف شخص جناب عالیه که با خودت مشکل داری.نگرانم که این رفتار شما منجر به مرض دق شود و خدای ناکرده سلامتیو تهدید کنه.برادرانه توصیه میکنم اگه در نقد این مطالب نکته ای یا حرفی داری ان را مطرح کن.اگه نظز کارشناسی دارید با اسم و عنوان مطرح کنید.پس شما ظاهرا مشکلت با شخص اقای قابضیه نه نقطه نظزاتش.به نظرم بهتر است با خودت خلوت کنی و فکر کنی و افکارتو اصلاح کنی عزیز من.من هم دعا میکنم برات.

        1

        0
    5. نيكنام گفت:

      بايد از جناب آقاي پورالحسيني عزيز تشكر و قدرداني ويژه كرد، ايشان فردي آرام و متين و متشخص و كاربلد هستند، خسته نباشيد آقاي پورالحسيني.
      اما در مورد اين مطلب بايد بگم آقاي قابضي شما خودتون يه حرفي رو ميزنيد و تو سه تا جمله بعدتر همون حرف و نقض ميكنيد، اتفاقا انجمن اوليا و مربيان فقط برپايه پول ميچرخه و دست آخر معلوم نيست اينهمه كمكهاي والدين به مدارس چي ميشه و كجا ميره. متاسفانه تو همين مدارس شاهد والديني كه پول بيشتر به مدير كمك ميكنند هم معلم و كلاس و جاي نشستن بچشون رو تعيين ميكنن و هم حتي براي معلم تعيين تكليف ميكنن، شوراي مدرسه رو تعيين ميكنن و … ، شما كه بهتر در جريان هستيد، حتما!!!!!!!

      0

      0
    6. خ محبی گفت:

      سلام باتشکر از دکتر قابضی.بنده یکی از اولیا هستم که سه ساله دخترم اونجاست تا به حال از ما کمک مالی نخواسته اند ولی اگر مدرسه کمکی هم بخاد حتما کمک خواهیم کرد.خوشبختانه مدیر توانمندی دارد ‌.متاسفانه مردم نا توقعات نابجایی دارند که همه ی آنها شدنی نیست مثلا همه ی ۱۵۰ نفر دانش آموزان یه پایه را که مدیر نمی تواند در دوکلاس جای دهد.بعصی اولیا اگر معلم دخترشان بروفق مراد شان بود ازمدیر ومدرسه تعریف می کنند واگر هم سالی این کار نشد ازمدیر ومدرسه بد می گویند وتهمت های زیادی به مدیر می زنند.من به عنوان یه اولیا از شما همشهری ها می خواهم با دروع وتهمت معلمان ومدارس خوب شهرمان را لکه دار نکنید وقدرشان را بدانید.

      1

      0
    7. ناشناس گفت:

      سلام دکتر قابضی واقعا ممنونیم که به نکته های خیلی خوبی اشاره کرده اید ومن به عنوان یه اولیا از نزدیک شاهد تلاش هایمی سه ساله ی این مدیر خلاقوبلاگ باسواد وتوانمند بوده ام .هرکس سه سال پیش این مدرسه را دیده والان می بیند دست به دهان گرفته.همشهری عزیز که از روی حسادت یا غرض اداره ومدیر نمونه یاین مدرسه را زیر سوال می برید این را بدآن که کمک به مسجد ومدرسه یکی است حتما شما بی قانونی وتوقع زیادی از اون مدیر داشته اید وخداروشکر چون مدیری قانونمند است براورده نشده .پس خواهش می کنم واقع بین باشید ودرست قضاوت کنید .خداروشکر پورالحسینی وکارکناش گدا نیستند که هزینه ی کمکی مدرسه را بخورند .وافعا برای اینده ی فرزندانمان نگرانم.

      1

      0
    8. خ محبی گفت:

      سلام باتشکر از همه ی دست اندرکاران تعیم وتربیت گچساران به خصوص رییس اداره آقای پورالحسینی وهمکاران خوبشان در مدارس شاهد..از خدا می خواهم همیشه سرافراز باشند

      1

      0
    9. خ محبی گفت:

      سلام واقعا خوش حالم توی شهر کوچکی مثل گچساران مدارس خیلی خوب ومعلمان توانمند واعضای انجمن باسوادی چون دکتر قابضی وجود دارد.باتشکر از همه ی آن ها

      1

      0
    10. احمد گفت:

      دیکته نا نوشته غلط ندارد.قطعا در کنار کار های بزرگی که در اموزش و پرروش شده اشکالاتی هم هست اما باید برایند کار را در نظر گرفت.ما عادت کردیم فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم

      1

      0

    
    امروز پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • گزارش تصویری مراسم عزاداری عاشورای حسینی کهگیلویه و بویراحمدی های مقیم تهران
  • مراسم روز عاشورا در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به روایت تصویر
  • گزارش تصویری مراسم روز عاشورا در گچساران
  • نماینده بویراحمد و دنا:از افتخارات من این است کسی دیگر نمی گوید در بهزیستی و کمیته امداد پشت نوبت هستم
  • گلایه برخی خبرنگاران چرامی از مدیر آموزش و پرورش این شهرستان
  • آیت الله ملک حسینی در گچساران:رقابت های زشت و نکبت بار باوی بویراحمدی دراستان!/ امروز خیلی ها به جان هم افتاده اند!؟/ بی تدبیری ها بیداد کرده است
  • حاشیه سازی برای تیم فوتبال نفت و گاز گچساران/نیکبخت می ماند
  • گزارش تصویری از موکب حضرت زینب (س) در شلالدون باشت
  • بازدید آیت الله ملک حسینی از تأسیسات نفتی گچساران+تصاویر
  • نشست صمیمی مدیرآموزش و پرورش چرام با اصحاب رسانه+تصاویر
  • مشمولان قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در کهگیلویه و بویراحمد خداحافظی میکنند!
  • اصولگرایان گچساران/در به در به دنبال “اتحاد”
  • سفر مدیر کل مدیریت بحران استان به شهرستانهای کهگیلویه، چرام و باشت /محمدی تبار:صفر تا صد اعتبارات را نظارت می کنم+تصاویر
  • گناهان واقدامات نابخشودنی غلامرضا تاجگردون
  • گعده اصلاح طلبان و دور باطل!
  • امام جمعه باشت مطرح کرد:دفتر نماینده و لیدرها بر مسؤولان باشت اشراف دارند
  • نظر نماینده گچساران و باشت در خصوص وضعیت شهردار تهران
  • دوئل کامرانی ؛ منطقیان، گُسل در تفکر اصلاح طلبان
  • شکست نفت گچساران از استقلال رامشیر
  • انشقاق اصلاح طلبان کهگیلویه تمامی ندارد/اصولگرایان پیروز آینده انتخابات کهگیلویه بزرگ
  •