طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : یکشنبه ۸ دی, ۱۳۹۸ | کد خبر : 107933 | نویسنده : فانوس زاگرس |
  •   

      ✍ سید محمد قاضی نیا- استاد دانشگاه   بودجه سال ۹۹ کل کشور، ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان سهم ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های دولتی است و مابقی یعنی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی کشور است. منظور از بودجه عمومی درآمد‌های حاصل از […]

    فانوس زاگرس؛

     

    ✍ سید محمد قاضی نیا- استاد دانشگاه

     

    بودجه سال ۹۹ کل کشور، ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان سهم ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های دولتی است و مابقی یعنی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی کشور است. منظور از بودجه عمومی درآمد‌های حاصل از عملکرد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی است.

     

    سهم نفت در بودجه پیش بینی شده ۱۴.۵ درصد است.

     

    منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ بیش از ۵۶۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۴۸۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۷۹ هزار میلیارد تومان منابع اختصاصی است.

     


    دو رویکرد سخت و آسان برای برون رفت از مساله کسری بودجه در سال ۹۹ مطرح است.
    در رویکرد سخت موارد زیر مطرح است:

     

    – صرفه جویی در اداره دولت
    – تدبیرکردن در صندوق بازنشستگی و بیمه سلامت که بودجه را می بلعند
    – مالیات گرفتن از فعالیت های اقتصادی و افرادی که مالیات نمی دهند.

     

    رویکرد سخت راه بهتری می باشد و فشار کمتری بر مردم وارد می سازد.

     

    در رویکرد آسان موارد زیر مطرح است:

     

    ¤ فروش اموال دولت
    ¤ قرض گرفتن از بانک مرکزی(ایجاد تورم می کند)
    ¤ خالی کردن صندوق توسعه(فروش ذخیره آینده)
    ¤ افزایش قیمت بنزین و گازوئیل (دست کردن در جیب مردم)
    ¤ مالیات گرفتن از همانهایی که تا کنون مالیات را می دادند

     

    رویکرد آسان باعث می شود.
    فشار بر مردم عادی بیشتر شود و سال های آینده وضعیت بدتر شود.

     

    آقای غلامرضا تاجگردون به مردم توضیح دهد که در سال ۹۹ که کارشناسان اقتصادی کسری بودجه ای حدود ۱۵۰هزار میلیاردی را در میانه سال خواهیم داشت چگونه می خواهند جبران کنند و با چه تدبیری این بودجه را تصویب نمودند؟

     

    مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در بودجه سال ۹۹ نسبت فرارهای مالیاتی ناشی از درآمد تدابیری در نظر گرفته نشده است.

     

    در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان به یارانه در قانون بودجه اختصاص یافت. در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴۲هزار میلیارد تومان به یارانه در قانون بودجه اختصاص داده شد و برای ۱۳۹۹ در قانون بودجه به یارانه در حدود ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان اختصاص داده شد.

     

    اگر همین مبلغ یعنی ۲۵۰ هزار میلیارد را بر ۵۰ میلیون نفر تقسیم کنید یارانه واقعی برای هر نفر ۵۰۰ هزارتومان محاسبه می شود. از طرفی بودجه عمومی کشور را ۴۸۴ هزار میلیارد عنوان شده که ۲۵۰ هزار میلیارد آن یعنی ۵۲ درصد بودجه عمومی کشور به یارانه تخصیص داده شده است. آیا مدیریت درستی روی آن صورت می گیرد؟ دولت قرار است همان ۴۵ هزارتومان را به مردم بعنوان یارانه پرداخت کند آیا گزارشی از اینکه مابقی پولی که از یارانه واقعی وجود خواهد داشت به کارشناسان و بازرسان در خصوص اینکه چگونه خرج می شوند داده می شود؟

     

    نکته قابل توجه دیگر این است که بودجه کل کشور۱۹۸۸ هزارمیلیارد تومان است که بخش مربوط به شرکت ها، بیمه ها و … را برای بررسی در مجلس آورده نمی شود که این خود یک سوال در ذهن همگان به وجود می آورد که چرا ۱۴۸۳ هزار میلیاردتومان مربوط به شرکت ها شفاف سازی و در مجلس بررسی نمی شود!

     

    در بودجه ۱۳۹۹ جدول تبصره ۱۴ درآمد حاصل از فروش فرآورده های نفتی ۷۷ هزارمیلیارد تومان است که نسبت سال ۱۳۹۸ رشد چشمگیری دارد و می توان پیش بینی کرد که دولت تا چندماه آینده قیمت گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی را افزایش خواهد داد.

     

    با یک بررسی اجمالی از بودجه ۱۳۹۹ می توان این برداشت را داشت که تدابیر در خصوص مشکلات ساختاری و یا ایجاد زیرساخت ها در نظر نگرفته شده و بیشتر پرداخت حقوق ها و هزینه های جاری مد نظر قرار گرفته شده است.

     

    انتهای خبر/
    برچسب ها :
    -نظرتان درباره این دیدگاه چیست؟
    2 نظر برای “تحلیلی از برنامه ریزی بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و عدم توجه به زیرساختهای تولیدمحور و زیربنایی اقتصادی”
    1. محسن گفت:

      ننویس
      ننویس علیه آبادی شهر
      ننویس علیه پروژه های عمرانی و راه سازی
      ننویس علیه جاده ی دیلم گناوه که قراره دو بانده بشه
      یه مثال ساده از تاثیر نماینده بر انجام پروژه های راه سازی براتون بزنم
      جاده گچساران تا بهبهان رو در نظر بگیرید. از گچساران تا پاسگاه خیرآباد در عرض یک سال ساخته شد ولی از پاسگاه خیرآباد تا بهبهان هنوز بعد از یک سال هیچ کاری نکردن. این تاثیر نماینده هستش.
      مردم گچساران، در زمان حساسی برای انتخاب پیشرفت یا بازگشت به دوران درجا زدن و پسفرت هستید.
      انتخاب شما سرنوشت بچه های شما را خواهد ساخت

      3

      0
    2. ناشناس گفت:

      استادعزیزدست مریزادبااین اطلاعات.ولی الان طرف میادنخونده درافشانی می کنه.عوام زیاده متاسفانه.ومزدورفراوان تر

      0

      2

    
    امروز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد و پرسش های بدون پاسخ؟!
  • ثبت یک رکورد جهانی توسط جوان ورزشکار کهگیلویه و بویراحمدی
  • رئیس دادگستری گچساران ؛ برای ما مهم نیست چه کسی مدیرعامل پتروشیمی گچساران باشد برای ما این مهم است که باید مقررات رعایت شود / تشکیل ۲۰ پرونده قضایی مربوط به مدیران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی در دادگستری
  • دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد : گچساران در صدر تخلفات انتخاباتی
  • استاندار کهگیلویه و بویراحمد ؛ مدیران آویزان به کاندیداهای مجلس برکنار می‌شوند
  • مدیرعامل تازه منصوب شده پتروشیمی گچساران برکنار شد
  • گزارشی از نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان کهگیلویه بزرگ+تصاویر
  • برف و باران کهگیلویه و بویراحمد را فرا می گیرد+جزئیات
  • اعلام حمایت از زینل زاده در منطقه پشت کوه باشت
  • موحد ، مردم طلبی و مردم خواهی
  • اعلام حمایت اهالی ده حاج ناصر خیراباد از کاندیداتوری اردلان زینل زاده
  • کشف جسد سوخته بعد از پلیس راه یاسوج_اصفهان
  • محمد بهرامی ؛ نماینده باید اعداد و ارقام را بشناسد
  • غلام محمد زارعی در روستای گنجه ای:خوشحال هستم طی ۸ سال اخیر در همه حوزه ها پیشرفت داشته ایم
  • تاجگردون در جمع طایفه چهارده چریک؛ سعی کرده ام در این ۸ سال سالم زندگی کنم/آدم هیچکس نیستم
  • گزارش تصویری خدمات رسانی موکب طریق الکربلای گچساران در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
  • در باب “سواد سیاسی”
  • اردلان زینل زاده:قول می دهم جز پنج نفر اول مجلس باشم+تصاویر
  • انتخابات ، مردم و دو تعریف جدید از تاجگردون
  • نقدی بر عملکرد چالش برانگیز تاجگردون در حوزه بهداشت و درمان
  •