طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۰ آذر, ۱۳۹۴ | کد خبر : 2197 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛ ** اربعین در فرهنگ عاشورا در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. از سنتهای مردمی گرامی داشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات میدهند و مجلس یاد بود بر پا میکنند، در […]

    فانوس زاگرس؛

    فانوس زاگرس؛

    ** اربعین در فرهنگ عاشورا

    در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. از سنتهای مردمی گرامی داشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات میدهند و مجلس یاد بود بر پا میکنند، در روز بیستم صفر نیز، شیعیان، مراسم سوگواری عظیمی را در کشورها و شــــهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی بر پا میکنند. عاشقان و پیروان آن امام، در سحال اســـــرار اربعین به ذکر پرداخته و باران اشکبار چشم خویش را با مظلومیت حسین و یارانش پیوند می زنند. این راه، راه تداوم عشق است و بی گمان هیچگاه بی رهرو نخواهد بود.

    ** نخستین اربعین

    در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع)، جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت و قبر سید الشهدا شدند. بنا به برخی نقلها، در همان اربعین، کاروان اسرای اهل بیت (ع) دربازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا گذشتند و با جابر دیدار کردند.
    اما در اینکه در این روز اسرای کربلا از شام به کربلا رسیده باشند، تردیدی جدی وجود دارد.
    ۱) شیخ مفید در« مسار الشیعه » آورده است: روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و نیز روزی است که جابر بن عبد الله انصاری برای زیارت امام حسین علیه السلام وارد کربلا شد. شیخ طوسی در مصباح المتهجد وابن اعثم در الفتوح نیز همین مطلب را ذکر کرده‌اند. میرزا حسین نوری می نویسد: از عبارت شیخ مفید، استفاده می‌شود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند نه آنکه در آن روز به مدینه رسیدند.

    ۲) در این میان سید بن طاووس در«لهوف » اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان می نویسد: وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق برگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین علیه السلام آمدند. سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری پرداختند. ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عده‌ای از بنی هاشم ذکر کرده است. بسیاری از بزرگان از جمله نوری، شهید مطهری، رسول جعفریان، مرحوم آیتی و… این روایت سید بن طاووس را (که البته بدون ذکر سند است) نپذیرفته‌اند و به نقد آن پرداخته اند.میرزا حسین نوری ازجمله مهمترین کسانی است که پس از نقل قول سید بن طاووس به نقد آن پرداخته است.
    منبع و ماخذ دیگری که در این باره به بحث و استدلال پرداخته کتاب: «”تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام » تالیف آیت الله قاضی طباطبایی است. وی برخلاف نظر علامه نوری، معتقد است که اولین اربعین، در ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ هجری بوده است و سعی دارد با رد دلائل علامه نوری این مطلب را به اثبات برساند. باید به این نکته توجه داشت که قاضی طباطبایی کتاب لهوف را از معتبر ترین مقاتل می داند و در این خصوص، بحث های زیادی مطرح کرده است. اما با توجه به اینکه علامه نوری از کتاب دیگر سید بن طاووس یعنی« اقبال » به نقد لهوف پرداخته، لذا قول و استدلال ایشان (علامه نوری ) در این باره صحیح تر به نظر می رسد.
    رسول جعفریان در این خصوص می‌نویسد: شهید محراب مرحوم حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی کتابی مفصل در باره اربعین نوشت…، هدف ایشان در این کتاب این بود که ثابت کند: آمدن اسرا از شام به کربلا در نخستین اربعین، بعید نیست… اما به نظر می رسد در اثبات نکته مورد نظر، با همه زحمتی که مولف محترم کشیده، چندان موفق نبوده است… چرا که به فرض که طی این مسیر برای یک کاروان در زمان کوتاهی با آن همه زن و بچه ممکن باشد، باید توجه داشت که اصل این خبر در منابع تاریخی از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی‌کند. علاوه بر این علمای بزرگ شیعه و سنی به آن اشاره نکرده‌اند.

    ۳) شیخ مفید در ارشاد،ابو مخنف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف،دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الکبری اشاره‌ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده‌اند بلکه برعکس تصریح کرده اند و نوشته اند روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین علیه السلام وارد مدینه شده یا از شام خارج شده‌اند.
    محمد ابراهیم آیتی و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای کربلا را در روز اربعین به کربلا انکار کرده‌اند. شهید مطهری (ره) در این رابطه می‌نویسد: آمدن اسرای کربلا در اربعین به کربلا جز در لهوف که آن هم نویسنده‌اش در کتاب‌های دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تایید نکرده، در هیچ کتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمی‌کند. شیخ عباس قمی هم داستان امدن اسرای کربلا را دراربعین از شام به کربلا، بسیار بعید می‌داند.

    ** جابر و زیارت امام حسین(ع) در اربعین
    امادر خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد.
    شیخ طوسی می نویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا صلوات الله علیه از مدینه برای زیارت قبر امام حسین علیه السلام به کربلا امد و او اولین زائری بود که قبر شریف ان حضرت را زیارت کرد. در این روز زیارت امام حسین علیه السلام مستحب است و زیارت اربعین همین است.»
    ***نتیجه گیری
    به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند

    انتهای خبر/
    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    نظرات در مورد » “پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)”
    1. […] فانوس زاگرس پژوهشی در اربعین حسینیعلیه السلام […]

      0

      0

    
    امروز سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در معدن فسفات چرام سرمایه گذاری می شود
  • بازدید مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از شرکت آسه یاسوج+عکس
  • مجتمع دال دنا فاقد مجوز احداث بوده
  • اظهارات محمدرضا عارف درباره رفع حصر،پرونده محمدرضا خاتمی و رویکرد صداوسیما
  • لشکرکشی اصولگرایان در مقابل تاجگردون
  • گزارش عدل هاشمی پور از سفر کمیسیون انرژی مجلس به کره جنوبی
  • گزارشی از نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با وزیر نفت
  • چرا کوچ ؛ تشریح برگزاری جشنواره کوچ استان کهگیلویه و بویراحمد
  • سرپرست شرکت پتروشیمی گچساران منصوب شد
  • خبر انتخاباتی عضو شورای شهر یاسوج/گزینه نهایی اصلاح طلبان بویراحمد و دنا مشخص نشده است
  • مرگ تدریجی میراث کهن کهگیلویه
  • پیام تسلیت رئیس فدراسیون وزنه برداری کشور در پی ضایعه درگذشت رئیس هیئت وزنه برداری گچساران
  • تیم فوتبال شهرداری یاسوج به لیگ دو بر می گردد
  • هرگز “جَر بی آقا” نکنید ؛ توانایی فردی و اجرایی مهمتر از پشتوانه قومی و جناحی
  • تصویب پیشنهاد نماینده گچساران و باشت در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا
  • حوادث در کهگیلویه و بویراحمد جان ها می ستاند/هفت کشته و سه زخمی در یک روز
  • از برگزاری نشست شبانه تا حضور در مراسم یک بزرگمرد قشقایی/خیمه زینل زاده درایل قشقایی
  • ماجرای “شیرینی الف ” شعبه یاسوج ؛ سناریو یا واقعیت؟؟!! / لزوم ورود استاندار به موضوع پیش آمده
  • یادداشت عدل هاشمی پور در واکنش به سفر نماینده بویراحمد و دنا در روستای آجم
  • عضو شورای روستای پاتاوه آجم دیشموک:مسئولان کهگیلویه بزرگ ما را فراموش کرده اند/سفر نماینده بویراحمد و دنا انتخاباتی نبود
  •