• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

کرونا در جاده بی تفاوتی شهروندان گچسارانی می تازد

  • کد خبر : 114846
  • 28 ژوئن 2020 - 12:18
کرونا در جاده بی تفاوتی شهروندان گچسارانی می تازد

    این روزها شهروندان گچسارانی علاوه بر اینکه به فاصله گذاری اجتماعی کمتر اهمیت می دهند با بی توجهی به خودمراقبتی هم باعث افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به بیماری ویروس کرونا در این شهرستان می شوند و باید اعتراف کرد که کرونا در جاده بی تفاوتی ساکنان منطقه می تازد.   به گزارش فانوس […]

 

 

این روزها شهروندان گچسارانی علاوه بر اینکه به فاصله گذاری اجتماعی کمتر اهمیت می دهند با بی توجهی به خودمراقبتی هم باعث افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به بیماری ویروس کرونا در این شهرستان می شوند و باید اعتراف کرد که کرونا در جاده بی تفاوتی ساکنان منطقه می تازد.

 

به گزارش فانوس زاگرس،شهرستان گچساران هم مرز با استان های خوزستان و بوشهر است و این روزها با فرا رسیدن سفرهای تابستانی ، شهروندان این استان ها برای استفاده از مواهب طبیعی در مناطق سردسیری و خوش آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد از گچساران عبور می کنند و همین گذشتن از مسیر ،ساکنان این شهرستان را در معرض ابتلای بیشتر به ویروس کرونا قرار می دهد.

 

 

شهرستان گچساران تا ابتدای خرداد ماه با مشارکت خوب شهروندان و تلاش مسئولان از بزنگاه بیماری ویروس کرونا در حال عبور بود اما به دلیل آنچه شهروندان خستگی خود از افزایش شیوع بیماری کرونا و بی تفاوت شدن برای رعایت اقدام های پیشگیرانه ذکر می کنند این بیماری در حال تبدیل شدن به بحران در منطقه است.

 

 

متخصصان حوزه بهداشت و درمان استفاده نکردن از ماسک، بی توجهی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ترددهای غیرضروری و شرکت در آئین های دسته جمعی عروسی و عزا را از دلایل افزایش چشمگیر تعداد بیماران کرونایی در گچساران می دانند.

 

درحالی که بیماری کووید ۱۹ نظام های زندگی جهانی را به هم ریخته است ،کارشناسان تاکید می کنند برای کاهش پیامدهای ناشی از ویروس کرونا توجه بیش از پیش به فاصله گذاری اجتماعی ضروری است.

دلایل بی تفاوتی شهروندان

یک شهروند گچسارانی گفت: من و خانواده ام بیشتر از چهار ماه است که جز با استفاده از ماسک و آن هم در زمان های ضروری از خانه بیرون نرفته ایم و این باعث خستگی  روحی ما شده است.

 

مژگان احمدی با اشاره به اینکه در یک خانه ۱۲۰ متر مربعی زندگی می کند افزود: روزگار به سختی می گذرد.به عقیده وی استفاده از ماسک در گرمای تابستان بسیار سخت است به همین دلیل بیشتر شهروندان ماسک بر چهره ندارند.

 

شهروند دیگری معتقد است رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز به قانون دارد و با وجود قانون شهروندان احساس مسئولیت کرده و پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت می کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

 

محمدعلی روایی تاکید کرد که در اوایل شیوع بیماری کرونا در کشور برخی قوانین موجب شد هموطنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و تعداد مبتلایان هم کم بود اما زمانی که ان قوانین به فراموشی سپرده شد مردم نسبت به رعایت بهداشت بی توجهی نشان دادند و شمار مبتلایان افزایش یافت. 

 

راهکارهای پیشگیرانه از دیدگاه مردم

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بازار و مراکز عمومی گچساران بسیار شلوغ است و امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد از مسئولان درخواست می شود برای خلوت کردن خیابان ها چاره اندیشی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه هر چند محدودیت برای اصناف در شرایط اقتصادی کنونی بسیار سخت اما سلامت و جان شهروندان مهمتر از معیشت آنان است افزود: نیاز است فعالیت برخی از اصناف پر خطر تعطیل یا دست کم برای رعایت مراقبت های بهداشتی باید جدیت بیشتری به خرج دهند.

 

یک فروشنده مواد غذایی با بیان اینکه تعداد از مشتریان او مسافران خوزستانی و بوشهری هستند گفت: با توجه به اینکه بیشتر شهروندان در خانه ماندن را فراموش کرده اند مسئولان باید با اعمال محدودیت های ترافیکی از ورود خودروهای مربوط به استان های با وضعیت قرمز به گچساران جلوگیری کنند.

 

محمد آقایی افزود: مسافرانی که از استان های با وضعیت قرمز وارد گچساران می شوند تا به مناطق خوش آب و هوای یاسوج و سی سخت سفر کنند در صورت ناقل بودن می تواند تعداد  زیادی را از طریق خودپردازها،جایگاه های سوخت خودرو و رستوران ها به ویروس کرونا  مبتلا کنند.

 

یک مسافر خوزستانی گفت: تعداد بیماران کرونایی در استان ما زیاد شده و ما از در خانه ماندن خسته شده ایم به همین خاطر به استان کهگیلویه وبویراحمد که احتمال ابتلا کمتر است سفر کرده ایم.

 

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا فکر نمی کنید که سفر شما به کهگیلویه وبویراحمد می تواند تهدیدی برای جان مردم این استان باشد اظهار داشت: ما چند روزی مهمان هستیم واستان را ترک می کنیم.

 

گچساران در وضعیت نارنجی کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:  گچساران دومین شهرستان کهگیلویه وبویراحمد از نظر شیوع بیماری کروناست.

 

پرویز یزدانپناه افزود: هم اکنون شهرستان های گچساران و چرام در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند.

 

وی در مورد بقیه شهرستان های کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: بویراحمد در وضعیت زرد و بقیه شهرستان ها در وضعیت سفید قرار دارند.

 

یزدانپناه بدون ارایه آماری ابراز داشت: افزایش تعداد بیماران کرونایی استان روند افزایشی دارد.

 

وی تاکید کرد: هم اکنون ۲۰درصد نمونه هایی که بصورت روزانه در کهگیلویه وبویراحمد مورد آزمایش قرار می گیرند کرونای مثبت دارند در حالی که اردیبهشت ماه این آمار پنج درصد بود.

 

برنامه های پیشگیرانه شبکه بهداشت و درمان 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا در این شهرستان اقدام های پیشگیرانه با جدیت بیشتری در حال انجام است اما کنترل بیماری نیازمند مشارکت بیشتر  مردم در انجام مراقبت های بهداشتی است.

 

آرمین غلامیان افزود:خرداد ماه امسال ۲هزار و۱۷۰ مورد بازرسی از اصناف،مدارس،کارگاه ها،دستگاه های اجرایی، مساجد، بقاع متبرکه،دفترهای پیشخوان و سایر مکان های عمومی این شهرستان صورت گرفت.

 

وی عنوان کرد: بیشترین بازدیدهای خرداد ماه با یکهزار و۷۰۸ مورد  از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی گچساران انجام شده است.

 

وی بیان کرد:در این بازدیدها ۶ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل و به ۵۰ واحد دیگر اخطار داده شد.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان گچساران تصریح کرد: انجام یکهزار و۱۷۰مورد تست بیماری کرونا  از دیگر اقدام ها برای کنترل بیماری در این شهرستان در خرداد امسال بوده است.

غلامیان  ابراز داشت:پیگیری و ارائه خدمات مشاوره به پنج هزار و ۶۲۶ از نفر شهروندان دارای علائم مشکوک یا اطرافیان بیماران کرونایی از دیگر خدمات انجام شده برای پیشگیری از انتشار بیماری کرونا در گچساران بوده است.

وی عنوان کرد: خرداد ماه امسال ۹هزار عدد ماسک ، ۱۳۰ بسته دستکش و ۳۵۰ عدد گان بین مراکز جامع سلامت این شهرستان توزیع شده است.

 

وی تاکید کرد: برای آگاهی بخشی به شهروندان ۲۰۰ تراکت آموزشی جهت نصب در مجاورت عابربانک ها و ۳۰۰ نسخه پمفلت آموزشی درباره بیماری ویروس کرونا بین دستگاه های اجرایی توزیع شده است.

 

افزایش چشمگیر بیماران کرونایی

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان از خرداد ماه تاکنون مبتلا شده اند از احتمال بازگشت محدودیت ها درصورت ادامه روند کنونی خبر داد.

 

علی خوان پایه افزود: افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خرداد امسال در این شهرستان ۲ و نیم برابر افزایش یافته که نگران کننده است و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: مردم هشدارهای مسئولان و کادر درمانی در خصوص ویروس کرونا را جدی بگیرند و به دستورالعمل‌های ابلاغی در این زمینه عمل کنند.

 

خوان پایه گفت: ویروس کرونا برخلاف تصوری که مردم عامه فکر می کردند در تابستان ضعیف نشده و تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

فرماندار گچساران اظهار داشت: از سر گیری زندگی عادی،  توجه نکردن رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی از عوامل افزایش بیماری کرونا در این شهرستان است.

خوان پایه تصریح کرد: حضور در تجمعات، مراسم ختم و عروسی و همچنین مکان های پر ازدحام خطر شیوع و انتقال ویروس کرونا  در این شهرستان را افزایش داده است.

 

وی گفت: بازگشایی صنوف  و سفر برخی از شهروندان گچسارانی به استان های خوزستان و بوشهر موجب جهش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شده است.

 

خوان پایه  تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از ماسک برای مراجعان وکارکنان دستگاه‌های اجرایی اجباری است و با افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را جدی نگیرند برخورد می شود.
خوان پایه اظهار داشت: از ابتدای انتشار ویروس کرونا در اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون ۲ هزارو ۱۴۳ مورد نمونه گیری کرونا در گچساران انجام شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://fanooszagros.ir/?p=114846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.