طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : سه شنبه ۱۰ آذر, ۱۳۹۴ | کد خبر : 2197 | نویسنده : sajad |
  •   

    فانوس زاگرس؛ ** اربعین در فرهنگ عاشورا در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. از سنتهای مردمی گرامی داشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات میدهند و مجلس یاد بود بر پا میکنند، در […]

    فانوس زاگرس؛

    ** اربعین در فرهنگ عاشورا

    در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. از سنتهای مردمی گرامی داشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات میدهند و مجلس یاد بود بر پا میکنند، در روز بیستم صفر نیز، شیعیان، مراسم سوگواری عظیمی را در کشورها و شــــهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی بر پا میکنند. عاشقان و پیروان آن امام، در سحال اســـــرار اربعین به ذکر پرداخته و باران اشکبار چشم خویش را با مظلومیت حسین و یارانش پیوند می زنند. این راه، راه تداوم عشق است و بی گمان هیچگاه بی رهرو نخواهد بود.

    ** نخستین اربعین

    در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع)، جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت و قبر سید الشهدا شدند. بنا به برخی نقلها، در همان اربعین، کاروان اسرای اهل بیت (ع) دربازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا گذشتند و با جابر دیدار کردند.
    اما در اینکه در این روز اسرای کربلا از شام به کربلا رسیده باشند، تردیدی جدی وجود دارد.
    ۱) شیخ مفید در« مسار الشیعه » آورده است: روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و نیز روزی است که جابر بن عبد الله انصاری برای زیارت امام حسین علیه السلام وارد کربلا شد. شیخ طوسی در مصباح المتهجد وابن اعثم در الفتوح نیز همین مطلب را ذکر کرده‌اند. میرزا حسین نوری می نویسد: از عبارت شیخ مفید، استفاده می‌شود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند نه آنکه در آن روز به مدینه رسیدند.

    ۲) در این میان سید بن طاووس در«لهوف » اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان می نویسد: وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق برگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین علیه السلام آمدند. سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری پرداختند. ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عده‌ای از بنی هاشم ذکر کرده است. بسیاری از بزرگان از جمله نوری، شهید مطهری، رسول جعفریان، مرحوم آیتی و… این روایت سید بن طاووس را (که البته بدون ذکر سند است) نپذیرفته‌اند و به نقد آن پرداخته اند.میرزا حسین نوری ازجمله مهمترین کسانی است که پس از نقل قول سید بن طاووس به نقد آن پرداخته است.
    منبع و ماخذ دیگری که در این باره به بحث و استدلال پرداخته کتاب: «”تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام » تالیف آیت الله قاضی طباطبایی است. وی برخلاف نظر علامه نوری، معتقد است که اولین اربعین، در ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ هجری بوده است و سعی دارد با رد دلائل علامه نوری این مطلب را به اثبات برساند. باید به این نکته توجه داشت که قاضی طباطبایی کتاب لهوف را از معتبر ترین مقاتل می داند و در این خصوص، بحث های زیادی مطرح کرده است. اما با توجه به اینکه علامه نوری از کتاب دیگر سید بن طاووس یعنی« اقبال » به نقد لهوف پرداخته، لذا قول و استدلال ایشان (علامه نوری ) در این باره صحیح تر به نظر می رسد.
    رسول جعفریان در این خصوص می‌نویسد: شهید محراب مرحوم حاج سید محمد علی قاضی طباطبایی کتابی مفصل در باره اربعین نوشت…، هدف ایشان در این کتاب این بود که ثابت کند: آمدن اسرا از شام به کربلا در نخستین اربعین، بعید نیست… اما به نظر می رسد در اثبات نکته مورد نظر، با همه زحمتی که مولف محترم کشیده، چندان موفق نبوده است… چرا که به فرض که طی این مسیر برای یک کاروان در زمان کوتاهی با آن همه زن و بچه ممکن باشد، باید توجه داشت که اصل این خبر در منابع تاریخی از قرن هفتم به آن سوی تجاوز نمی‌کند. علاوه بر این علمای بزرگ شیعه و سنی به آن اشاره نکرده‌اند.

    ۳) شیخ مفید در ارشاد،ابو مخنف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف،دینوری در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الکبری اشاره‌ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده‌اند بلکه برعکس تصریح کرده اند و نوشته اند روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین علیه السلام وارد مدینه شده یا از شام خارج شده‌اند.
    محمد ابراهیم آیتی و شهید مطهری (ره) نیز آمدن اسرای کربلا را در روز اربعین به کربلا انکار کرده‌اند. شهید مطهری (ره) در این رابطه می‌نویسد: آمدن اسرای کربلا در اربعین به کربلا جز در لهوف که آن هم نویسنده‌اش در کتاب‌های دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تایید نکرده، در هیچ کتاب دیگری چنین چیزی نیست و هیچ دلیل عقلی هم این را تایید نمی‌کند. شیخ عباس قمی هم داستان امدن اسرای کربلا را دراربعین از شام به کربلا، بسیار بعید می‌داند.

    ** جابر و زیارت امام حسین(ع) در اربعین
    امادر خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد.
    شیخ طوسی می نویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا صلوات الله علیه از مدینه برای زیارت قبر امام حسین علیه السلام به کربلا امد و او اولین زائری بود که قبر شریف ان حضرت را زیارت کرد. در این روز زیارت امام حسین علیه السلام مستحب است و زیارت اربعین همین است.»
    ***نتیجه گیری
    به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین علیه السلام از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند

    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    نظرات در مورد » “پژوهشی در اربعین حسینی(علیه السلام)”
    1. […] فانوس زاگرس پژوهشی در اربعین حسینیعلیه السلام […]

      0

      0

    
    امروز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • رونمایی استاندار از تخلف شرکت پیشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد در عدم توزیع مرغ منجمد در بازار
  • مژده دهید باغ را بوی بهار می رسد
  • آقای مدیرکل:بیکارکردن ۴۸ نفر افتخار نیست /فکری اساسی به حال مشکلات ترافیک یاسوج کنید !
  • جمهوری اسلامی نسل سوم 
  • کمیته فنی و حقیقت یاب بررسی علل تخریب دستک دهانه پل سوم بشار یاسوج تشکیل می شود
  • دلاویز تا یک قدمی شرکت ملی گاز رفت و برگشت!؟
  • قهرمان گچسارانی حماسه سوسنگرد/”ابراهیم امیدبخش “عقاب تیز پرواز آسمان +تصاویر
  • جدیدترین تصاویر از آخرین وضعیت بحرانی پل سوم بشار یاسوج
  • راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی می‌شود
  • معاون دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد/غلام نژاد جایگزین بابویی شد
  • جزییات ریزش پل سوم بشار یاسوج/ مدیرکل بحران استانداری:سازه پل سوم بشار ایمن است/ ریزش خاک بغلک پل/ دستور مدیرکل بحران برا رفع مشکل
  • معاون عمرانی استاندار از پیگیری و آزادسازی زمین‌های ایثارگران دهدشت و گچساران خبر داد
  • آیا تردد بر روی پل بشار یاسوج متوقف می شود؟/پلی که زیر آن آب است و روی آن نان!
  • وضعیت نامناسب برخی خیابانهای شهر یاسوج پس از بارش های اخیر/خیابانهایی که مسیل رودخانه شده بودند+تصاویر
  • سلیبریتی ها و جهان امروز
  • فرماندار لنده در گفتگو با فانوس زاگرس مطرح کرد: دخالت و توقعات بیجای شوراها یکی از مشکلات شهرداری ها است / دهیاران ” ده یارند” اما یاری دهنده ای ندارند! / تفاوت عجیب یک نیروی نهضتی با یک دهیار!
  • بلند بودن بخت کهگیلویه ی بزرگ
  • بازدید شبانه فرماندار چرام از جاده سرفاریاب- یاسوج
  • بالا آمدن تراز آب سد کوثر گچساران
  • مسدود شدن حساب شهرداری یاسوج به دلیل بدهی ۱۱ میلیاردی به شرکت گاز/ اجرای طرح گردشگری آبشار یاسوج
  •